Kladd av rökvätska

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Kladd av rökvätska

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag jobbar på ett ställe där det körs cracker och vanlig rökmaskin på dansgolvet. Crackern har ganska nyligen kommit dit för att få en jämn haze istället för att köra puffar med rökmaskinen. Den senare används väldigt lite sedan crackern började användas.

Nu till problemet: Jag upplever att crack-röken lämnar feta rester kvar på de flesta ytor på och kring dansgolvet. Efter att ha spelat en kväll blir hela världen dimmig då mina glasögon "immat igen" av crack-röken. Delar av det rörliga discoljuset fungerar också lite si och så, troligen beror det på att effekterna geggar ihop då en rengöring brukar göra susen.

Är det skillnad på olika vätskor vad gäller deras egenskap att fastna på saker och ting? Eller blir det skillnad på vilken crackermaskin man kör med? Visst är väl vanlig rök "snällare" än crack-rök? Dock blir discoljuset mycket snyggare med en jämn haze istället för med vanlig rök.

Vad vätskan som vi kör just nu heter kommer jag inte ihåg, men vi har funderat på att testa med Swefogs vätska istället. Jag tycker att ev skillnad borde bero på vätskan och inte maskinen, men jag har inte gjort några närmare efterforskningar i frågan.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Finns ju lite olika vätskor att välja bland... Sen kan du ju se till att ni inte kör för mycket luft genom oljan... Lägre tryck ger något finare rök... Iaf vad jag upplevt...

Sen varierar det från maskin till maskin... Vissa kan va riktigt hemska... Kan räcka med fyra timmars körning för att det ska bli kladdigt, medans andra kan köras flera dagar utan att det märks...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

har vart med om lite liknande men då använde jag en vanlig rökmaskin och golvet blev lite "kladdigt" lr va man ska kalla det.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Om en vanlig rökmaskin lämnar kladd efter sig brukar det väl vara att maskinen körs för kall och sprutar igenom en massa icke-förångad vätska?

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Har vart med om att billiga crackers med dåliga filter kladdar ner hela rummet den står i.
Kolla hur filtret som borde sitta vid utblåset ser ut, om det läcker ut rök på sidan om filtret eller så.

Vad är det för maskin?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Ja. En vanlig rökmaskin ska inte lämna något kladd.
Bara olje-crackers som gör det.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DanneL: Craxoil (osäker på stavning och ev. modellnamn).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Queerdoo skrev:Sen varierar det från maskin till maskin... Vissa kan va riktigt hemska... Kan räcka med fyra timmars körning för att det ska bli kladdigt, medans andra kan köras flera dagar utan att det märks...
Så du menar alltså att det kan bero även på maskinen?

Jag ska ta och följa upp tipset DanneL gav och se hur det ser ut med filter kring utblåset. Jag var inte med när maskinen installerades så jag vet inte exakt hur den ser ut (den sitter under dj-båset med ett galler som skydd ut mot dansgolvet).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det var däremot jag :) Det är en kompressordel som är relativt stor som står mot nödutgången till, och en "olja->rök"-del som det ligger en fläkt ovanpå.

Ska du in där och mecka, så ta det försiktigt med fläkten. Den har sett bättre dagar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster