Färgfilter eller färgad lampa?

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Färgfilter eller färgad lampa?

Inlägg av Niklas Hansson »

Jag undrar helt enkelt vilket alternativ som ger bäst färg, att köra en färdig halogenlampa med färg eller att sätta i ett färgfilter framför en vit lampa?
Jag ska ha två stycken PAR16 till dekoration med GU10 halogenlampor, men vill ha så "fin" färg som möjligt. T ex vill jag ha så blå färg som möjligt, blir det riktigt blått med en blå halogen eller ska jag ta filter?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

För nästan samma pris som en P16-armatur och en glödis så får du en liten LED-armatur i samma storlek. Kan det vara ett alternativ? Mättade färger blir ofta bättre med LED om man ska hålla sig i samma prisklass.

Exempel: Liten billig LED
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Pålsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 jul 2008, 15:13
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daniel Pålsson »

Kika in på vår hemsida www.ljussupport.se. Där har du i vår webbshop under Led/Ljuskälla 3x1W led med Gu10 sockel som funkar riktigt bra.
Daniel Pålsson

AB Svensk Ljussupport
Marieholmsgatan 54
415 02 Göteborg
Tel: 0200-77 01 03
Mob: 0708-66 50 41
Fax: 031-19 42 55
E-mail: dp@ljussupport.se
Hemsida: www.ljussupport.se

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Jag vill helst inte ha LED i detta fallet (och ja, jag vet alla fördelar med LED;)). Så frågan lyder, vilket blir bäst mellan filter och färgad lampa?
En fråga till: hur pass smal/riktad är ljusstrålen från en liten PAR16 egentligen? Det går väl att justera med barndoors men är det någon som har eller kan fixa en liten bild på hur den lyser i lite rök?

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Färgfilter är det bättre alternativet.

De färgade ljuskällor jag använt för reflektorhalogen har inte gett jämna färger. Med färgfilter har man även mycket större möjlighet att hitta just den färgen man vill ha.

När det gäller GU10 är olika spridningsvinklar väldigt begränsade. Tror det bara finns max två olika spridningar. De enda jag hittat när jag kollat lite grann på nätet är mellan 36-40 grader. Vilket inte blir speciellt smalt.

Min erfarenhet är även att de ger en ganska ojämn ljusbild.


Däremot med 12v, MR16-sockel finns det väldigt många olika spridningar att välja på. Dessutom enligt mig mycket bättre ljusbild. (om man håller sig borta från billiga skitljuskällor)

Hur de ser ut i lite rök går inte och svara på. Eftersom det beror väldigt mycket på hur mycket omgivningsljus det är.
Du får helt enkelt ta och prova dig fram vad som blir bra.


Har du lite bättre koll på läget nu?
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster