Frontfill frågor

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Sen så gillar jag inte riktigt digitala grejor med massa menyer o skit, vill ha gamla hederliga vred o knappar så jag ser lättare vad jag gör.
Så många burkar blir det ju inte, har i nuläget 2 delningsfilter och behöver bara lägga till nån slags delay-burk till frontfillet

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Peter Widell »

Soundcraft Expression 2 (24ch) kan du nog hitta för under 15 beggad. Där har du möjlighet att trixa med både delning och delay och får ett väldigt lättbegripligt och flexibelt bord, enligt mig:)

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

På en bra digital mixer har du ju bättre översikt än en analog
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Det är ändå alldeles för dyrt, de 3600 jag gav för min Eurodesk var också rejält över budget, men gjorde ett undantag då jag fick med effektapparater, kompressor, högtalare o en dator
Var ute på krogen inatt o märkte en grej, där hade dom 4 st högtalare, en i varje hörn. Och det var ca 8m mellan högtalarna och de är sammankopplade på 1 steg. Och jag hörde inga ekon/fasfel. Så att mecka med delay är kanske lite overkill för min del då jag endast har 5m mellan toppar å frontfill. Eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

Om det är menyer du vill ha satsa på en jam aha 01 96 där har samma knapp typ 6 under menyer genom extra tryck

om du vill ha enkelt välj en soundcraft si av nå slag busenkelt har tilloch med fått min far att använda si ex 3

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nää, digitalmixrar är alldeles för dyra, min Eurodesk är skitbra, tur det då jag gav hela 3600 för den...
Börjar fundera på om det kanske är onödigt meck med delay, det är ju trots allt bara 6m mellan de bägge högtalarna. Är det verkligen nåt som märks?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

Ja justerade in ett PA förra helgen och skilnaden på 7 m var som natt och dag i mängd kamfilter

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Aha, vad är kamfilter för något?

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Har för mig att när man inte har delay och har stort avstånd mellan högtalarna hörs det som ett eko. Gör det så redan vid 6m?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

kamfilter är interaktion mellan 2 högtalare eller 2 mikrofoner som reproduserar samma källa

det vill säga att när man har exsakt samma avstånd så kommer samtliga våglängder i synk från båda källorna

men när avståndet skiljer så kommer inte vågona att ha pekar och bottnar som stämmer överens så att vissa frekvenser kommer att framföras till vissa blatser men andra frekvenser kommer inte att framföras till samma plats

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Så ljudet blir pissigt med andra ord? Finns det inga apparater som bara har delay å inget annat? Känns som det blir billigare än en hel processor...

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Frontfill frågor

Inlägg av Henrik Brifors »

Du skulle kunna köra en Behringer shark på vardera högtalare du vill deleya.

https://www.thomann.de/se/behringer_sha ... arch_prv_7" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Niklas Elste »

Ja det där är en låda jag har funderat över länge
den är ju billig men vad har dom igenteligen tänkt med den känns som ett riktigt ihoppkock

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Patric Öberg »

Här är en billig burk som löser både delat och delning med mera, dock krävs dator för inställningar

https://www.thomann.de/se/the_tracks_ds ... ref=mobile" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Frontfill frågor

Inlägg av Henrik Brifors »

Tja vad de tänkt är ju en bra fråga. Särskilt fantommatningen.

Fast att använda den till att delaya frontfill borde ju fungera eller som processor till monitorer med filtren mot feedback.

Annars är ju en DSP som klarar allt FOH att föredra IMO


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Den där Shark verkar ju skitbra. Hittade osså en tillsats för att kunna sätta 4 i rack, o det är just 4 jag behöver

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Att splitta frontfillsignalen från main PA är en sniklösning, det finns ofta mycket att vinna på att mata frontfill från en egen matris eller tappning för att kunna göra en separat mix.

Du har förmodligen viktigare områden att lägga kraft på lägga kraft på än att delaya frontfillet. Strunta i det så länge.

Behringer Shark är främst en mikrofonpreamp för installationer där det bara behövs en mikrofon som skall funka utan tekniker - konferenssalar, idrottsanläggningar, mötesrum, aulor, kyrkor etc.

Sagt i all välmening. :)

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Det är väl inte en sniklösning, varför ha en egen mix till frontfill? Dom ska ju ändå spela samma register som topparna?
Nä, det verkar som om det blir avsevärt mycket sämre ljud utan delay, så delay ska jag ha. Vill definitivt inte göra nåt halvdant.
Är verkligen finsmakare när det kommer till ljud, vill ha ett högtalarsystem med ljudkvalitet i absoluta toppklass. Mina EAW toppar ger fantastiskt ljud, vill ju inte sabba det...

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Tror inte du absoluta toppklass om inget får kosta, tyvärr
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Frontfill frågor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jo, man får leta begagnat helt enkelt
Men en sån där liten skitsak som delay tycker man ju är konstigt att det ska va så svårt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster