DMX styrd tryckluftventil

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

DMX styrd tryckluftventil

Inlägg av Tomas Sagersten »

Nån som har koll om det finns nån som tillverkar sådana???? skulle behöva till firmans crackers!!!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Hur ska den användas på en cracker? 8O

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det bara on/off du behöver eller måste det vara steglös reglering?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Den ska sitta mellan Kompressorn o crackern!!! helst skulle det vara steglös reglering då skulle man ju kunna styra rök mängden helt med dmx!!!!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det du skulle kunna ha är ju en DMX -> 0-10V konverterare för att styra en ventil.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

De flesta crackers styr motorn till kompressorn on/off... efter några tusen timmars drift + transporter så är de lite bullrigare...

Intressant då man kan ansluta en mycket större kompressor som man ställer upp utanför lokalen- bra på tex- teater/revy.

Jag har ett par Antari- tankar i reserv, i dem sitter hela delen för genereringen av hazen. (samt ett par klirrade tankar åxå....där är dock haze-munstycken osv intakt)

Tanken att bygga en mekanisk cracker-venril är inte helt dum. frågan är bara om "munstycket" som genererar hazen fungerar så bra vid olika tryck. - det tål att testas!!

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Det är precis detta jag har gjort jag tog två st Antari HZ-100 crackers o monterade in en extern luft ingång som jag kör på en extern kompressor som jag "gömt" på annan del i huset!! hela denna ide fick jag när jag gjorde rent cracker och blåste med tryck luft i slangen till munstycket o oj vad det rök!! efekten var betydligt bättre än med orginal compressorn men man vet juh inte hur munstyckena slits så nu test kör jag detta i en produktion som har gått i två månader och ska sedan kolla hur munstycken o dyl klarat sig!! Men det jag känner är att jag skulle villja kunna reglera trycket från ljusbordet och inte som nu med en manuell ventil då vissa scener i pjäsen inte behöver så mycke haze !!!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det som händer med crackers när man kör i högre lufttryck om vad dom är konstruerade för är ju att packningarna kan gå sönder.

Iof vet jag inte hur just Antari HZ-100 är konstruerad, får en HZ-400 nu i veckan. Men dom jag kört med tidigare så har packningarna helt enkelt gått sönder.
//Magnus - Fegge & Mattes

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Interessant. Har själv en HZ-100, är det ett svårt ingrepp?

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Vi har en hel trave HZ-400, har ej haft några problem med packningarna.. bara att tankarna blivit klirrade vid transport, kanske något ömtålig plast i dem.

Tompe: exakt samma för mig, service = mycket rök, hahaha!

Ingreppet: Koppla bara på extern luft på ingången i crackertanken.
se dock till att den är AVFUKTAD innan så att du inte får en massa vatten i tanken.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

jag bytte alla slangar i crackern till riktiga gummi slangar sen la jag in en T koppling mellan den interna kompressorn och munstycket kör i dagsläget med en hon koppling på ingången för o slippa problem med läckande luft men funderar på o byta dessa mot hanar o backventiler fungerar kanon!! dock får jag lite för mycke rök i dags läget som sagt!!! behövs inte mycke tryck för att man ska trippla effekten på maskinen!!!!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster