Tips på vatten effekter etc.

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Tips på vatten effekter etc.

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag har fått en förfrågan på att köra ljus på en klassisk konsär där temat är vatten, dom frågade därför vad man kunde få för snygga effekter som kan få rätt stämning.

Min första tanke själv var att ha en vit drop bakom dem som jag färgsätter med 3 watts led washar, samt några trusstorn med vit strumpa på och en kanna inuti som skiftar lite i blåa färger

Eventuellt har jag också 2 st "vatten effekter" från chauvet som går på dmx man kanske kan använda för att få lite röligt och olje projektor, kanske man iof kan göra något med en vanlig projektor också...

Som vanlig då det gäller klassiskt går höga fläktar och såna saker som låter mycket bort, om man nu inte hissar upp dom högt som fasiken

Någon som har nå mer förslag på temat vatten eller ljussätning?
Finns nå fler effekter i det temat man kan köpa?

tacksam för svar

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på vatten effekter etc.

Inlägg av Thomas Nilsson »

Jag har ett gäng American DJ H2O effekter och tycker dom funkar bra. DMX styrda och tycker de ser förvånansvärt snygga ut.. Biliga, enkla och snygga.

/Thomas

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på vatten effekter etc.

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Babystars med brushed silk filter och blått färgfilter av något slag.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tips på vatten effekter etc.

Inlägg av Jörgen Torsson »

Aluminiumfolie, fläkt och lampa.

Klipp/skär upp aluminiumfolien i 3-5cm remsor, dock inte hela vägen, den ska sitta ihop överst. Förstärk med transparant tejp vid behov.
Sätt fläkten bakom folien på ett avstånd som gör att folien fladdrar lite lätt.
Belys folien framifrån med lampa. Laborera med styrka, spridningsvinkel, avstånd och färgfilter till önskat resultat förhoppningsvis uppstår.
Vattenblänket hamnar bakom/över lampan.

Utrymmeskrävande, klumpig och skör men du kan justera blänket precis som du vill med ovanstående parametrar och den är jäv**gt billig. *kanin*

Jag gjorde en ful skiss men jag fattade inte hur man laddade upp den *full*

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Tips på vatten effekter etc.

Inlägg av Niklas Elste »

jag reflekterade ljuset i vatten en förestälning det blev riktigt bra (hade även vågmaskin)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster