Rökmaskinen trasig?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Rökmaskinen trasig?

Inlägg av Niklas Hansson »

Vår rökmaskin (en liten 800-wattare till replokalen) har slutat fungera.
Jag läste här på sidan att man kunde rengöra med dest vatten och vinäger, så vi provade det. Lät det gå nån timme, sedan hade vi bråttom iväg och glömde tömma ut resterna. Kom tillbaka några dagar senare och tryckte igång den med rökvätska. Då la den av helt och hållet.
Jag tror att det är pumpen som kleggat igen för den drar inget alls (som man brukade kunna se i slangar m.m.) och jag undrar om man kan göra något åt det?
Det är väl lika bra att dela på den och försöka rengöra pumpen? Nåt man inte ska göra när man är i farten?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder vänder bara destilerat vatten när jag rengör. finns det möjlighet att dela så kolla det annars e det nog så att det blir till och köpa ny maskin. Det finns en hel del utan DMX styrning som ligger i bra pris.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

eller köpa ny pump!?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Rökmaskin i replokalen är ju riktigt ambitiöst!

Fränt!

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Det du kan testa är att koppla loss pumpen helt och se om den fungerar.
Är det stopp igenom värmeblocket vilket det kan bli (har haft det själv), så kan man lösa det genom att trycka igenom varmt vatten med maskindiskmedel eller citronsyra. Detta löser upp alla avlagringar.

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Nu har jag äntligen kommit nånstans med problemet. Jag delade på minsta lilla rör och slang och blåste rent med tryckluft, men det fungerade ändå inte. Jag konstaterade att felet satt i värmeblocket. Jag körde genom lite starkare rengöring och det verkar fungera, måste dock köra något mer då där inte är särskilt bra drag i den än.
Var köper man bästa kvalitetsvätska? beställa via internet eller?

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Per Clementz skrev:Det du kan testa är att koppla loss pumpen helt och se om den fungerar.
Är det stopp igenom värmeblocket vilket det kan bli (har haft det själv), så kan man lösa det genom att trycka igenom varmt vatten med maskindiskmedel eller citronsyra. Detta löser upp alla avlagringar.

Ska man blanda en liten skål med varmvatten o maskindiskmedel, stoppa slangen i skålen o låta pumpen trycka det genom värmeblocket, eller ska man så att säga spola med kökskranen? Varmt eller kallt värmeblock...?



(har nämnligen själv ett block som behöver lite uppmuntran.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Niklas Hansson skrev:Nu har jag äntligen kommit nånstans med problemet. Jag delade på minsta lilla rör och slang och blåste rent med tryckluft, men det fungerade ändå inte. Jag konstaterade att felet satt i värmeblocket. Jag körde genom lite starkare rengöring och det verkar fungera, måste dock köra något mer då där inte är särskilt bra drag i den än.
Var köper man bästa kvalitetsvätska? beställa via internet eller?
Jag beställer min rökdricka på Starfelt eller Bellalite. Billig dricka från nätet undviker jag för det e stor risk då att den blir igensatt för att den e inte e så ren som den borde va.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Ska man blanda en liten skål med varmvatten o maskindiskmedel, stoppa slangen i skålen o låta pumpen trycka det genom värmeblocket, eller ska man så att säga spola med kökskranen? Varmt eller kallt värmeblock...?



(har nämnligen själv ett block som behöver lite uppmuntran.
Själv tog jag en förlängninsventil som används till lastbilshjul. Det är en slang som är ca 2 dm lång med bilventil.
Blanda till varmt vatten och maskindiskmedel. Fyllde slangen och fäste den med en slangklamma på röret som går in i värmeblocket (efter vanliga pumpen).
Sen pumpade jag upp tryck med en fotpump som används för att lufta bilar.
Det tog inte många sekunder innan skiten i röret lossnade.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Heh, kul om blocket hade exploderat du.... :/

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Jerker Björn skrev:Heh, kul om blocket hade exploderat du.... :/
Sund logik säger att blocket inte gör det, eftersom den svagaste länken spricker först och det borde vara stoppet i röret ( om det inte sitter någon gegga där som har brunnit ihop ordentligt), den andra svaga länken är slangen som vidgar sig och sist men inte minst så måste man ha lite koll på tryckmätaren. Vi snackar inte om 200 kilos tryck nu.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ja det är helt sant... Men ja ska kanske inte böka på med största kompressorn utan ta fotpump så man håller lite mer kontroll på trycket.

Bra tips! Tack!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Om man inte ska ha den största kompressorn bå börj jag väll inte häller använda luft tuben till dykningen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

300 bar ska han väll klara...? :P (pysslar också med dykning)

Har fixat en ventilförlängningsslang så ska börja blåsa igenom mitt element nåndag.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Hejsan! Eftersom det oftast är kalk som lagrar av sig i maskinerna så har jag kört ättika igenom maskinen med jämna mellanrum.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Ingen ide att pilla med den om de nu bara e i replokalen. Kolla kjell & compani, har en rökmaskin på 700W som kostar 500 spänn lr nånting. helt klart värt de kan jag säga! Vi använder oss utav 2-4 st. blir hur fett som helst!...

Peace

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Har själv en likadan på lagret. Funkar klockrent till mindre gig.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster