Bose

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Bose

Inlägg av Hans Widell »

Hej .
Undrar lite över Bose och dess produkt linje.. På Löfbergs lila arena sitter det Bose högtalare av någon form.. Ser ut som att det ar horn av något slag.. Är det någon som vet vad detta kan vara för lådor..
Sen så undrar jag om Bose kan användas till typ live...

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Bose har diskuterats här innan, om du söker på Bose så får du nog svar på din fråga.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

Tackar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Bose anses väl allmänt inte vara ett märke som man använder för turné-verksamhet. Däremot är det ju väldigt vanligt i installationer av någon anledning som jag personligen tror är marknadsföringsbaserade. Dvs Bose har lyckats bra med att positionera sig på marknaden på ett sådant sätt att de som sitter och beslutar om vad som ska användas känner igen märket. Det är inte ens säkert att dom vet om det är bra eller dåligt, men dom känner i alla fall igen märket vilket gör att det är större chans att dom väljer Bose än något annat märke som man inte känner till.

Deras konstruktionsfilosofi med många bredbandselement i de flesta högtalare tycker jag personligen för det mest rör sig någonstans mellan rätt dåligt och katastrof. Alldeles för lågt q-värde och kass frekvensgång, vilket gör att processorerna måste filtrera kraftigt med liten headroom som följd.

Det finns två amerikanska talesätt som jag personligen tycker sammafattar läget rätt väl:

No highs, no lows, must be Bose!

Och så en travesti på deras egen slogen "Better sound through research", better sales through marketing.

Jag har tyvärr inte haft möjligheten att lyssna på MA12, många som använder den tycks gilla den, men många säger att det är ju fortfarande ett plaströr med små bredbandselement i. Inte att förväxla med ett riktigt PA.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Bose har några lådor som är byggda för live Jag mins inte betekningen på dom.. Själv så använder jag Bose MA12 liv på olika jobb där det inte ska vara något högt ljudtryck. En stadskyrka med 800 pers e inget problem. Men jag använder större steg än vad rom rekar pluss att jag inte häller använder boses orginalprocesor utan kör med egen med egna filter mm.

Så mitt svar på din fråga. Ja det går att använda bose live.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

"Alldeles för lågt q-värde och kass frekvensgång, vilket gör att processorerna måste filtrera kraftigt med liten headroom som följd"

Har du sett vad processorerna gör med dom flesta LA, jag har mätt på HK, D&B, GEO S. Prova en tex en Q1:a i en förstärkare utan kompenseringar så kommer du att förstå att det kompenseras friskt där...

Men man måste ju se vad man får pengarna, visst får man aldrig en MA12 att låta som en Q1 på grund av konstruktionen, men så kostar MA12:An en bråkdel av vad Q1:an kostar. Jag har gjort jobb på båda riggarna, med rätt antal basar och steg med minst 2:ggr vad MA-12 rören tål så är det verkligen en kompetent rigg.

Man ska ju inte bara tro att det är marknadsföring som gjort BOSE till vad det är idag, det måste ju finnas en orsak till att dom har fått en sådan placering i installations branschen som dom har, men visst så finns det ju saker som dom har gjort som inte imponerar...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nu ska vi se, jag jämförde generellt vad Bose historiskt gör i sina processorer och du talar om vad som krävs för systemkompensering för en LA rigg. Inte riktigt samma sak va?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Samme skrev:"Alldeles för lågt q-värde och kass frekvensgång, vilket gör att processorerna måste filtrera kraftigt med liten headroom som följd"

Har du sett vad processorerna gör med dom flesta LA, jag har mätt på HK, D&B, GEO S. Prova en tex en Q1:a i en förstärkare utan kompenseringar så kommer du att förstå att det kompenseras friskt där...

Men man måste ju se vad man får pengarna, visst får man aldrig en MA12 att låta som en Q1 på grund av konstruktionen, men så kostar MA12:An en bråkdel av vad Q1:an kostar. Jag har gjort jobb på båda riggarna, med rätt antal basar och steg med minst 2:ggr vad MA-12 rören tål så är det verkligen en kompetent rigg.

Man ska ju inte bara tro att det är marknadsföring som gjort BOSE till vad det är idag, det måste ju finnas en orsak till att dom har fått en sådan placering i installations branschen som dom har, men visst så finns det ju saker som dom har gjort som inte imponerar...
Så du menar att Ma12:orna sparkar på rätt bra med andra ord.
Har varit sugen på sånna till firman då dom är grymmt diskreta, Men har varit tveksam till vad dom leverar.

Vilka konstallationer har du kört med gott resulat? Hur stor publik? Sammanhang?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Bose har ju satsat ganska mycke på arena installationer... dom har tagit fram ett simuleringssystem för att kunna simulera ljuder i stora arenor hur det blir på varje plats osv...


lite smu tufft kan jag tänka mig har dock inte sett det bara hört det av en av boses snubbar i sverige...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

alavik skrev:Bose har ju satsat ganska mycke på arena installationer... dom har tagit fram ett simuleringssystem för att kunna simulera ljuder i stora arenor hur det blir på varje plats osv...


lite smu tufft kan jag tänka mig har dock inte sett det bara hört det av en av boses snubbar i sverige...
Vi fick en sådan simuleringsdemo när det skulle installeras i vår kyrka, de hade tagit alla mått och ritat upp lokalen i cad, de hade mätt efterklang och liknande och matat in det i systemet. Framför oss visades lokalen på en projektor. Huvudet hade man i en form av ställning med surroundljud kanske man ska beskriva det, först körde de ett litet demo för att man skulle få uppfattningen om att det verkligen fungerade, att man hörde varifrån ljuden kom etc.

När det var klart började ett textstycke att läsas upp, nu kunde man placera sig på olika platser virituellt i cadritningen och sedan höra hur ljudet skulle låta på just den platsen med xx personer i lokalen. Vi lyssnade på lite olika lådor i olika konfigurationer och valde en lite dyrare som "lät" bäst i simuleringen.

Ren smörja? Tja, de lämnade någon form av garanti på att det verkligen lät samma i verkligheten när prylarna var på plats som det hade låtit i simuleringen. Var i vilket fall en intressant upplevelse.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

hur blev resultatet då?
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Auralisation är inte så märkvärdigt, bara det att Bose är dom enda som har vett att ta betalt för det. Och det är ganska vanligt att det är den största enskilda kostnaden i en installation har jag förstått.

Det är ingen skillnad på den ingenjörsmässiga insatsen i en lyckad installation. Skillnaden är att Bose har fattat att detta är en grej som säljer, beslutsfattarna kan inget men kan dom "lyssna" på resultatet så går dom med på nästan vilket crap som helst. Det finns en sådan installation i en ishall i staden där jag bor. Herrejösses vad dåligt det fungerar.

MA12 i rätt konfiguration till rätt typ av jobb fungerar säkert. Liksom många andra av deras konstruktioner. Men det finns det andra som gör också.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

ECJ: Är inte MA-12:an en LA? Nu är jag inte så teoretiskt lagd, men har inte den en grundförutsättning för att vara det. Och då är min fråga vad är det för skillnad på "system kompenseringarna" som D&B, HK, Nexo gör och vad Bose har gjort..?

Fältan: Jag har gjort konferanser med 2m rör och en 2x15" per sida för ca 150 sittande utan problem. Live musik så gjorde jag förra året ett gig med 4m och 2st MT4 basar per sida för ungefär 800 pers på ett torg där ytan var 35m bred och 45m långt, det funkade bra, men det var inte helt klockrent. Men det man ska förstå är att det är ett väldigt smidigt system som aldrig kan låta lika snyggt i toppen som en 1" alt. 2" driver, pga bredbands elementen, men man kan kompensera sig en bra bit på vägen. Jag försöker alltid att använda steg som är minst 2ggr mer effekt än vad dom tål. Det är inga problem alls. Deras styrka är framför allt tal ljudet och att dom fixar svåra lokaler som kyrkor och andra lokaler med stor efterklang. Det är bara att prova och se, 3m med 2st 2x18" är en rigg som funkar i många sammanhang om man får in tre meter i lokalen..
Sedan är det viktigt vilka basar man har med, för dom måste kunna gå upp till ca 150Hz utan att dom börjar låta konstigt eftersom delningen är så hög... lycka till..!! :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Samme skrev:ECJ: Är inte MA-12:an en LA?
Det är väl som i så många andra fall en sanning med modifikation?
Just att det är bredbandselement i den gör ju att avstånden mellan elementen är för stora för att de ska bete sig som ett Line Array i de högsta frekvenserna. I talområdet däremot beter de sig fortfarande som en linjekälla, och där kan jag tänka mig att de fungerar alldeles utmärkt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

När Viktoria Tolsty och Putte vikman va på kulturhuset i Hässleholm med Claes Cronas trio så ratta jag ljudet på Bose MA12. Hadde 3meter per sida för parket och 3meter för läktaren. Som sugg så hade jag en dubbel 18 per sida. Publiksifran va ca 300 pers. Jag blev väldigt imponerad på riggen och utav många riggar sp, jag har provat i den lokalen så är det den första som jag direkt har känt varenda sak jag gjorde på Eqn. Jag har varit med samma rigg i Maria kyrkan och Gustav Adolf kyrkan i Helsingborg Men då hade vi HK enkel 18 lådor Tvåp per sida i mariakyrkan och en per sida i GA kyrkan. I GA kyrkan va det 250 pers och den har en efterklangs tid på närmre 12 sekunder och riggen gjorde ett bra jobb där. I mariakyrkan vet jag inte hur många den tar in men det va slutsålt och det är en stor stenkyrka men den oxå med lång efterklangs tid. Där kom en ljudtekniker efter konsert och berömde det bra ljudet han hade aldrig hört så bra ljud där för.

Bose gör bra lådor men jagh tror att många gör halfärdiga jobb och inte trimmar in det ordentligt och därför låter det inte bra på många ställen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Bose är för diffusa för min smak -- det är den där skogen av bredbandselement som jävlas, lite som en flottilj kamfilter flygande i mycket tät formation. Med det sagt så finns det två undantag från min princip att undvika Bose, och det är dels pinnen, för att den är precis så bra som det sägs. Till vissa saker. Det andra som Bose är bra till är frisörsalonger. Den diffusa ljudbilden gör att muzak som inte ska störa verkligen kommer till sin försummade rätt.

I övrigt? Tja, "better sound through marketing" sammanfattar det hela.

PS: En baslåda som spelar upp till 400Hz är inte något man kan ställa var som helst i rummet...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

mansaxel skrev:Bose är för diffusa för min smak -- det är den där skogen av bredbandselement som jävlas, lite som en flottilj kamfilter flygande i mycket tät formation. Med det sagt så finns det två undantag från min princip att undvika Bose, och det är dels pinnen, för att den är precis så bra som det sägs. Till vissa saker. Det andra som Bose är bra till är frisörsalonger. Den diffusa ljudbilden gör att muzak som inte ska störa verkligen kommer till sin försummade rätt.

I övrigt? Tja, "better sound through marketing" sammanfattar det hela.

PS: En baslåda som spelar upp till 400Hz är inte något man kan ställa var som helst i rummet...
Ursäkta men en baslåda kan väll endån inte ställa var som hälst även om den går till bara 80Hz. Är spelningen på dansgolvet så kan man väll inte ställa subben i köket?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Samme skrev:ECJ: Är inte MA-12:an en LA? Nu är jag inte så teoretiskt lagd, men har inte den en grundförutsättning för att vara det. Och då är min fråga vad är det för skillnad på "system kompenseringarna" som D&B, HK, Nexo gör och vad Bose har gjort..?
Som Cyberpunk säger, mja är min uppfattning. Men det viktiga i resonemanget är att jag i mitt första inlägg talade generellt om Bose konstruktioner tex 602 och 802 som är det som de flesta fortfarande förknippar med Bose. Jag sa sedan att MA12 mycket möjligt fungerar alldeles utmärkt, jag har inte haft möjligheten att prova.

Du måste väl ändå förstå att det är skillnad mellan en systemkompensering som görs för att ett system får massor av verkningsgrad i lo-mid registret när man hänger upp ett gäng lådor på längden och att en sån där fågelholk med två ingångar inte har någon frekvensgång över kanske 6 kHz (vild gissning) utan processor.

I övrigt håller jag med mansaxel.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

mackieboy skrev:Ursäkta men en baslåda kan väll endån inte ställa var som hälst även om den går till bara 80Hz. Är spelningen på dansgolvet så kan man väll inte ställa subben i köket?
Förstås. Det var ju inte min poäng heller ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

mansaxel skrev:
mackieboy skrev:Ursäkta men en baslåda kan väll endån inte ställa var som hälst även om den går till bara 80Hz. Är spelningen på dansgolvet så kan man väll inte ställa subben i köket?
Förstås. Det var ju inte min poäng heller ;-)
Nä jag vet jag kunde inte låta bli du bjöd nästan på det.

Jag gjode ett körjobb på bose MA12 med 3 meter per sida. I lokalen så va det så att jag kunde inte rigga subbarna och topparna i linje med varandra utan basarna stod ca 1 meter närmre publiken än topparna och det fanns ingen annan möjlighet att rigga på något annat sätt och jag hade inte datorn med mej så jag kunde inte delya subbarna den metern. Med tanken på att de är delade så högt så fick jag väldiga problem med de manlia rösterna medans de kvinliga gick det bra med. Allt pga den metern.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster