RCF TT25a vs RCF 4PRO 6001a?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

RCF TT25a vs RCF 4PRO 6001a?

Inlägg av Adam Fresk »

Hej.

Jag skulle behöva uppgradera mitt PA med ett par kraftfullare toppar än de jag har i dagsläget. Jag vill köra aktivt och jag vill hålla mig till RCF eftersom all min övriga högtalarutrustning är RCF och jag trivs bra med deras produkter.

Vad jag väljer mellan, som verkar matcha mina behov närmast, är TT25a och 4PRO6001a. TT22 lär ju visserligen vara en extremt välljudande låda men har inte det "drag" (på papperet) jag skulle behöva. Detsamma verkar gälla de mindre lådorna i 4PRO-serien.

Så: TT25 eller 6001? TT25an har ju den klara fördelen av betydligt lägre vikt (knappt hälften) och portabilitet, plus att den ser ut att ha snäppet högre dB-specar. Men vilken högtalare låter bäst för pengarna? Priset är ju nästan exakt detsamma (i den mån 6001:an går att få tag på). Någon som har erfarenhet av båda burkarna och kan lista "pro's & con's", samt ge ett övergripande omdöme om vilken av lådorna som är att föredra, all things considered...? Tacksam för all eventuell feedback! :)

/Adam

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: RCF TT25a vs RCF 4PRO 6001a?

Inlägg av Magnus Lindskog »

RCF visade ett par nya monster på Frankfurt-mässan. TT5-A heter 15":aren. Vet inte i vilket prissegment den kommer att hamna. Annars finns dB Technologies DVX-D15 som har RCF element i sig i en något lägre pris/prestanda-klass än TT25A men det är nära på halva priset.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: RCF TT25a vs RCF 4PRO 6001a?

Inlägg av Adam Fresk »

Ah...nya grejor är ju alltid skoj. :D De lär nog inte direkt vara billigare än TT25:orna dock...antar jag? :P Kanske bidrar de däremot till en större begagnat-marknad på "gamla" TT-sortimentet... ;)

dB DVX-D15 ja...men då hamnar vi på samma "problem" med den rena, råa volymkapaciteten... Just detta är ju en avgörande faktor i mitt fall. Jag kör med ART 525:or idag (föregångarna till 725) och de har (på papperet) i princip samma dB-specar som dB D15 (131dB vs 132dB). I princip samma prissegment oxå. Stämmer specarna någotsånär så gör det inte mycket skillnad... :P Detsamma gäller RCF´s NX M-15A. De verkar vara närapå exakt samma högtalare som dD D15... Samma dB-specar och nästan samma pris. De enda lådor jag hittat med RCF-komponenter som verkar matcha mina behov av ökat "flås" är helt enkelt TT25 eller 4PRO 6001.

Jag vet...det bästa är såklart att åka runt och provlyssna alla alternativ. Eller ännu hellre om de alla fanns att provlyssna på ett och samma ställe. Men...ja...den möjligheten finns tyvärr inte riktigt för mig. :/ Får helt enkelt gå tillväga såhär tillsvidare... :P

Men det verkar i alla fall som TT-burkarna har klar fördel i nuläget, jämfört med 4PRO...

Tack för feedback hur som helst! :)

Matteus Budur
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 12 jun 2012, 13:41
Presentation: Tycker om all musik som låter bra i örat. Uppträder på bröllop och fester varje helg, lirar instrument från mellanöstern som Baglama Saz, Darbuka, Qanun, Kemence.
Ort: Västerås

Re: RCF TT25a vs RCF 4PRO 6001a?

Inlägg av Matteus Budur »

TT25a låter riktigt bra! Har ett par utav dem, och är jätte nöjd med dem.
KORG PA2xPRO & KORG PA3xPRO,
RCF TT25a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster