Frontfill frågor

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Hade räknat från den innersta frontfill-högtalaren
Om man räknar från den som sitter rakt under topparna är det ca 2m mellan dom

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Hade räknat från den innersta frontfill-högtalaren
Om man räknar från den som sitter rakt under topparna är det ca 2m mellan dom
Då behöver du fler utgångar om du ska göra det på riktigt, det blir ju olika delaytid för alla dina fills.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Aha då kanske man ska satsa på att köpa en inbyggnadsförstärkare med DSP till vardera högtalare?
6m blir det nog inte, hade räknat heltokigt där :D Blir högst 4m.
Då kanske det funkar att välja ett medelvärde, typ där den mittersta lådan står på var sida?

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Aha då kanske man ska satsa på att köpa en inbyggnadsförstärkare med DSP till vardera högtalare?
6m blir det nog inte, hade räknat heltokigt där :D Blir högst 4m.
Då kanske det funkar att välja ett medelvärde, typ där den mittersta lådan står på var sida?
Ja det fungerar, beroende på vad du gör för gig. Med tanke på dina övriga prylar så kan man tycka att det inte är petnoga.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jo, det är noga. Som jag sa så är hög ljudkvalitet av högsta vikt för mig, så jag gör allt för att det ska bli Top Notch på ljudet.
Det är därför jag kör EAW-högtalare å inte nåt sånt pissigt Line Array som dom kör på typ alla konserter idag...
Vet ni nåt bra inbyggnadssteg med DSP? Uteffekt 200w

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Om jag nu byter till ett helt DSP-styrt system kanske jag ska satsa på nåt steg som kan kommunicera med DSP i frontfillstegen så jag kan styra allt med min FOH-dator

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Jo, det är noga. Som jag sa så är hög ljudkvalitet av högsta vikt för mig, så jag gör allt för att det ska bli Top Notch på ljudet.
Det är därför jag kör EAW-högtalare å inte nåt sånt pissigt Line Array som dom kör på typ alla konserter idag...
Vet ni nåt bra inbyggnadssteg med DSP? Uteffekt 200w
Tyvärr har bara koll på pissiga Line Array.
Men det blir nog svårt att hitta ett så litet steg som man även kan anse vara bra.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Då får man väl köra en separat processor, det behövs väl inte så mycket högre effekt än 200w RMS på frontfill?
Nu har vi ju alla våra åsikter, men jag gillar mer det ljud jag får från mina EAW, än det jag hört på konserter och festivaler. Inte specifikt EAW, utan andra högtalare med hornkonstruktion

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Tror jag äntligen hittat en lösning. Ett slutsteg vid namn Behringer NX1000D som har inbyggd DSP där delay kan ställas in

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

det är efterföljaren till inuke det var mycke steg för pengarna

dock väldigt lite innuti i form av kondensatorer i inuke
så tippar att dom inte går bra på litet elverk

men har många inuke sitter i installationer som funkar super

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Köp ett bra horn system då om det är viktigt, Funktion One borde ju duga åt dig?

Ihop med deras steg och dsp får du ihop det bra.


Annars har L’acoustic några riktigt pissiga Line array...
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Theodor Ranebo skrev:Exakt varför har man egen mix till dom? Ska de som står närmst scen bara höra vissa saker bra? Sen är det oftast DJ's som spelar där jag är så det ändå bara en mix
Med DJ spelar det ingen roll, som du säger. Men på en mellanstor scen med stark backline kan det ibland vara trevligt att ha större frihet. Där det typiskt är PA-skugga i mitten precis framför scenen hörs ofta backline som starkast, då kan det vara trevligt att kunna anpassa fillet till det. Jag matar absolut oftast fills med mainsignal, det är ingen stor fråga, men tycker att det är trevligt att inte nödvändigtvis vara tvungen till det.
Theodor Ranebo skrev:Jo, det är noga. Som jag sa så är hög ljudkvalitet av högsta vikt för mig, så jag gör allt för att det ska bli Top Notch på ljudet. Det är därför jag kör EAW-högtalare å inte nåt sånt pissigt Line Array som dom kör på typ alla konserter idag...
Det är faktiskt rätt få av de produktioner som använder line arrays som inte är intresserade av hög ljudkvalitet. Sedan är inte en line array nödvändigtvis det bästa verktyget i precis alla situationer, men man kan inte riktigt vara så kategorisk som du är här och i andra trådar när det gäller utrustning.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jag kan ju göra en egen mix till dom då jag har subgroup-utgångar på min mixer. Men ser fortfarande inget riktift skäl till det... Och vad är backline?

Det är ju så klart min åsikt, men när jag hörde såna EAW lådor en gång så var det det renaste ljud jag någonsin hört, betydligt bättre än vad det brukar bli i Linearray. Jag tycker att i Line Array så hör man att sången kommer från en högtalare, men med EAW så lät det som om tjejen på scenen sjöng rakt ut, man hörde inte att det kom från en högtalare. Så därför var EAW KF850 ett självklart val för mig. Och hornhögtalare är ju kända för sitt rena naturliga ljud och minimala lådfärgningar

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Theodor Ranebo skrev:Jag kan ju göra en egen mix till dom då jag har subgroup-utgångar på min mixer. Men ser fortfarande inget riktift skäl till det... Och vad är backline?
Backline är en benämning på de instrument och förstärkare som en orkester använder.
Om det spelas mycket starkt på scen så kan den som befinner sig alldeles framför och i mitten höra en rätt obalanserad ljudbild. I ett sådant läge kan man vilja slippa att elda på med ännu mer i frontfill utav det som redan finns för mycket av. Inte ofta, men jag gör det ibland.

Många saker tillsammans avgör hur det låter i konsertsammanhang. Ibland är så kallade punktkällor, point source högtalare, som dina KF850, det mest lämpade verktyget, ibland kan line array vara mer lämpligt av olika anledningar. Det går att göra fantastiskt bra ljud, och fantastiskt dåligt, med båda alternativen. Det bästa konsertljud jag hört, inräknat allt jag gjort själv under 30+ år med alla typer av högtalare, kom ur ett mellanstort franskt line array system. Att det lät så bra just där och då hade inte så mycket att göra med just högtalarprincipen utan med kombinationen av en mycket bra orkester, mycket bra utrustning i övrigt, akustiskt bra lokal, bra publik och mycket bra tekniker.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Då tar jag nog o kopplar frontfillen på en subgroup då, slutstegens DSP gör ju att man kan filtrera bort sub-bas

Ja så är det ju. En stor fördel hornen har är att ljudet hörs tydligt genom hela registret även mycket långt bort från högtalarna. Med LA så behöver man såna där sk. Delay-högtalare ute i publikområdet. Varför det är så har jag alltid undrat. Finns ju inget som heter kastlängd i ljudsammanhang, måste helt enkelt vara att dom låter mer från början. Finns en annan gubbe i Halland som använder KF850 högtalare, han skulle testa dom o gick ut med 2 av dom på gården och drog på lite, inte allt för högt. Sen så ringde folk från en by ca 1km bort och undrade vad som hände, ljudet hördes klart och tydligt där...

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Så du menar att två av dina eaw högtalare sprider jämn ljudbild ca 1km men ert line array behöver delay torn?

Fan att ingen tänkt på det på alla festivaler? Finns lite pengar för arrangören att spara.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jag har inte sagt att jag tror på han, men vet att 4 av dom trycker ut ljudet bra och med full tydlighet ca 300m från högtalarna

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Om du vill läsa om han i Halland, googla på Loud n Neat
Och ja, man kan spara djävulskt massa pengar, inte nog med att man slipper delaytorn, man behöver också betydligt färre högtalare för att uppnå samma ljudtryck

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Då borde ju fyra sådana räcka på way out West, 300m räcker gott
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Teoretiskt sett ja, men troligen är det området betydligt bredare och behövs fler högtalare utåt sidorna
EAW KF 850 är en fantastisk högtalare, lustigt att inte fler använder sig av den. Enligt hallandsmannen så är det för att man får bättre kontroll över ljudet med LA

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster