Frontfill frågor

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

En vettig dsp eller digital mixer löser ju alla problem för dig med master EQ, delning och delay
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Men finns det inga apparater som endast har delay? Jag ska väl inte behöva byta ut hela delningsfiltret bara för att få till delay?

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Men kan ni rekommendera nån DSP för under 5000 kr?
Den måste ha en utgång för subwoofer, 4 kanaler för toppar o 4 kanaler för frontfill Det blir således 9 utgångar

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Varför så många utgångar?

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Räcker inte två till toppar och två till frontfill?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Men kan ni rekommendera nån DSP för under 5000 kr?
Den måste ha en utgång för subwoofer, 4 kanaler för toppar o 4 kanaler för frontfill Det blir således 9 utgångar
Nej
Köp några små aktiva lådor med inbyggd dsp istället. Så har du delay där.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Räknade upp dom precis, det är ju en för subben och 4 till topparna då det är bi-amp så det är L o R på varje steg vilket ger 4 kanaler. Och så är det samma grej på frontfillet som på topparna är det tänkt.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Högtalarna finns redan och dess slutsteg. Bara den där delayen kvar
Sen så gillar jag inte riktigt nyare högtalare, bara kinaskit som brinner på en gång...

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Högtalarna finns redan och dess slutsteg. Bara den där delayen kvar
Sen så gillar jag inte riktigt nyare högtalare, bara kinaskit som brinner på en gång...
Märklig inställning.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nej, Fredrik, det är två steg till topparna. Ett för bas upp till 250hz o ett för mellanregister och diskant.

Det är den erfarenheten jag haft då nyare högtalare brunnit sönder när jag haft dom på rejvfester där det spelats väldigt starkt länge. Och det har varit dyrare grejer som HK och ElectroVoice. Nä, håller starkt fast vi att de äldre högtalarna och stegen var bättre konstruerade och hade större "säkerhetsmarginaler". Med andra ord, dom tål att köras på höga effekter länge utan att brinna upp.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Men det kanske räcker med 2 till frontfillet?
Men det jag gillar med att ha ett eget steg för basen är att jag kan dra på det för att få till den kickbas som inte subbarna riktigt klarar av då de 22 tums elementen inte är så där jättesnabba. Så vill därför helst ha samma system på frontfillet med

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Peter Widell »

Det Fredrik menade var att om du skulle ha aktiva lådor med inbyggd DSP kan du delaya internt i högtalaren, dvs du slipper ytterligare lådor, kablar och kontakter.

Om du tycker att toppar och bas låter bra ihop nu skulle det väl räcka med två kanaler delay, alltså bara för frontfill?
Och nu vet vi ju inte alls hur grejerna skall hänga, men jag skulle nog ha lyssnat på allt utan delay till att börja med och inte leta reda på och köpa grejer som ev inte behövs.

Och som många här säger, en digitalmixer kan göra så himla mycket, enkelt och förhållandevis billigt så jag hade dragit en till funderare på det alternativet och kanske sparat ett slag istället för att köpa småburkar och göra, ev halvsvajiga, lösningar. När något skiter sig är det skönt att ha så få saker som möjligt att felsöka, och så mycket som möjligt på mixplats.
Men det är bara min tanke. Du är fri att göra som du vill:)

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jag gör nog som så här att jag får provlyssna. Ska ta o gå ut på gården och ställa 2 högtalare med 6m mellanrum och höra om det hörs någon skillnad när jag kör närmsta högtalaren och sen bägge ihop. Vad är det som oftast blir fel i ljudet vid 6m avstånd? Vad ska jag lyssna efter?

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Här är en illustration av högtalarsystemet.
Bilagor
Högtalarrigg.png

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Theodor Ranebo skrev:Det är väl inte en sniklösning, varför ha en egen mix till frontfill? Dom ska ju ändå spela samma register som topparna?
De spelar nästan samma register, men som jag skrev kan det vara en fördel att inte alltid behöva spela precis samma mix.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Exakt varför har man egen mix till dom? Ska de som står närmst scen bara höra vissa saker bra? Sen är det oftast DJ's som spelar där jag är så det ändå bara en mix

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

Hej måste bara fråga lite
vart får du 6m delay siffran ifrån?

på bilden ser ju allt ut att stå i linje

typ stora topparna hänger i samma djupledslinje som fill
det vill säga om du inte har valt att ställa stora topparna 6 meter in på scenen

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Topparna sitter ju högre upp, det tar väl längre tid för ljudet från topparna att nå ner än från frontfillarna som står i höjd med folks skallar

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Scenens mått är typ som Stagemobil xxl fast scengolvet är högre upp, 1.7m

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

ja det stämmer
trodde inte vi talade om så höga flyghöjder att 6 m kom in i ekvationen

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster