Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Inlägg av Anton Jonsson »

hej!

vad är skillnaden mellan Lab SS1300 och Lab 1300C ?
hittar ingen info om SS1300.

mest intresserad för att jag har ett SS1300 o behöver ev. ett till.
funkar det då med 1300c eller skiljer det något nämnvärt på dessa mer än att 1300c är nyare ?
båda ser precis likadana ut i övrigt så när som på strömbrytaren.

har även en till fråga.
hur mycket effekt klarar stegen av att leverera i 4ohm i bryggat läge?


mvh anton

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

SS1300 har xlr som högtalarutgång.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

mitt ss1300 har speakon. fast vet inte om det är ombyggt kanske...

men det måste vell finnas flera skillnader än de ?

mvh anton

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

jag har byggtom ett
men det har vi kvar

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

LAB 1300C
8Ohm 2x350
4Ohm 2x650
2Ohm 2x900
8kg

SS1300
8Ohm 2x325
4Ohm 2x600
2Ohm 2x700
9kg

Lämna ditt email så ska du få pdf filer på bägge stegen om det är mer du undrar över!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Mikael Hedman skrev:...

Lämna ditt email så ska du få pdf filer på bägge stegen om det är mer du undrar över!
Varför inte bara lägga upp dom här direkt?
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Så det funbgerar att bifoga alla typer av filer?! :D Bra!
Bilagor
LAB SS1300 Produktblad.pdf
LAB SS1300
(330.1 KiB) Nerladdad 1659 gånger
Lab 1300C Produktblad.pdf
LAB 1300C
(442.77 KiB) Nerladdad 1177 gånger

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Jag skulle inte rekommendera att använda SS1300 i bryggkopplat 4 ohm. Det är det samma som att köra i 2 ohm. Verkningsgraden var inte den bästa i denna första generation SMPS. Risken finns att de bryter ifrån pga övertemp.
SS1300 tillverkades mellan 1987 - 1994. De hade en MOS-modul som switch i nätdelen som var utvecklad av Siemens för helkroppsröntgen. Dessa var svindyra (900:-) men de möjliggjorde att det gick att konstruera ett lättviktssteg på den tiden.
1994 var en ny nätdel med IGB-transistorer färdig. Dessa hade betydligt högre verkningsgrad än MOS-dito. Nätdelen blev kompaktare och stegen döptes om till LAB 1300C, LAB 2000C etc. där C står för Compact.
SpeakOns infördes först på LAB 2000 när det introducerades 1990. Det var ett krav att ha skyddade kontakter när spänningen var över 70V. På övriga modeller infördes SpeakOn successivt under 1990-94.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

innebär det att Lab 1300C har bra saker som Lab 1600 inte har?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Nej, LAB 1600 och LAB 1200C kom 94-95 med den nya IGBT-nätdelen, dvs samma som LAB 1300C. LAB 1300C har en nedstrypt LAB 1600 nätdel, eftersom vi såg att det gick att kräma ut mer ur den nya nätdelen. Det var bättre att göra en ny modell än att öka effektspecen på 1300. LAB 1300 var dessutom standard i många Meyer riggar i Sverige, England och Holland på den tiden. 1600 nätdelen har dessutom en MLS-omkopplare som gör den mer effektiv i 2ohm.
LAB 1600 utgångssteg använde samma utgångstransistorer som LAB 2000 samt ett nytt överströmsskydd. Enligt min mening är LAB 1600 den förstärkare som slår de flesta tung-HIFi steg i ljudkvalite. Har själv 3st till hemmabion. Möjligtvis slår den nya PLM-serien dessa. Jag fick låna en PLM strax före jul och jag blev imponerad....

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har sett/hört talas om några högtalare gå sönder som inte borde gå sönder (inte ens nära clip) med just Lab 1600. Bara en tillfällighet eller finns det nåt samband?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

"jag har sett"
"hört talas om"

Ganska vida begrepp! Vad menar du?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag menar att det inte var jag som gjorde det !!!! :P

nä ärligt talat så menar jag det jag skrev. att jag sett (märkt att) högtalare gå sönder medan de spelar musik utan att ens vara nära klipp. samt hört talas om (hört någon säga att) högtalare gått sönder utan att steget klippt. detta är gånger då något lab 1600 varit inblandat. vet inte om det vart så mycket tydligare men så är det.

försöker inte sprida osanningar (därav mina vaga uttryck) utan undrar om
nån har nån kommentar till detta.

enda gången jag pajjat nån typ av högtalarkomponent var för övrigt en diskant som satt ensam på ett Lab 1300C. visserligen var det för lite effekt men steget klippte ej och ingen limitering i processorn skedde. vadan detta?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ok :-)

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Det är svårt att kommentera ett sådant problem utan att veta vilken typ av driver som gått sönder (kondriver, kompressor, piezo etc.)
Det vanligaste är att drivern inte tål effekten eller peak-spänningen. Det är ju stor skillnad på peakspänningen som ett 1300 gav, knappt 80V, och de dryga 90V från 1600.
Detta märktes när LAB 2000 kom ut, det stektes drivers i varannan buske. Detta var ett av skälen till att MLS omkopplaren kom till, så man kunde ställa ner peakspänningen men få ut högre peakströmmar.
En annan förbättring i LAB 2000 var klipplimitern. Denna infördes i alla modeller i början av 90-talet och fanns i samtliga C-modeller inkl LAB 1600. Ett övertygande argument kom från Kåre på Stockholm Audio, nån gång i början på 90-talet; "Moderna förstärkare klipper inte"...
Klipplimitern är speciell då den känner av distorsionen ( dvs motkopplingsspänningen i förstärkarloopen) i steget (alltså inte bara spänningen) och därför även limiterar på strömklipp. Detta kan inte en extern peaklimiter göra, den måste vara integrerad i steget. Fördelen är att man minimerar back-emf pulser från drivern pga strömklipp.
Ett vanligt problem med tweeters och kompressor-drivers är att de blir överbelastade av någon självsvängning ovanför det hörbara området (>20kHz) som kan orsakas av mixerbord, effektloopar, DI-boxar etc. Steget lämnar hög effekt utan att man märker det och plötsligt dör drivern. Därför kom VHF-skyddet till i mitten av 80-talet. Skyddet mutade steget om höga frekvenser (>10k) fanns på utgången i flera sekunder. Nu gick det att koppla ur VHF-skyddet inuti steget om man tex. ville mäta effektbandbredden, så det är ju värt att kolla att skyddet är med.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Varför finns inte C med på 1600steget?
Och vad är det för skilland på 2000 och 2002

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

2002 är starkare än 2000C, 2002 ger inte samma uteffekt vid olika belastningar som 2000C gör! Se bifogade filer! :)
Bilagor
lab_discon_broch_sv.pdf
(245.34 KiB) Nerladdad 1011 gånger
LAB 2002_manual_rev2.pdf
(440.31 KiB) Nerladdad 998 gånger
LAB 2000C_Specs.pdf
(896.43 KiB) Nerladdad 1050 gånger

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Både LAB 1600 och LAB 4000 kanske borde ha ett C på slutet eftersom de hade den nya kompaktare nätdelen med IGB-transistorer. Men de var ju nya modeller så det fanns inga A eller B varianter.
När LAB 4000 kom -98 så blev det en bestseller nästan med en gång. Försäljningen av LAB 2000C gick ner och för att samordna produktionen så gjordes LAB 2002 med samma kretskort som LAB 4000. LAB 4000 använde plasttransistorer med multiemitterteknik med ursprung från Toshiba (licensierades av Motorola, senare On-semicon). Dessa kunde ge 30% mer ström än de TO-3 metallhölje-transistorer som hade används hittils. LAB 2002 fick därför betydligt högre strömkapacitet och bättre på att driva 2 ohm. MLS omkopplarana numrerades i dB istället för rekommenderad impedans, för nu gick det att köra 2ohm även med högsta spänningssvinget. (Men med risk för temp-avstängning).
fP 3400 och fP 6400 (kom -01) hade i stort sett samma kretskort. fP-serien var mekaniskt bättre med bla strängsprutad front. Gainomkopplarna fich 8 lägen ist för 2.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack för infon :-)

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Nu börjar det bli väldigt OT men jag tänkte fortsätta på Dan Bävholms utlåtande om lab 1600 ljudmässiga förträfflighet "Enligt min mening är LAB 1600 den förstärkare som slår de flesta tung-HIFi steg i ljudkvalite. Har själv 3st till hemmabion.".

Jag var bara tvungen att låna hem ett lab 1600 från lagret och prova i min relativt kvalificerade HiFi anläggning innehållandes: Monitor Audio Gold Series 60 - Sentec PA9 - Harmony Design DA9 (hi-end mod). Nu kan jag stolt presentera högst subjektiva testresultat.

Det har gått en hel del olika steg genom anläggningen genom åren, i prisklasser från fem till 30 lakan. Sedan ett halvår (och förmodligen ett bra tag framöver) så har blyga PA9 från Sentec varit oslagna åkergivare. De levererar ett oerhört ofärgat ljud med hittills oslagbar känsla för mikrodetaljer och musikaliskt driv. De ger 100W per kanal i fyra ohm, lab 1600 ger aningen mer.

Jag har testat med andra PA-steg i anläggningen tidigare (ss1300, interM, tresham audio, c-mark) men ingen av dem har låtit något vidare bra tyvärr. Det första som slog mig var hur häpnadsväckande bra lab 1600 lät, inte minst för att vara pa-steg. Dan har helt rätt, lab 1600 klår många, även betydligt dyrare HiFi slutsteg med hästlängder. Med PA9 som referens så får jag tyvärr säga att lab 1600 hade en viss "boost" i basregistret som kunde upplevas aningen påfrestande. Baskontrollen vad dock aningen bättre än PA9, inte så konstigt med 750 extra watt att tillgå. Det blev mer disco av det hela. :) En del mikrodetaljer saknades som jag är van att höra med PA9. Ljudbilden krympte aningen och blev lite tunnare. I övrigt så lät det hela förträffligt bra.

Borträknat fläktsuset som är helt omöjligt att leva med så är ett lab 1600 faktiskt mitt näst bästa alternativ i HiFi väg, som jag någonsin testat!

Grattis Dan Bävholm! :P

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster