Rökmaskin i kulturbyggnader

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är väldigt vanligt att barndlarm e kopplat till sprinklern men dock ej så att sprinklen startas av brandlarmet utan att sprinklern startar brandlarmet när trycket i rören minskar pga utlöst sprinkler
I sprinklern så finns det en liten röd vätske behållare. Vid för hög temperatur så kokar vätskan och glaset spricker och vattnet startar.

På kulturhuset i hässleholm har vi ett sådant system. skulle glaset spricka av mistag så ka vi ej stänga av vattnet utan vi har ett specielt verktyg att sätta i sprinklern så att det stoppas sen är det bara stå genomblöt och vänta på räddningstjänsten som kommer och stäger vattnet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Bra information! Något man får tänka på...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

en tanke.. Det kan vara väldigt bra att ha en informationstråd avsett för tex brandlarm och dess funktioner och bestämmelser då det är en högst förekommande fråga vintertid så i princip alla gig som görs, görs inomhus!

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

PRecis som det skrivs innan krävas det att sprinklern löser ut av värmen under huvet... Sen finns det enklare "mannuella" sprinkler system där brandkåren kan koppla in sina bilar tex.. för at för enkla släckningen.. dock har jag inte sett några sådanan i sverige...

Fördelen med dagens sprinklersystem är att dom efektivt kyler brandgaserna där branden är utan att förstöra mer än nödvändigt...

Vore ju katastrof om alla typ 1000 huvuden här på jobbet drog igång för attt det bran lite i ett hörn... då faller ju syftet bort med hela systemet efter som det antagligen blir dyrare för försäkringsbolaget att ersätta vattenskadorna än brand skadan från början...

Sen läste jag det där om BO K och det har jag väll ingen bra förklaring.. Vet iof inte hur många huvuden som drog igång heller?

(okej jag kan ha fel men jag tror det är så här =)


Vad det gäler brandlarm har det mycke med att göra hur mordent brandlarmet är... Ett nytt brandlarm är garanterat mindre kännslig för vanlig rök än ett som är 10-15 år.. (ja det finns endel)
Men det är fortfarande rent idiotiskt att köra med rök utan att kolla upp innan och stänga av larmet... Om man nu inte känner för att skapa panik hoss gäster/besökare och betala dyra falsklarm...

Sen kan man ju köra med en cracker.. det är inte lika "farlig" dock har jag ionga garantier på att det skulle hjälpa...

På elmia körde vi med det sisst men då är det 15-20 m till taket och crackern stiger inte så... samt att den hinner fördela sig såpass innan den når en deckare....

Men chansa alldrig!
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Va?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tobbe Thalén
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
Presentation: **************************************************************************************************************************************
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Thalén »

Ang. Sprinklern i Vara konserthus..
I Vara konserthus sitter så som Morgan tidigare sa, ett så kallat Öppet sprinkler system, som det faktiskt finns rätt mycket av i sverige..
Det innebär att huvudena saknar den vanliga bulben som annars löser ut av värme! Det innebär att det är koplatt till brandlarmet och löser ut med minst 2st aktivatorer (rökdeckare, värmedäckare m.m)
Många teatrar & EX klassade utrymmen har detta typ av system!

Vad det gäller vanliga sprinklern så sitter det en glasbulb på med en spritblandning i som expanderar vid en viss temp. (vanligast 68grader) och på så sätt krossar glaset o vattnet kommer ut. I dessa vanliga system så är det så att endast i DEN som bulben går sönder på sprutar vatten.

Dagens sprinkler system öser endast ut vatten o inget annat kylmedel.
Man brukar säga att det ungefär kommer 1badkar /minut ur varje munstycke! Men är endast till för att begränsa branden till en mindre yta, ej släcka en brand! ..
---------------------------------

XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

En sak angående brandlarm som kan vara värt att tänka på är att aldrig kan veta hur det kommer att reagera på rök (om man inte kollar upp det med någon som är väl insatt i systemet). I nyare system kan man programera hur känslig en rökdetektor skall vara, vilket man inte ser i några OR-ritninngar.
Dessutom påverkas risken för falsklarm av hur skitig en detektor är, detektorn reagerar på att fördunklingen i rökkammaren stiger. Är det då redan en fördunkling av ex. damm så finns det inte så mycket marginal till det att den larmar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster