Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Johan Fälth »

Hej på er.

Jag har fått förfrågan att installera ett ljudsystem på ett fotbollsområde. Systemet ska användas uteslutande till bilbingo.

Nuvarande system består av trattar/hornhögtalare av div. modell och ålder.

Jag hade viljat installera en högtalare typ som JBL's AWC-serie, men deras ekonomi tillåter ej detta. Vad har jag för alternativ? Finns det trattar/hornhögtalare idag som låter ok, har inte använt dessa på snart 20år...

På bilden ser ni hur det ser ut idag. Röda kryss är högtalarplaceringar idag.

Jag hade ev. en idé om att montera en hög pelare( typ 3-4st pelarhögtalare likt MA12) längst upp där det idag sitter 3 trattar, och nöja sig med det. Skulle det funka?
Bilagor
Skärmavbild 2019-05-15 kl. 15.12.38.png
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Bengt Norling »

En liten FM sändare så kan dom lyssna på bilradion

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Jonas Areskough »

Community har riktigt välljudande stora trattar med hyfsad botten i. Skulle nog göra sig perfekt till detta faktiskt. https://www.communitypro.com/products/rseries" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag skulle börja med en problembeskrivning - vad upplever man för begränsningar och nackdelar med nuvarande system, och vad vill man uppnå med ett nytt system - och jobba utifrån det.

Spontant skulle jag nog inte luta åt pelare här. Skall systemet uteslutande användas för bilbingo så kommer bra hornhögtalare, avsedda för utomhusbruk, att kunna bli mer kostnadseffektivt.

Positionen vid klubbhuset skulle jag vilja titta på , och försöka ändra till en position där högtalaren spelar i ungefär samma riktning som huvudpositionen istället för åt motsatt håll. Kanske spela åt sydväst längs byggnaden från en position vid norra hörnet.
Dessutom skulle jag förstås ta höjd för att använda delay för positionerna vid infarten och klubbhuset.

Vart skickar jag fakturan? :wink:

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Johan Fälth »

Mikael Thieme skrev:Jag skulle börja med en problembeskrivning - vad upplever man för begränsningar och nackdelar med nuvarande system, och vad vill man uppnå med ett nytt system - och jobba utifrån det.

Spontant skulle jag nog inte luta åt pelare här. Skall systemet uteslutande användas för bilbingo så kommer bra hornhögtalare, avsedda för utomhusbruk, att kunna bli mer kostnadseffektivt.

Positionen vid klubbhuset skulle jag vilja titta på , och försöka ändra till en position där högtalaren spelar i ungefär samma riktning som huvudpositionen istället för åt motsatt håll. Kanske spela åt sydväst längs byggnaden från en position vid norra hörnet.
Dessutom skulle jag förstås ta höjd för att använda delay för positionerna vid infarten och klubbhuset.

Vart skickar jag fakturan? :wink:
Magiskt som vanligt Mikael.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Ja det här kanske är löst redan men man skulle, som Mikael, vilja veta lite mer. Är det hela planen som ska täckas eller är det bara ytorna utanför där högtalarna nu sitter? Om sen befintliga högtalare fungerar kan man ju gissa att det är gångtidsekon som är största boven?

Magnus Strandell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 10:07
Presentation: Gammal ljudfnulare. Haft firma och levt på ljuderi sen mitten på 70-talet. Väl mött!

Re: Önskar förslag till Högtalare fotbollsplan

Inlägg av Magnus Strandell »

Hej,
köp mina JBL HLA horn har 12 st det är en 3-vägs låda med 4" driver 10" driver och 14" driver spridning 45 grader på bredden 30 grader på höjden mycket effektiva och välljudande men ack så omorderna i dessa line array tider så får dom göra lite nytta kostnaden är låg då de har lågt andrahandsvärde, intresserad ? Information finns på JBL Pro hemsida.
Magnus 070 88 510 88
Ständigt Rookie

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster