JBL VRX eller liknande!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

JBL VRX eller liknande!

Inlägg av Johan Fälth »

Tjoho på er!

Vi är i startgropparna för att köpa ett nytt system till firman.
Personligen gillar jag JBL VRX serien. Gillar tänket samt storleken.
Ett fullskaligt LA är inget jag behöver eller letar efter, men gärna nått som funkar åt det hållet.

Men finns det några andra fabrikat som som gör lådor på samma princip?
Vet att Martin har nån liten, men den lirar i fel liga ekonomiskt.

Är det nån som jag missat o måste kolla efter?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har D&Bs Q serie, både Q7 och Q1. Jag måste säga att Q7orna används mycket oftare än Q1orna. Dom spelar på som sjutton tillsammans med varsin Q-SUB. Jag vet inte om det riktigt svarar på frågan. Ett tips är i så fall att börja med Q7 och Q-SUB. Om man sedan behöver ett linearray i framtiden så är det bara komplettera med några Q1or. Då kan du använda Q7orna som downfill. Stegen och basarna är samma. Tyvärr är det ganska dyrt. Vi var lite tveksamma om det skulle löna sig i början, men det går faktiskt att ta bra betalt för systemet, för t.o.m. de minst kräsna och mest ointresserade kunderna märker skillnad, det är kul!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johan: Om de går in i budgeten med d&b Q så rekommenderar jag också dessa varmt. Finns ju dessutom en del att kopletterings hyra med från Fredrik...
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har bara hört VRX en gång på en klubb i göteborg, men var inte riktigt i skick att bedöma dem som låda.

Slår också ett slag för d&b, trots att jag inte äger några (däremot har jag kranat en del på Q7:orna på Södra Teatern). Borde inte Arcs vara i samma område också?
"This is the updated input list"

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Christoffer Carpvik skrev:Johan: Om de går in i budgeten med d&b Q så rekommenderar jag också dessa varmt. Finns ju dessutom en del att kopletterings hyra med från Fredrik...
Jo jag vet. Samt att det är så man ska tänka.

Har alltid gillat Q-serien. Dock lirar dom i en annan liga rent ekonomiskt. Men visst, en väldigt trevlig låda.

Grejen med VRX:en är att den sparkar på ganska duktigt för pengen man får betala. Sen att man kan sätta 2 på varanadra på en pinne 'är klockrent! Samt att vi jobbar mycket med en firma som har vrx sen tidigare.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Carpvik skrev:Johan: Om de går in i budgeten med d&b Q så rekommenderar jag också dessa varmt. Finns ju dessutom en del att kopletterings hyra med från Fredrik...
Finns ju att komplettera från en hel del... kolla www.dbportal.se
//Magnus

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Ian Delahorne skrev: Slår också ett slag för d&b, trots att jag inte äger några (däremot har jag kranat en del på Q7:orna på Södra Teatern). Borde inte Arcs vara i samma område också?
Hur menar du nu?
Arcs vs. d&b Q?
//Carpvik

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Ian Delahorne skrev:Jag har bara hört VRX en gång på en klubb i göteborg, men var inte riktigt i skick att bedöma dem som låda.

Slår också ett slag för d&b, trots att jag inte äger några (däremot har jag kranat en del på Q7:orna på Södra Teatern). Borde inte Arcs vara i samma område också?
Arcsarna är oxå en bra låda, dom är lite tunga o klumpiga i jämnförelse. Men helt klart en bra låda...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Men vänta nu, skulle inte Johan ha tips på lådor som påminner om VRX och kostar rätt lite pengar? Q-serien är en bra låda, men då pratar vi ju en helt annan prisklass och en helt annan typ av låda (även om användningsområdet påminner).

VRX är såvitt jag vet rätt ensam i sin klass. Lågt pris, kan köras passivt, väger rätt lite men är ingenting man hittar i riders. Bra låda? Ja! Bra till allt? Nej.

Vad är det systemet kan användas till? Q-serien kan vara helt rätt val, fast systemet inte påminner om VRX. Låter bra och är enkelt att hantera, men kostar, är min uppfattning.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Om man jämför att köra två VRXer per sida mot att köra Q7 så kostar VRX systemet nästan lika mycket, men Q systemet spelar på minst dubbelt så högt och mycket bättre, det är min uppfattning i alla fall.. =)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

VRX kan du köra på två steg, vilka som helst, Q7 måste du köra på d&b-steg. Det är väl dessutom inte alla som har EP5, men speakonkablage har väl alla. Jag håller inte med dig Johannes, men jag håller med dig om att Q-serien låter bra. Däremot tror jag att VRX är mycket mångsidigare.

Oavsett behöver vi ju veta vad Johan ska använda pisset till för att kunna ge honom goda råd, eller hur?

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vi har tagit d&b Q serien till våra hjärtan på Primetec, och vi löser alla jobb upp till nånstans 3000 pers på Q1 och Q10. Skillnaden på Q7, som bland andra Johannes har, så sprider Q10 lite bredare och är inte så vass som Q7. Båda är dock fantastiska högtalare. Går dessutom att få både med Speakon och EP5 kontakt.

Det fiffiga med dessa lådor är att de har mycket muskler. Q7 ger max 138dB och Q10 137dB drivna med D12 slutsteg. Man måste ju inte spela max, men det räcker oftast med en låda per sida för mindre gig, kanske kompletterat med 1 Q-Sub per sida.

Nu blev det väldigt mycket d&b-prat. Kan inte rå för att jag gillar konceptet.

OBS! Jag är inte köpt :-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Mats: HF-delen i VRX är på 139dB :) Visst är Q-serien bra, men det är fortfarande en rätt stor investering, och jag hävdar fortfarande att den här frågan vore jättemycket enklare att besvara om vi visste vad Johan ska använda högtalarna till.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Lådorna kommer användas till konferanser, middagsunderhållning, mindre "skit in, skit ut" konserter. Det är sällan vi gör nått för över 1000pers.
Ljudbiten är inte vår huvudsyssla, men det är ändå bra att kunna erbjuda en liten del...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kontakt:

Spelar VRX så starkt? DAMN!

Vad tror ni om några Bose MA 12 med basar för åtminstone konferanser och middagsunderhållning? Med ett par basar av något slag, MB 24 till exempel? Blir inte så dyrt.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Mats Lindgren skrev:Spelar VRX så starkt? DAMN!

Vad tror ni om några Bose MA 12 med basar för åtminstone konferanser och middagsunderhållning? Med ett par basar av något slag, MB 24 till exempel? Blir inte så dyrt.
Har funderat på Ma12:or men är tveksam till att dom funkar om man vill rocka till det nån gång, vilket händer...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46

Kontakt:

Du får helt enkelt prova, de har överraskat mig ett par gånger.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Det krävs tyvärr rätt mycket processing och rätt långa pelare för att de ska bli bra ljud i MA12. Vasan har 2+1m per sida, och det var väldigt kort headroom mellan att det var tillräckligt för att överrösta orkestern och att diskanten började dista. Vi fick knäcka till rätt mycket på EQ:n för att det öht skulle låta hyggligt ur dem. Jag tror definitivt det hade funkat bättre om det var så att de hade 4m per sida istället för att bryta pelaren mitt i.

Kort sagt: inte imponerad av MA12, iaf utan processing.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Ian Delahorne skrev: Kort sagt: inte imponerad av MA12, iaf utan processing.
Hm, vad menar du med utan processing? För utan deras processorinställningar (eller egna om man är finurlig) låter de ju inte ens högtalare om dem..

Jag tycker det tråkiga med MA12 är att dom tappar inte bara off axis, utan de låter även annorlunda där. Jag kan tänka mig att de sprider närmare 160 grader upp till 3khz.. men högre frekvenser tror jag inte den sprider mer än max 90°.. Vilket gör att det enligt mig, de gånger jag testat, låter väldigt illa utanför 90-spridningen, mycket mer svårhanterat än en konventionell högtalare utanför sin spridning.

Relativt smala och långa lokaler med mycket efterklang är däremot, där har de imponerat på mig ett par gånger :D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Vasan kör sina utan processering, utan bara med ett Tannoy-delningsfilter och sedan en 31-bandare (som stod i bypass). Sedan gjorde man en del kompensation på master-utgången på 01V'n.

Skriv svar