Ljusplans program

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Ljusplans program

Inlägg av Jonas Jansson »

Finns det något ljusplans program därute?
Någon som vet vilka det finns? Rabbla upp alla ni vet om!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vectorworks Spotlight
Lightwright 5
Wysiwyg
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

FastFocus pro
Focus track
Lightwright

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Ljusplans program

Inlägg av Gustaf Gagge »

Capture Polar

dessutom svenskt
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Jonas Jansson »

Såg den. Tyvär funkade den inte via på linux via Wine. Fanns demo.
Verkar ganska bra dock.
Hur funkar FastFocus?

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Någon som vet något som inte kostar något eller är väldigt billigt???? :D
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Ljusplans program

Inlägg av Lars Wernlund »

Ola Sääw skrev:Någon som vet något som inte kostar något eller är väldigt billigt???? :D
Beroende på hur mycket tålamod du har skulle du möjligen kunna använda Inkscape.. men jag ser hellre att du köper Capture så jag har råd att dricka fin-öl på fredagarna. :-)
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Lars Wernlund skrev:
Ola Sääw skrev:Någon som vet något som inte kostar något eller är väldigt billigt???? :D
Beroende på hur mycket tålamod du har skulle du möjligen kunna använda Inkscape.. men jag ser hellre att du köper Capture så jag har råd att dricka fin-öl på fredagarna. :-)
Önskar jag kunde sponsra din fredags-öl 8) men då man är en liten firma och har kunder som knappt vill betala :twisted: så har man inte råd med dyra program, men det skulle vara skönt att ha ett sådant så man skulle kunna sitta och förprogrammera hemma :D
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Ljusplans program

Inlägg av Jonas Lundin »

Ola Sääw skrev:
Lars Wernlund skrev:
Ola Sääw skrev:Någon som vet något som inte kostar något eller är väldigt billigt???? :D
Beroende på hur mycket tålamod du har skulle du möjligen kunna använda Inkscape.. men jag ser hellre att du köper Capture så jag har råd att dricka fin-öl på fredagarna. :-)
Önskar jag kunde sponsra din fredags-öl 8) men då man är en liten firma och har kunder som knappt vill betala :twisted: så har man inte råd med dyra program, men det skulle vara skönt att ha ett sådant så man skulle kunna sitta och förprogrammera hemma :D
Hej Ola!

Jag känner verkligen igen mig i dig. jag har oxå en liten firma. Men jag skulle ändå vilja ge dig ett par tips:

1. Dina kunder som knappt vill betala skall du tala om för att du SKALL ha ett belopp i betalt om du skall utföra ett uppdrag, Hjälper inte det så får du väl skaffa dig kunder som vill betala ditt pris.
2. Tro inte att du kan få saker gratis. Du får helt enkelt spara som vi andra.
3. Lyssna absolut inte på alla här inne som tycker att billigt suger om du inte har råd att lyssna på dom. Lyssna på dom som tycker saker som du har råd med duger istället.
4. Hugg till på säljes-annonser här på forummet, som du är intresserad av och har råd med.

Det var dom råden jag kunde komma på. Lycka till!

mvh:
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Jonas Lundin skrev:
Ola Sääw skrev:
Lars Wernlund skrev:
Ola Sääw skrev:Någon som vet något som inte kostar något eller är väldigt billigt???? :D
Beroende på hur mycket tålamod du har skulle du möjligen kunna använda Inkscape.. men jag ser hellre att du köper Capture så jag har råd att dricka fin-öl på fredagarna. :-)
Önskar jag kunde sponsra din fredags-öl 8) men då man är en liten firma och har kunder som knappt vill betala :twisted: så har man inte råd med dyra program, men det skulle vara skönt att ha ett sådant så man skulle kunna sitta och förprogrammera hemma :D
Hej Ola!

Jag känner verkligen igen mig i dig. jag har oxå en liten firma. Men jag skulle ändå vilja ge dig ett par tips:

1. Dina kunder som knappt vill betala skall du tala om för att du SKALL ha ett belopp i betalt om du skall utföra ett uppdrag, Hjälper inte det så får du väl skaffa dig kunder som vill betala ditt pris.
2. Tro inte att du kan få saker gratis. Du får helt enkelt spara som vi andra.
3. Lyssna absolut inte på alla här inne som tycker att billigt suger om du inte har råd att lyssna på dom. Lyssna på dom som tycker saker som du har råd med duger istället.
4. Hugg till på säljes-annonser här på forummet, som du är intresserad av och har råd med.

Det var dom råden jag kunde komma på. Lycka till!

mvh:


tack joppe!
Nä gratis finns knappt men som du säger billigt behöver inte betyda dåligt :)
har haft firman i typ 8 år nu, har ett exempel nu där en fråga vad det skulle kosta (billigt ville dom ha det) tala om vad det skulle kosta, gissa om dom har hört av sej.........NOT men har dom hittat en som var billigare grattis till dom men vill man ha en massa saker för man vara beredd på att öppna lädret :D

/Ola
Senast redigerad av 1 Ola Sääw, redigerad totalt 0 gånger.
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Vad vill du kunna göra med ditt program?
Om du vill rita i 2d så finns vissa bra gratis alternativ

3d då finns Sketchup i en gratis variant.

Vill du förprogrammera så få du nog räkna med att betala. Där kan jag varmt rekomendera Capture som har en låg inlärningströskel och en ypperlig visualisering.

Om det är planering du är ute efter så kan du logga in på google och använda google docs, där finns både kalkylblad och ordbehandling, gratis.

Lycka till

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Jonas Jansson »

Såg också på det där Capture, verkar riktigt najs. Tyvär har man inte PC eller MAC för tillfället, sitter på Linux laptop.. Verkar bra dock, för ett bra pris.

Sketchup..? Där gör man ju ritningarna iaf ja,
Vad har du sett för bra gratis alternativ på 2D program?

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Jonas Jansson skrev:Såg också på det där Capture, verkar riktigt najs. Tyvär har man inte PC eller MAC för tillfället, sitter på Linux laptop.. Verkar bra dock, för ett bra pris.

Sketchup..? Där gör man ju ritningarna iaf ja,
Vad har du sett för bra gratis alternativ på 2D program?
Sök på LX cad eller dylikt, vet att det finns ett program så går under Java och är plattformsoberoende. Men kommer inte ihåg vad det heter.

Å andra sidan så kan du ju använda vilket ritprogram som helst om du bara ska rita upp lite lampor i 2d.
Min nya favorit av ritprogram för Mac är annars Omnigraffle, det kostar en slant men kan det mesta.

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Bullen Lagerbielke skrev:Vad vill du kunna göra med ditt program?
Om du vill rita i 2d så finns vissa bra gratis alternativ

3d då finns Sketchup i en gratis variant.

Vill du förprogrammera så få du nog räkna med att betala. Där kan jag varmt rekomendera Capture som har en låg inlärningströskel och en ypperlig visualisering.

Om det är planering du är ute efter så kan du logga in på google och använda google docs, där finns både kalkylblad och ordbehandling, gratis.

Lycka till
Det jag vill kunna göra är att ha ett bibliotek/palett med lampor som man bara behöver dra över till den ritning man sitter med, har suttit med windows egna ritt program, men blir lite jobbigt att rita upp alla lampor varje gång man skall göra en ny ritning :( sitter nu och kollar på incscape men blir inte klok på hur man skall göra eller om det går att göra :/ någon som har förslag/tips på hur man gör????
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Bullen Lagerbielke skrev:
Jonas Jansson skrev:Såg också på det där Capture, verkar riktigt najs. Tyvär har man inte PC eller MAC för tillfället, sitter på Linux laptop.. Verkar bra dock, för ett bra pris.

Sketchup..? Där gör man ju ritningarna iaf ja,
Vad har du sett för bra gratis alternativ på 2D program?
Sök på LX cad eller dylikt, vet att det finns ett program så går under Java och är plattformsoberoende. Men kommer inte ihåg vad det heter.

Å andra sidan så kan du ju använda vilket ritprogram som helst om du bara ska rita upp lite lampor i 2d.
Min nya favorit av ritprogram för Mac är annars Omnigraffle, det kostar en slant men kan det mesta.
Sökte på LX cad hittade LiteDesign men det vill inte funka :( får bara upp en massa fel meddelande.....
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Jonas Jansson »

Leta efter Cad Shroer (stavning vet ej) finns på första sidan om man sökte på LX Cad.
Det är/verkar vara ett renodlat AutoCAD program med troligtvis möjlighet till 3D som finns som gratis.
("Behöver" nämligen ett bra sådant till Linux laptopen också, ska se hur det går att installera och så)
Ja jag är lite data geek :P
Men det finns tusen gånger värre folk :P I know ;)

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Jonas Jansson skrev:Leta efter Cad Shroer (stavning vet ej) finns på första sidan om man sökte på LX Cad.
Det är/verkar vara ett renodlat AutoCAD program med troligtvis möjlighet till 3D som finns som gratis.
("Behöver" nämligen ett bra sådant till Linux laptopen också, ska se hur det går att installera och så)
Ja jag är lite data geek :P
Men det finns tusen gånger värre folk :P I know ;)
håller på att ladda ner det nu och skall oxå testa :)
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Jonas Jansson »

Det funkar bra verkar det som. rent 2D ritningar, kan vara bra det också ju :) lite mer jobb bara.

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

Jonas Jansson skrev:Det funkar bra verkar det som. rent 2D ritningar, kan vara bra det också ju :) lite mer jobb bara.
det ser bra ut nu ska jag bara komma underfund med hur man ska göra egna bibliotek med bilder :)
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Ljusplans program

Inlägg av Ola Sääw »

här kommer en länk på ett annat program å här finns det färdiga bibliotek med lampor :)


http://www.claudeheintzdesign.com/lx/lxfreejava.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster