Rökmaskin i kulturbyggnader

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Rökmaskin i kulturbyggnader

Inlägg av Olle Högberg »

Hur gör man en bra ljusshow på gig i kulturbyggnader där man inte får stänga av brandlarmet och därmed inte kan använda rök? Det är mer regel än undantag att man får restriktioner och måste be om specialtillstånd för att ryka lite.

Jag gillar ju att fläska på rejält med röken...

Bild

Bild

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Stöter på det emellanåt. Har gjort ett par mobila discon där det vart absolut stopp när det gällde att lösa så det går att använda rök. Hur som helst har jag löst det genom att ljussätta efter omständigheterna.

Fick förklarat för mej vid ett tillfälle att skulle det hända något så fanns det en reservation från försäkringsbolaget för just brandlarmet etc. (försäkringen vid brand skulle drabbas negativt)
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Många kommunala lokaler har oxo automat larm! Jag har varit med om att man kan tala med vederbörande vaktmästare samt brandkåren så brukar det lösa sig!

Jag har fått förklarat för mig att rökdeckarna känner av värme så dom behöver inte larma.
Skulle dom det ändå så har ansvarig och brandkåren telefonkontakt!

Nu kanske detta gäller vid större "seriösa" arrangemang inte ungdomsdiscon.

Men här i vår kommun har det aldrig varit något problem.


Annars testa å kör med haze å i måtliga mängder
Senast redigerad av 1 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad jag vet så är ett av villkoren för att få stänga av brandlarmet att man har en ansvarig brandvakt på plats under hela arrangemanget, denna ska vara utbildad av brandförsvaret.

Det finns många olika typer av rökdetektorer, de som känner av rök, rökgaser, värme, de som "ser" flammor etc. Det är mao ganska svårt att veta vad det är för typ av detektor som sitter på plats.

Kan/får man inte stänga av brandlarmet så skulle iaf inte jag våga chansa med en hazer heller.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Och även om rökdeckarna i lokalen är avstängda kan det ev finnas deckare i ventilationen. Det fick RoyalDisco erfara när de rökfyllde en lokal i vårt kårhus precis innan nobelefterköret skulle dra igång.
"This is the updated input list"

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

Chansa inte med hazer eller " bara lite " rök . Har gjort det några gånger
och alltid fått samma resultat . Greger och hans grabbar kommer och hälsar på ....
Har man dessutom riktig otur finns det sprinklersystem och då är man riktigt torsk .... Har som tur är inte råkat ut för det .
Ta som rutin att redan vid bokningstillfället kolla upp hur det är med rökmöjligheterna . Då blir det lättare att få vaktmästare eller annan
person med koll på hur rökdeckare osv funkar att kunna hjälpa till .
Att få tag i dessa 5 min innan gig kl 22.00 en lördag brukar vara kört .
Det är sällan det är helt omöjligt att kunna fixa så att man kan köra med rök om man har god framförhållning .

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Patrik Nystrand skrev: Har man dessutom riktig otur finns det sprinklersystem och då är man riktigt torsk .... Har som tur är inte råkat ut för det .
.
Du kommer heller ALDRIG råka ut för det heller om du andvänder rök!

Sprinkler system "styrs" av värme! En liten "sprängladdning" ska utlösas för att dom ska gå igång.


Annars var det bra skrivit om att kolla upp innan

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

Du kommer heller ALDRIG råka ut för det heller om du andvänder rök!

Sprinkler system "styrs" av värme! En liten "sprängladdning" ska utlösas för att dom ska gå igång.
:oops:

Där ser man .... Man lär så länge man lever !

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det finns olika typer av branddeckare; de som reagerar på värme, de som reagerar på rökpartiklar och såna som reagerar på både rök och värme. Till den sistnämnda finns också vidareutvecklade system som även mäter värmeutveckling över tiden! Svårt att se på utsidan vilken deckare det är som sitter i taket. Är ni osäkra så strunta i röken. Låt annars kunden ta ansvaret för att stänga av brandlarmet. Det är ju ändå deras gig.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

När man inte får köra rök brukar jag fösöka att anspela mer på lokalen göra snygga färgspel på väggarna mm.
Brukar även skära ner på spottarna kanske bara ha 2 st att proja på väggen med men ta med fler washar.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

OM man har den budgeten ja Carl, Så man kan ta me lite fler washar, men det går ju ioförsig göra enkla grejor med helt vanliga kannor o sådär..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

OM man inte har budget för rörligt så ska man inte ta med sig det överhuvud taget eller hur Christoffer
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Nej, såklart man inte ska. Det har jag aldrig påstått heller. Så de tyckrr jag du har helt rätt i.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Med vanliga kannor kan man göra ganska mycket utan rök. Men en scanner? Är det lönt att ens ta med den (om man inte har någon fond eller logga att projicera gobon på förstås)?

På bilderna i första inlägget har jag en silverfärgad logga där jag använder en scanner som färgväxlar regelbundet, blir rätt coolt. Det har jag även gjort på ett gig utan rök. Är det någon som har fler bra idéer? Jag är nybörjare på sånt här.

Min ljusrigg består av 2 st 250 W scanners, 6 LED-kannor PAR-56 med fri RGB, 8 korta PAR-56 300W och 4 långa PAR-56 med 500W, samt valfria färgfilter till PAR-kannorna. Plus 2 dimmers med 4x5A och ett enkelt DMX-bord som styr det hela via förprogrammerade scener. Rubbet köpt billigt på Thomann.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

PS: Kannorna på bilderna är inte mina, det är 1000-wattare som sitter fast installerat på den scenen. Bara scannern som färgväxlar mot loggan är min.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Någon sade att utlösning sprinklers är uteslutet. Låter ju bra och trovärdigt, tills motsatsen bevisas:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=585710

Jag har väldigt svårt att tro att Bo Kaspers använde eldkastare eller någon annan brutal pyroeffekt.

Vem är den skyldige?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det var jag som skrev det!

I detta fall med BO K. så vet dom inte varför det har hänt. dom skall utreda det.
Enligt källor så är det "omöjligt" att det ska hända med en rökmaskin

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nicke Löfgren skrev:Det var jag som skrev det!

I detta fall med BO K. så vet dom inte varför det har hänt. dom skall utreda det.
Enligt källor så är det "omöjligt" att det ska hända med en rökmaskin
Sant... Vanliga sprinklers reagerar inte på rök utan värme... Sen vet man ju inte om Vara Konserthus har sitt sprinklersystem kopplat till deras brandlarm... Deras brandlarm har ju inte fungerat som det ska tidigare så.
//Magnus - Fegge & Mattes

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Hmm

Ja det råder ju rätt många olika teorier om vad det var som hände, min är som följer.

Deras sprinklersystem är kopplat till brandlarmet men var programmerat att endast lösa ut om 2 detektorer löste samtidigt, samt den vanliga värme utlösningen.
Under dagen hade dom problem med brandlarmet och testade en massa konstigheter, bland annan att utlösa det genom att knäcka ett glas i en larmdosa och utlösa larmet.Varpå dom inte ersatte glaset i den dosan.
Efter detta så fick dom ingen riktig klarhet i vad felet var utan den ansvarige för larmet på plats sa "the famouse last words"
-Skit i det vi tar det imorn, jag måste med ett tåg.!!!
DOH...
Det ska dock tilläggas att ingen av teknikerna i huset gjorde något som jag kunde se var fel, ansvaret ligger enligt min mening på larminstallatören.
Det sitter en frånkopplings timer på scenen, där det var ungefär 4 timmar kvar på tiden när larmet gick.!
Men någonstans på slätten där nere sitter det ju en snubbe med en riktigt stor dumstrut, jag hade tyvärr aldrig nöjet att få träffa honom.!!

Det var inte speciellt mycket rök och definitivt ingen öppen låga då larmet gick
Vänligen

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Morgan: Åker du med lyse till BKO?
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster