Rökmaskin med DMX?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Rökmaskin med DMX?

Inlägg av Robin Segerqvist »

Tja.

Ska inskaffa mig en Rökmaskin med Dmx. Någon som vet ngn prisvärd maskin????

Tack på förhand.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Vad för krav?

High End F-100 är ju en riktigt fin maskin och tror Spectra+ säljer ut ett antal för 3000:- exkl.

Annars finns det ju Antari's större, ganska prisvärda. Marti/JEM har väl en hel del rökmaskiner i olika prisklasser.

Vad för storlek är du ute efter?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

En liten rackare.... Inte allt för stor... Dmx:are.

Har du något tro?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Antari Z-1200 som Tommy säger är ju helt okej, Antari's burkar funkar alldeles utmärkt till discobruk.

Sedan finns det ju Jem ZR-12 och de mindre Martin Magnum maskinerna.

Jag har bara erfarenhet av F-100 samt Z-800/Z-3000 samt en gammal Acme rökmaskin så jag vet inte där, men kan tänka mig att Z-1200 funkar bra och Jem har ju funnits ett tag på marknaden och det finns ju många som äger dom så något gör dom onekligen bra :)

Äger du någon rökmaskin nu? Vad isådanafall?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Har en gammal geni från Teknikmagasinet... hahaha

Har köpt på mig en dmx kontroll kan vara fett att ha på lite rök där med!!! coool

Har du ngn till övers?

/Robin

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Robin: Är du ute efter en ren rökmaskin eller kanske det funkar med en cracker eller hazer?
//Carpvik

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Okej... Jag äger ingen rökmaskin som jag kan sälja... Däremot har du fått tips på vettiga grejer... Men som Christoffer säger så kan mycket väl en cracker/Hazer funka för dig.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Cracker?
Hazer skulle funka mkt bra, men annan prislapp med dmx väl?

Tack.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

En cracker fungerar ungefär som en hazer, men den körs på olja istället för rökvätska och oftast brukar dom inte lösa ut brandlarm (men man kan aldrig vara 100% på det).

En Hazer behöver inte bli så fruktansvärt dyr...
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Vad ligger en sjysst cracker på resp. hazer dmx?

Tack.
/robin

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Värt att nämnas är ju att crackers ofta kan lämna lite "gegga" runt arbetsplatsen. Det blir ju lite olja som lägger sig.

Hazer tycker jag är mycket bra, brukar använda mig av Look Solutions Uniqe Hazer. Liten men kraftfull hazer. Har dock inte listpris på den.
//Carpvik

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Två riktigt bra Hazers är Martin/Jem:s "JEM ZR 24/7 Hazer" och "Martin Magnum Hazer" Listar runt 10 000 - 11 000 ink moms. När jag pratade med Martin på Plaza iår visade de en nya Haze, minns dock inte namnet men den skulle ha kommit i slutet av november men jag har inte sett ett spår av den än....

Bra crackers är ju de svenkstillverakde Swefog ULTIMATE 200 DMX samt ULTIMATE 300 DMX. Även de är på gång att släppa en ny med namnet ULTIMATE 2000 DMX.

Detta är iallafall mycket prisvärd crackers samt hazers. Sen finns det självklart de som är billigare men dessa klarar av allt från det lilla till de större sen är ju kvaliten utmärkt.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Ultimate 200/300 är ju fina, men ganska så dyra... Listar ju trotsallt runt 20papp hos Bellalite.

Antaris HZ-100 funkar ganska okej för det priset, lite högljudd, men med lite ljuddämpande material och tid så går den tysta ganska så bra... Men den har ju tyvärr inte DMX... Däremot har HZ-400 det men den listar 13.000kr.

Så det kanske inte riktigt är i din prisklass att köpa en cracker. Köp en rökmaskin till att börja med eftersom du kör disco mestadels och det klarar du dig på ganska länge...
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Antari har väl något de kallar fazer? Är väl i princip bara en 700w rökis som går på låg output med en fläkt inbyggd. Antari Z-300, körs med vanlig rökvätska.

Funderar själv på en sådan till lite mindre arr, verkar smidigt. Dock inte dmx på den heller. Runt 2300:-
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

En cracker fungerar ungefär som en hazer, men den körs på olja istället för rökvätska och oftast brukar dom inte lösa ut brandlarm (men man kan aldrig vara 100% på det).
Okej, skillnaden mellan cracker och hazer är att en hazer, liksom vanliga rökmaskiner, värmer upp vätskan och rök bildas. En cracker slår sönder vätskepartiklarna genom ett fint filter och bildar ett dis som lägger sig i luften.

Crackerrök är mycket styggare mot utrustning än hazerök, den lägger sig som en hinna. Däremot är både crackervätska och hazevätska alkoholbaserade idag.

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Look Solutions Uniqe Hazer2 verkar vara sjysst Christoffer. Men ser ut att vara en renodlad scen/teater maskien. Ingen Dj maskin väl?

Helt förvirrad i rökmaskinens värld. :(

/Robin

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi använder Look Solutions Unique Hazer2, helt grym maskin! Listar runt 9700 + moms på bellalite.

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Tack ....

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Robin: Använder den främst till rockkonserter, men även till lite mer "show" stuket och musikal/teater. Funkar i min mening klockrent. Den har som sagt mycket kraft i sig. Har ioförsig ver. 1.
DJ rök vet jag inte riktigt vad du menar med. Men om du vill ha ett rökmoln som går att gömma sig i är detta nog inte rätt produkt för dig. Däremot om du vill ha en snygg "dimma" som framhäver ljus på ett snyggt sätt..
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster