Ljushjalp till konstprojekt

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Simon Grind
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 14:31
Presentation: fran umea, bor i london.
amator. konststuderande.

Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Simon Grind »

hej,
jag ar helt oerfaren nar det kommer till ljusteknik och skulle behova lite vagledning i ett projekt som jag haller pa med. jag ar ursprungligen fran Umea men bor numera i London dar jag studerar konst pa 'Chelsea College of Art and Design'.

jag haller nu pa med ett projekt dar jag skulle behova kunna styra tva separata ljuskallor som placerats i tva parkeringsstolpar (se bild). stolparna ar ungefar 10cm i diameter och ihaliga.

Bild

jag skulle vilja kunna programmera ljuset efter ett visst monster. jag behover kunna styra ljuset i den ena 'stolpen' sa att den under ett givet tidsintervall ar helt slackt for att sedan under ett annat intervall fade:a over till maximal ljusstyrka och sedan tillbaka pa samma satt. ljuset fran den andra 'stolpen' skulle jag vilja ta fran maximal ljusstyrka ner till en viss procentuell ljusstyrka och sedan tillbaka till maximal igen. optimalt vore om all teknik skulle kunna fa plats inuti 'stolparna'.

hur kan jag, sa enkelt som mojligt, gora detta?

skulle uppskatta om nagon har kunde tipsa om vad jag ska satsa pa, har forsokt fa hjalp pa lokala elektronikfirmor men de har inte riktigt forstatt sig pa mitt projekt och har inte varit till nagon storre hjalp.

tack pa forhand!

simon

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Anton Gildebrand »

En variant är att du köper en Arduino och programmerar den, men har du ingen erfarenhet av att programmera så kanske det är dumt.
Kommer stolparna att ha ström? Leta reda på någon liten 1-kanalsdimmer med DMX, och montera in en låda W-DMX i varje stolpe, så slipper du dra fram DMX till stolparna. Sen styra det med exempelvis Chamsys eller dylikt.

Några termer här som man som icke-ljustekniker kanske inte förstår, men Google är din vän :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Det är just sånt här det aldrig finns några små enkla, billiga, färdiga enheter till
Saker som räcker en bit på väg för dig:
- Paus-gångtidsrelä med av och på-tider fritt inställbara.
- För fadningen, enhet typ som soft släcker ner innerbelysning i bil. Velleman brukar ha sånt med viss inställningmöjlighet
- Den stolpen som minst ska ha ett grundljus har en svag lampa som alltid lyser o en starkare som styrs
- Gör allt ihop i lågspänning och batteridrivet

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Niklas Elste »

då lät ett ljusbord lättare
även om jag förstod hur du menade

ge mig lite tid och massa relläer och koningar så skulle jag kunna lösa det nästan elektromekaniskt :wink:

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tror att detta kan vara enkelt med en Arduino, om TS kan tänka sig att följa några onlineguider eller har någon som kan hjälpa honom.
Flest inlägg när den dör vinner!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Christopher Berg »

Håller med på Arduino, väldigt enkelt att lära sig grunderna om man är intresserad, och det finns många exempel på nätet (och i programvaran!) som gör det lättare!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Jonas Larsson »

Om stolparna måste vara i sync så kan det ju bli svårt att starta båda exakt samtidigt, antingen får de prata med varandra eller så får man trigga båda samtidigt med lämplig RF fjärrkontroll. Velleman har lite olika modeller som nog skulle göra jobbet. 1 sändare, och 1 mottagare i varje rör som startar upp kretsen.

Köpte mig ett Arduino startpaket innan helgen, och har man programmerat lite tidigare så borde de gå hyffsat smidigt. Riktigt kul att hålla på med iaf =)

Du kan inte kontakta ett elprogram på ett gymnasium, inriktning elektronik? Så kan de göra det som ett givande specialarbete. Du behöver förmodligen bara betala för delarna och eleverna får ett praktiskt projekt att ta tag i.

Om du har kraftiga LED i stolparna bör du komma undan med batteripack i botten och slippa 230 kabel om stolparna ska vara helt mobila.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Simon Grind
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 14:31
Presentation: fran umea, bor i london.
amator. konststuderande.

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Simon Grind »

tack sa mycket for snabba svar!

skulle det underlatta om man drog el till stolparna istallet for batterier?
ska lasa pa lite om arduino.
skulle det har racka till mitt projekt eller maste jag satsa pa mer avancerade bord?
och visst ar det har kompatibelt med mac?
nar jag var forbi maplins tidigare tyckte de jag skulle kopa ett storre och mer avancerat bord, men det var bara pc-kompatibelt.

http://www.maplin.co.uk/arduino-mega-25 ... ard-612967" onclick="window.open(this.href);return false;

tack!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ljushjalp till konstprojekt

Inlägg av Christopher Berg »

Alla Arduino är kompatibla med Mac, eller rättare sagt, Arduinos miljö finns till Mac, PC och Linux.

På vad du skrev i första inlägget så låter det som att du knappt behöver en Arduino Uno, MEGA'n har bara mer I/O portar!

Arduino behöver bara 5Volt, så att köra på batteri är inga problem, beror väl mer på hur länge den skall vara påslagen..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster