Rökmaskin med DMX?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Mats Lindgren skrev:
En cracker fungerar ungefär som en hazer, men den körs på olja istället för rökvätska och oftast brukar dom inte lösa ut brandlarm (men man kan aldrig vara 100% på det).
Okej, skillnaden mellan cracker och hazer är att en hazer, liksom vanliga rökmaskiner, värmer upp vätskan och rök bildas. En cracker slår sönder vätskepartiklarna genom ett fint filter och bildar ett dis som lägger sig i luften.

Crackerrök är mycket styggare mot utrustning än hazerök, den lägger sig som en hinna. Däremot är både crackervätska och hazevätska alkoholbaserade idag.
Nu när du skriver det så känns det som man läst det ett par gånger innan, men kommer aldrig ihåg det... Tack för rättelsen!
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jonas Larsson skrev:Antari har väl något de kallar fazer? Är väl i princip bara en 700w rökis som går på låg output med en fläkt inbyggd. Antari Z-300, körs med vanlig rökvätska.

Funderar själv på en sådan till lite mindre arr, verkar smidigt. Dock inte dmx på den heller. Runt 2300:-
Jag har en sån, funkar bra för mina behov på mindre scener. Och den är härligt tyst jämfört med de 350-kronors maskiner jag kört innan. Det jag saknar är en längre kabel till kontrollen, så att man styra den från mixerplats, men jag tror det finns en trådlös fjärris att köpa till den.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Olle Högberg skrev: Jag har en sån, funkar bra för mina behov på mindre scener. Och den är härligt tyst jämfört med de 350-kronors maskiner jag kört innan. Det jag saknar är en längre kabel till kontrollen, så att man styra den från mixerplats, men jag tror det finns en trådlös fjärris att köpa till den.
Det är väl bara vanlig 5pols DIN så det borde inte vara något problem att löda, eller köpa!?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Har försökt få tag på en förlängning, men det finns bara 5-pol hane-hane att köpa färdigt på dom ställen jag letat, jag måste nog löda en själv.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

En liten korrigering till mitt tidigare inlägg.

Crackervätska är mineraloljebaserad och inget annat. Detta enligt både Primetetimes och Swefogs hemsidor.

Nu vet vi det, så det är bara att röka på.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har att in en XLR kontakt på min maskin som e kopplad till rök knappen. Då e det bara och koppla på en mik kabel och en vanlig knapp för rök. Det jag använder e en sådan knapp som e på handikaps toaletter som jag handlade från elfa.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mats Lindgren skrev: ....så det är bara att röka på.
Nu ska vi väl inte uppmuntra till sådana osunda vanor *afromannen*
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Nu ska vi väl inte uppmuntra till sådana osunda vanor
Hade aaaaaaldrig tänkt i dom banorna om inte du hade påpekat det!!! 8)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Olle Högberg skrev:Har försökt få tag på en förlängning, men det finns bara 5-pol hane-hane att köpa färdigt på dom ställen jag letat, jag måste nog löda en själv.
Ring bella så bygger dom en kabel åt dig, Tobbe fixar allt!!!
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster