Lyfta högtalare ~30kg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Finns det något ergonomiskt sätt att få upp högtalare i luften som väger mer än 10-15 kg ?
L-acoustics 115XT i mitt fall.

Det vanligaste är väl K&M 213 eller 087 vilket funkar, men tärande att göra på daglig basis.

Jag kan såklart alla knepen som får jobbet gjort, typ stå på case, rigga på marken och välta upp stativet osv.

Finnns det verkligen inget säkert och ergonomiskt sätt ??
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gaffel stativ :lol: :wink: 8)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Haha ja ...

Varför tillverkar ingen en gaffelmodell för små vikter ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Åke Paulsson »

Anton Stjärnbrandt skrev:Finns det något ergonomiskt sätt att få upp högtalare i luften som väger mer än 10-15 kg ?
L-acoustics 115XT i mitt fall.

Det vanligaste är väl K&M 213 eller 087 vilket funkar, men tärande att göra på daglig basis.

Jag kan såklart alla knepen som får jobbet gjort, typ stå på case, rigga på marken och välta upp stativet osv.

Finnns det verkligen inget säkert och ergonomiskt sätt ??
K&M 213 håller bra tycker jag och väger ganska lätt. 087 är ju jättebra, men inte roliga att släpa på. Behöver jag komma högre så använder jag K&M 246/1, men då ska man vara ganska lång (1.95 i mitt fall) för att få på lite tycker toppar själv (d&b Q7, EV ETX).

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det är precis det här jag söker en alternativ lösning på. Lyfta upp en högtalare med kopp på ett K&M 213 eller 087 är inte acceptabelt på daglig basis enligt mig.
Åke Paulsson skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev:Finns det något ergonomiskt sätt att få upp högtalare i luften som väger mer än 10-15 kg ?
L-acoustics 115XT i mitt fall.

Det vanligaste är väl K&M 213 eller 087 vilket funkar, men tärande att göra på daglig basis.

Jag kan såklart alla knepen som får jobbet gjort, typ stå på case, rigga på marken och välta upp stativet osv.

Finnns det verkligen inget säkert och ergonomiskt sätt ??
K&M 213 håller bra tycker jag och väger ganska lätt. 087 är ju jättebra, men inte roliga att släpa på. Behöver jag komma högre så använder jag K&M 246/1, men då ska man vara ganska lång (1.95 i mitt fall) för att få på lite tycker toppar själv (d&b Q7, EV ETX).
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Åke Paulsson »

Nä, bekvämt är det inte. Problemet är väll att det är svårt att få ett stativ så lågt man vill med bara två sektioner och ändå komma över två meter när det är uppe? Jag har själv tittat på ett stativ från Hercules som bara är 115cm när det är nedvevat (tre sektioner), men jag har inte testat själv. Kan ske kunde vara värt att kika på? Länk: http://herculesstands.com/international ... er/ss700b/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lyfta högtalare ~30kg

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Ja det ser vettigt ut ! Fast jag hade velat komma högre, 3,80 gärna.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster