Problem med JBL EON 315

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Problem med JBL EON 315

Inlägg av Peter Ekengren »

Tjena!
Är det någon annan som haft problem med EON 315?

Jag har en kund som sitter med 14 st uppdelat på olika aerobics salar.

Dessa är från 2009 och används varje dag till minst ett pass.

Nu har diskanterna börjat ge upp en efter en. En del ställer sig och ploppar/poppar högt från både diskant och bas. Det vanligaste är dock att diskanten lägger av, jag har inte hunnit kolla alla för slutstegsproblem då vi är uppe i 6 st (!!) med samma problem.
Det visar sig vid en djupare undersökning att det även är slutsteg som tagit stryk och inte bara diskanten som rykt.
Jag tänkte direkt att de va rundgångsproblem från headseten som skapat problemet men börjar bli mer och mer tveksam.

Stenton har fått ett för- och slutsteg för felsökning

Någon som haft liknande?

Vad orsakar felet?

Bifogar en ljudfil med ljudet som högtalaren genererar när den "funkar"/ är på väg att rasa.
He who chooses his own path needs no map.

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Re: Problem med JBL EON 315

Inlägg av Peter Ekengren »

fick inte skicka med ljudfilen... hoppas det är någon som känner igen sig ändå..
He who chooses his own path needs no map.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Problem med JBL EON 315

Inlägg av Michael Christiansen »

Kan det inte vara så, att varenda gång att dom här spandex nissarna, utan att ratta ner på preampen, drar ut och in minitelen ur deras MP3 Iphone/spelare så att steg+förstärkare får i sig en spike?

Min analys:

Iphone = not good
MP3 = not good
Minitele = not good
EON = not good
Aerobics = not good

Vh

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Problem med JBL EON 315

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vilken ljud nivå spelar dom på? Miljö kontoret här i stan gjorde en mätning på ett antal platser och nästan alla tränings ställen låg runt 98/110db gränsen. Jag har fixat några JBL och RCF lådor från tränings ställen och där elementen va brända. Jag bad som sänka ljudet men jag fick svaret att de ville inte för då kände inte trycket.

Va med på ett träningspass och kolla in och se om det blinkar rött på stegen. Limitern klarar upp till en nivå och över det så hjälper inget steget skickar likspänning i alla fall.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Inlägg av Peter Ekengren »

De är nog en blandning av båda era analyser misstänker jag.. jag ska göra en utvädering med wn zonepro 641 och lägga limiter och comp och hela h**lvete.. vet ej om detta kommer hjälpa men man får ner nivån ialf...

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4
He who chooses his own path needs no map.

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Inlägg av Peter Ekengren »

Men skam den som ger sig.. finns bara lösningar..

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4
He who chooses his own path needs no map.

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Inlägg av Peter Ekengren »

För vetskap och ökat kunnande hos oss alla kommer här svaret..

Efter djup felsökning har det visat sig att högtalens nätdel åldrats i förtid.
Detta pga att elen i dessa lokaler ej varit installerad så att man kunnat slå av strömmen till högtalarna.
Dom hat stått på sedan de installerades 2009.
Intressant kunskap som jag kände bör vidareförmedlas.
/peter

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4
He who chooses his own path needs no map.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Problem med JBL EON 315

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det va intressant att installationen har varit sådan att man inte har kunnat stänga av dom. En tanke är då att borde det i så fall varit så man skulle ha valt passiva lådor istället.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 21:09
Presentation: Håller på med uthyrning av ljud/ljus och musik på företagsfester, privatfester samt musikproduktion.
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av Stefan Olsson »

Peter Ekengren skrev:För vetskap och ökat kunnande hos oss alla kommer här svaret..

Efter djup felsökning har det visat sig att högtalens nätdel åldrats i förtid.
Detta pga att elen i dessa lokaler ej varit installerad så att man kunnat slå av strömmen till högtalarna.
Dom hat stått på sedan de installerades 2009.
Intressant kunskap som jag kände bör vidareförmedlas.
/peter

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4

En nätdel som "åldrats i förtid" och gått sönder för den varit påslagen i fyra år?,
Utan last.
Låter som usel kvalitet tycker jag..., eller?

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Inlägg av Peter Ekengren »

Man kan diskutera kvalite kontra pris länge, som så ofta. Jag gjorde inte installationen 2009 utan har tagit över service på befintliga grejer efter tidigare aktör.
De installationer jag gjort med aktiva har jag installerat med avstängning.
Kan vara good to know dock för den som sitter med / snubblar över EON 315 på installation...

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4
He who chooses his own path needs no map.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster