Sida 1 av 1
Färgfilter på följespot?
Postat: sön 12 mar 2006, 08:51
av Gustaf Tydén
Vilket färgfilter ska jag använda i våran följespot?
Vi har en canto 700 som ger ifrån sig det typiska urladdningsljuset, vitt nästan lite blåaktigt. Har provat utan filter, laxrosa mfl, men allt resulterar i att personerna man belyser ser sjuka ut, Laxrosa blev nog sämst resultat det medför en ganska läskig grönaktig ton i ansiktet.
Vad ska man ha? Gärna ett Lee nr.
Tjo!
Postat: sön 12 mar 2006, 09:30
av Gustaf Tydén
Kanske ska tillägga att det jag vill uppnå är en helt naturlig färg i ansiktet.
Postat: sön 12 mar 2006, 09:38
av David Wennberg
Är det en fräsch lampa i spoten? Jag har fått för mig att det är viktigt

Postat: sön 12 mar 2006, 09:43
av Gustaf Tydén
Splitt ny!
Postat: sön 12 mar 2006, 10:54
av Christer Löfgren
Har du provat med frost?? har ej numret nu men ska kolla det.
Blåaktigt ljus kan förstöra mycket har en tendens att "ta ut" andra färger
Tror inte att frost funkar men om du ej har provat kan det vara värt ett försök
Postat: sön 12 mar 2006, 11:00
av Marcus Sandberg
Använd ett filter mot rödgulla hållet. Lee har några åt filter för att kompensera det kritvita ljuset från urladnings lampor. Jag kan ha fl men försök med ett 204 eller 147. 147an är lite mörkare.
Postat: sön 12 mar 2006, 12:30
av Jonas Larsson
Vad har du för färgtemperatur på spotten nu? LEE har ju lite konverteringsfilter ifrån urladdning och ned till mer varmare ljus.
Postat: sön 12 mar 2006, 15:41
av Gustaf Tydén
Vet inte exakt vad det är för temp. Jag har ett filter hemma som heter gold amber minns ej nr. som jag tycker har fungerat bäst hitils, men jag tänkte om det finns något som alla kör med.
Postat: sön 12 mar 2006, 16:08
av David Göransson
En bekant till mig som använde lite LED-armaturer som frontljus sa att han fick dra ner på blått och rött för att få till schysst ljus. Där var det förstås från vitt han ville, inte från en temperatur till en annan. Dock var det intressant att han fick använda mest grönt för att få till en bra färg...
Annars är nog Jonas tips bra, konverteringsfilter funkar bra, och sedan lite lax på det om man vill...
Postat: mån 13 mar 2006, 09:34
av Daniel Löfgren
Prova tryck i ett CTO (Lee204 eller 205) filter, det tar ner färgtemperaturen på ett snyggt sätt i urladdningsföljen...
Postat: mån 13 mar 2006, 16:20
av Fredrik Nilsson
Tänkte oxå precis föreslå 205!
Postat: mån 13 mar 2006, 16:55
av Mattias Franzon
L236 är HMI till tungsten men kan ge lite grön ton tycker jag, speciellt med en gammal urladdningslampa. En full CTO är nog att föredra.
Fungerar inte det, prova med en 1/4 eller 1/2 minus green + CTO. (kommer inte ihåg Lee-nummer på -green)
Vissa personer har mer grön ton i sin hud. Andra blir röda och andra blir bara likbleka. Är det ett viktigare jobb där det finns sminkös så be om att få en teknisk sminkning på artisterna för att få en lika grund att jobba mot med ditt ljus.
Frostfilter är bara bra om du vill mjuka till ljuset för att begränsa skuggor från t.ex. rynkor eller om du inte vill ha för utpräglad "Las Vegas-lampa".
Läste för länge sedan på LN om favoritsätt att mjuka till ljuset. Zip bag med ett hål i mitten och vaselin eller olja på kanten var tydligen ett vanligt knep. Har aldrig provat men det finns inga genvägar till det perfekta ljuset.
Postat: mån 13 mar 2006, 23:19
av John Persson
Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Postat: tis 14 mar 2006, 08:41
av Gustaf Tydén
John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Men det är klart billigare att fråga och sedan få ner antalet färgfilter för prov till c:a 5st istället för flera hundra! Men då har jag några nummer som jag ska ta hem och prova! Tacktack!
Postat: tis 14 mar 2006, 09:25
av Marcus Sandberg
John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Det är väldigt vanligt att man lägger filter i följespott framföralllt i teater samanhan där man vill inte ha det vita urladnings ljuset. Det är oxå väldigt vanligt att se ska sätta i 204 filter i vanliga halogen profiler för att jämna ut ansiktsfärgen.
Och sen är det bättre och sätta ett frost filter i följet istället för att sätta den ut fokus för om man ställer den urfokus så blir det antingen en röd eller blå ring i kanterna
Postat: tis 14 mar 2006, 17:29
av Fredrik Nilsson
Dessutom kanske man vill ha en skarp kägla i en sekvens och en oskarp i de andra.
Postat: tis 14 mar 2006, 18:27
av Mattias Franzon
Helt okej att sätta ett fullt CTO på en tungstenlampa. Borde hamna runt 2000gr kelvin. Varmt och mysigt.
Härligt frostfilter tycker jag är Light hamburger frost från Rosco.
Postat: tis 14 mar 2006, 22:16
av John Persson
mackieboy skrev:John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Det är väldigt vanligt att man lägger filter i följespott framföralllt i teater samanhan där man vill inte ha det vita urladnings ljuset. Det är oxå väldigt vanligt att se ska sätta i 204 filter i vanliga halogen profiler för att jämna ut ansiktsfärgen.
Och sen är det bättre och sätta ett frost filter i följet istället för att sätta den ut fokus för om man ställer den urfokus så blir det antingen en röd eller blå ring i kanterna
Givetvis begriper jag att man använder färgfilter i en följespot min fundering låg mer i att använda frostfilter då dessa inte alltid är färgsatta vilket jag avsåg i svaret ,skaffade nyligen 1 st Niethammer enizoom 1200 HMI som jag inte hunnit pröva så många filter i än .Har tidigare alltid använt 2 kw halogen följe då jag tyckt mer om dimmer kurva samt färgtemperaturen i dessa men det kanske mer är en fråga hur man använder följet och till vad .
Men frågan i topic var väl hur man får en snygg färgtemperatur med HMI lampa .