Bang for bucks ?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bang for bucks ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Satt och bläddra lite i luthman-katalogen och kom på intressant jämförelse mellan 2 aktiva system.
För ca. 70.000:- och med ungefär samma watt-tal och frekvensomfång(RCF något bredare) kan man välja mellan dessa 2 system:
1) HK Actor DX

2x12" topp 129db
2x15" subA 126db
2x15" subB 126db
totalvikt bortåt 200kg, 2m hög stapel
eller
2) RCF TT08A + TTS12A

2x8" topp 128db
2x12" sub 131db
totalvikt ca 80kg 90cm stapel

Är det bara galningar och firmor som vill få kunder att tro de får mycket för pengarna som köper 1), eller har jag missat nåt om hur ljud funkar utanför tabellvärlden ?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bang for bucks ?

Inlägg av Hasse Queisser »

TT-serien låter förbaskat bra. Jag gillar den som fasen. men bortsett från den åsikten så ska du nog inte stirra dig blind på siffrorna i det här fallet. Jag är inget stort fan av HK, men jag har ändå svårt att tro att HK i detta fall inte skulle kunna spela starkare än den lilla RCF-riggen.

Det beror ju på vad man ska använde det till. Små akustiska akter eller liknande, RCF helt klart. Handlar det om att prångla ut så många dB som möjligt så gissar jag ändå på att siffrorna är missvisande i detta fall, speciellt i basregistret där det handlar om att flytta luft.

Vad siffrorna blir beror ju helt på hur man har mätt, och kanske framför allt OM man har mätt. De flesta mäter inte ens max SPL, utan beräknar det på verkningsgrad och effekttålighet utan att ta hänsyn till distortion eller värmekompression (eller frekvensgång för den delen).

Har du möjlighet att provlyssna bägge hos en återförsäljare så gör det. De flesta som är intresserade av att sälja en rigg har inga problem att dema prylarna (särskilt om de är verksamma i Stockholm och lätt kan åka till Luthman och hämta demokit utan att betala en massa frakt). Eller om du själv är ÅF, prata med Luthman och låna för test.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster