Kan en flygel ta skada av rök?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Joa Palmér
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 dec 2013, 22:49
Presentation: Har jobbat professionellt med ljus under 1990-talet men nu är det mest hobby.

Kan en flygel ta skada av rök?

Inlägg av Joa Palmér »

Hej. Jag är inblandad i ett arrangemang där producenten hävdar att det inte går att använda rökmaskin överhuvudtaget då en flygel på scenen kommer bli skadad av röken. Den rökmaskin jag avsett använda är en vanlig gammaldags rökmaskin (har Thomanns E-HD vätska i den fn). Enligt producenten ger fukten i röken upphov till skador. Jag har aldrig hört talas om det förut och undrar om någon vet om det kan stämma? För showen är det en klar nackdel att inte ha rök alls. För min del helt ok att tänka sig någon annan sorts rök förstås om det är bättre. (Flygeln ska inte ens användas men kan inte flyttas från scenen)

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kan en flygel ta skada av rök?

Inlägg av Jonas Areskough »

Du får nog förklara att rök och ånga inte är samma sak, en hyfsad lokal kanske ligger kanske på 1200m3 kör du upp en liter rökvätska har du bara påverkat luftfuktigheten med någon promille. Enligt hans resonemang skulle man inte kunna ha en flygel i ex Thailand då dom har rätt många procent högre luftfuktighet än här ;)

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Kan en flygel ta skada av rök?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Vi hade vår Smokefactory tourhaze stående och blåste rök under/genom en flygel och ut på scen på en show i julas. Den funkar lika bra än!
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Joa Palmér
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 dec 2013, 22:49
Presentation: Har jobbat professionellt med ljus under 1990-talet men nu är det mest hobby.

Re: Kan en flygel ta skada av rök?

Inlägg av Joa Palmér »

Tack för era svar. Det är logiskt som du skriver Jonas att fördelar man ut några deciliter vätska fördelat över 1-2 timmar på många kubikmeter så är det ingenting mot vad 500 personer utsöndrar i fukt till exempel (det blir lite dans också). Tyvärr kan det bli svårt att övertyga vederbörande, lite surt.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kan en flygel ta skada av rök?

Inlägg av Jonas Areskough »

Presentera fakta och fördelarna med en show som har lite upplyftande visuel karaktär, så kanske producenten tänker om. Inget att gräva ner sig för annars, vanligtvis brukar det vara brandlarm som är vår "producent"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster