Portade subbar, placering

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Portade subbar, placering

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej!

Ny fundering från mig, gällande "optimala" placeringen av i mitt fall (än så länge) 4 st passiva enkel 18" basreflex subbar för mesta möjliga ljudtryck (bröst-punch, djupbas) inom ett begränsat område (typ dansgolv). Dessa har en stor port vardera.

Vad jag har förstått så kan det ge en viss gratiseffekt ljudtrycksmässigt om man stackar ihop sina subbar så de "hjälper varandra". Frågan är då om det spelar någon roll mer detaljmässigt hur placeringen av dessa utförs (läst att ex W-horn bör ligga ned och staplas ovanpå varandra, samt bredvid i kolumn)?

Jag menar då om man bör placera subbarna liggandes, eller ståendes, om de bör placeras med elementen så nära varandra som möjligt, eller med portarna så nära varandra som möjligt.
Eller ska kanske samtliga stå bredvid varandra på en linje, ligga på en linje osv?

Jag bryr mig i detta fall inte om hur topparna skall riggas upp.

Förstår att jag kanske öppnar pandoras box nu, då det verkar finnas mängder av åsikter och olika lösningar på vad man anser bäst, samt beroende på inne/ute och lokal/hinder framför ljudet. Tänk då på att jag nu pratar amatörnivå och än så länge hobbyspelningar av typen dansvänlig musik (ej dansband).

Har även läst lite om cardioiod samt end-fire lösningar utöver "vanlig" höger/vänster sida i rum samt centralstackning och inser att dessa lösningar inte är något för en amatör som mig, även om end-fire skulle vara skoj att testa om mina prylar möjliggör detta (olika steg, delayfunktioner osv).

Så, framförallt efterfrågar jag nu hur jag bäst generellt placerar mina 4 enkel subbar framförallt inomhus, säg i ett fyrkantigt rum 50-100 m2 utan scen eller andra prylar (tomt).
Även utomhus är av intresse, samma där ingen scen och inga prylar framför (ev vägg bakom), däremot kommer det ju troligen/förhoppningsvis vara människor framför ljudet - på dansgolv eller liknande.
I rumsmiljö, utöver placering tillsammans eller ej, bör man tänka på vägg-, tak-, hörnplacering eller spelar det ingen roll på "min nivå"?

Bifogar några "professionellt" :wink: ritade skisser på olika alternativ, finns givetvis x antal andra kombinationer. Föreslå gärna andra lösningar om de anses bättre. Alternativt vilken av skisserna som borde funka bäst.
Samtliga skisser utom den sista visar subbarna framifrån, den sista ovanifrån (end-fire variant).
Hoppas det går att se bilden ordentligt.

Jag har ännu inte haft möjlighet att prova mig fram mer än ett par varianter av placeringar, 1 par vänster 1 par höger (bredvid varandra) med toppar ovanpå, samt alla 4 centralt ovanpå varandra (2 & 2).
So far kändes centralplaceringen starkare än vä/hö sides motsvarande.
Har prylarna i förråd över vintern så kan inte prova så mycket annat just nu.
Provar givetvis mer så snart jag får chansen att använda dem, men läser på under tiden... och besvärar er här inne.

Sorry för mycket text, försöker få med vad jag menar men blir kanske bara omständligt... :roll:
Behöver jag ge mer info för att kunna få någon form av bra svar så hojta till om vad, så ska jag försöka beskriva mera.

/ Nicke
samtliga_alt.png

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Portade subbar, placering

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Nicke!

Generellt sett skulle jag säga alt.1 eller alt.3.
Ställ basarna i ett hörn.
Testa att vinkla dem något mot varandra för att skapa en ”hornprincip”.

Ett enkelt sätt att testa var verkningsgraden blir högst i en lokal är att sätta en bas/basar på den plats du vill ha mest basåtergivning, t.ex. mitt på dansgolvet.
Sedan går du runt och lyssnar, och där basen låter starkast placerar du sedan dina basar.

Är dina högtalare fabriksbyggda eller hemmabyggen?
Det är viktigt att beräkningen av basreflexporten är korrekt gjord.

Mvh
Kristian

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Portade subbar, placering

Inlägg av Nicke Johansson »

Kristian Nilsson skrev:Hej Nicke!

Generellt sett skulle jag säga alt.1 eller alt.3.
Ställ basarna i ett hörn.
Testa att vinkla dem något mot varandra för att skapa en ”hornprincip”.

Ett enkelt sätt att testa var verkningsgraden blir högst i en lokal är att sätta en bas/basar på den plats du vill ha mest basåtergivning, t.ex. mitt på dansgolvet.
Sedan går du runt och lyssnar, och där basen låter starkast placerar du sedan dina basar.

Är dina högtalare fabriksbyggda eller hemmabyggen?
Det är viktigt att beräkningen av basreflexporten är korrekt gjord.

Mvh
Kristian
Hej Kristian och tack för feedback!

Låter som jag är på rätt spår då (alt 1 / alt 3). Gissar att det inte spelar någon märkbar roll om elementen eller portarna "centreras" mest (se alt1, alt2 varianterna)?
Yes, skall testa hörnplacering - är väl även påverkande vilket avstånd från bakomliggande väggar det handlar om då, får testa olika varianter.
Vinkla dem mot varandra - ok, trodde inte vinkling spelade någon direkt roll om man pratar "riktning åt rätt håll" över lag? Vet dock att det finns horn & dubbelsubbar där elementen sitter snett monterade, men trodde det mest handlar om att få plats med dem på bra sätt.

Låter som ett vettigt tips att köra "omvänd placering" för att få mest bastryck vid önskad plats, skall testas, tack.
Även i kombo med hörnplaceringen vs avstånd väggar.

De skall vara firmabyggen enligt uppgift (Septon), så jag förutsätter att volym/portar är korrekta. De låter iaf mkt bra (min novisuppfattning) för att ha x antal år på nacken. Minns ej exakt vad de är avstämda för, 35 eller 40 Hz har jag för mig. Jag delar aktivt bort frekvenser därunder iaf. Finns givetvis bättre grejer idag, men med tanke på pris vs upplevelse så funkar de bra. Ska jag ändra något i uppsättningen jag har, så blir det ev att komplettera med flera motsvarande eller 2*18 lådor med typ samma element (jag har ett gäng hyfsade steg liggandes).

Ska prova tipsen så snart jag får möjlighet, tar gärna emot fler ideer under tiden, så har jag en del att göra sen :)

/ Nicke

Tom Eskilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 07 maj 2014, 18:57
Presentation: DJ med mycket stort ljud och ljus intresse.

Re: Portade subbar, placering

Inlägg av Tom Eskilsson »

alt 3 ser bra ut, då varje bas spelar högre om en vägg/golv/bas är nära placerad. Ställa portade basar i V horns form etc har jag inte haft någon bra erfarenhet av och matematiskt finns det ingen vinning på de. Då längden på "det skapade hornet" är mycket kortare än våglängden (lägre Hz -> längre våglängd) som basen spelar, så inga stående vågar uppkommer (ökad ljud volym). Studerar på kth så har lite koll på ljud mattematiken.

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Portade subbar, placering

Inlägg av Nicke Johansson »

Tom Eskilsson skrev:
ons 05 feb 2020, 22:14
alt 3 ser bra ut, då varje bas spelar högre om en vägg/golv/bas är nära placerad. Ställa portade basar i V horns form etc har jag inte haft någon bra erfarenhet av och matematiskt finns det ingen vinning på de. Då längden på "det skapade hornet" är mycket kortare än våglängden (lägre Hz -> längre våglängd) som basen spelar, så inga stående vågar uppkommer (ökad ljud volym). Studerar på kth så har lite koll på ljud mattematiken.
Hej Tom, tack för din input i ämnet.
Har också fått uppfattningen att om man kan kombinera att ställa subbarna så elementen är nära varandra (som ett större element), samt att de är placerade nära golv, väggar, tak, hörn så förstärker dessa ljudet (som en horneffekt). Sedan verkar det vara viktigt med avstånden om man skall nyttja väggar osv, så inte vissa frekvenser släcks ut av det "studsande ljudet". Se tex denna sida:
http://www.padrick.net/LiveSound/SubwooferInfo.htm

eller denna, där skribenten anser att fronten av subben bör riktas mot vägg el hörn osv, gärna vinklat.
https://billfitzmaurice.info/forum/viewtopic.php?t=398

Kommer ha ont i ryggen efter att jag har testat alla varianter jag hittar tips på ;)

/ Nicke

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster