Dags att dela ut lite cred...

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jönsson »

[quote="MrBrown"][quote]
Fredrik jag trodde det var att sitta på en stol och vara sur gubbe...=) och muttra nått om att det är svårt att få tag i bra folk nu för tiden...hehe

Precis! Vilket jag gör hela dagarna!

Vad det gäller "do you want to update motorola", så ja, vad säger man - vissa har extrem fallenhet för att betatesta ljusbord.
Vi har fortfaranade inte begripit hur hon bar sig åt.... men det var humor när det hände...

// Shlagergreta...

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Fredrik Jönsson skrev:
MrBrown skrev:
Fredrik jag trodde det var att sitta på en stol och vara sur gubbe...=) och muttra nått om att det är svårt att få tag i bra folk nu för tiden...hehe

Precis! Vilket jag gör hela dagarna!

Vad det gäller "do you want to update motorola", så ja, vad säger man - vissa har extrem fallenhet för att betatesta ljusbord.
Vi har fortfaranade inte begripit hur hon bar sig åt.... men det var humor när det hände...

// Shlagergreta...
Sitta och vara sur gubbe? inte skulle väl du...

Efter att med elefanten Nazze testkört vissa olika scenarion vet jag nu vad det var som hände. Men det tänker jag INTE visa någon annan!

I övrigt tycker jag det är otroligt skönt att inte ha en massa flimmrande pixlar i bakgrunden hela tiden, men jag kanske är för gammal för att tycka något?

Brattberg
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag tycker ni alla gör ett grymt jobb, det är ju pärlor för svinen enligt min mening men om man nu ska dela ut cred så tycker jag det ser grymt ut, tittade på en repris igår från karlstad. Och jag är imponerad, mycket grunkor men alla verkar sitta där av en anledning. Man förstår ju att det inte är helt enkelt att få feeling på elefanter och grön spandex. Keep up the good work. och efter att ha tittat på os avslutningen kan man ju bara säga en sak. MER ELD..! MYCKET MER ELD...!!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vilka är ni? *batman*

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

smartass...

I det här fallet så syftade jag På Fredrik Jönsson som är LD på Melodin Kalle Brattberg och Emma Landare som är operatörer. Och hela Crewet med för den delen som hänger upp grunkorna.


Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

MrBrown skrev:smartass...

I det här fallet så syftade jag På Fredrik Jönsson som är LD på Melodin Kalle Brattberg och Emma Landare som är operatörer. Och hela Crewet med för den delen som hänger upp grunkorna.


Morgan
Tack Morgan!

Ja, Riggen är ju ganska saftig iår, men jag måste dela ut lite cred till det kompetenta ljuscrewet som håller det i drift i 12-18 timmar om dagen och alltid gör det med ett leende, eller ett dödshot! :D

Folk berömmer varandra alldeles för lite i den här världen!

Brattberg
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brattberg: Folk har för lite trevligt ihop dessutom. Kompetent folk går ofta att få tag på, men det är sällan de är kompetenta med ett leende på läpparna.

Dessa människor förtjänar väldigt mycket beröm! :)

Vore det inte för all hemsk musik skulle jag kanske kika på Melodifestivalen och kanske beröma er för ljuset. Jag får se om jag orkar mig igenom finalen :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Dawen:

Ja, Folk har lite för lite skoj ibland på jobbet, men väldigt ofta beror det väl på att de är för trötta/utarbetade eller längtar hem. Väldigt ofta beror det på att förutsättningarna för att göra ett bra jobb inte uppfylls av en arrangör som i värsta fall inte ens läst ridern för din turne.

Men vi har rätt kul på mixplats i allafall.

Och inte orkar med musiken? Elefanter som rappar eller 18åringar från Sollentuna som rappar om kuddkrig är väl svårt slå?

Fast något som är tråkigt är att det är en ENORM skillnad på ljudet i mina E5or jämfört med det jag hör när jag kommer hem och lyssnar på det jag spelat in från tv...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tittade en liten bit på en av deltävlingarna. Kicki Danielsson var med, och det är ju nästan så att Papaya Coconut som hon gjorde med Dr Alban håller samma klass... :)

Visst är förutsättningarna oftast emot en, men ingenting blir bättre för att man går runt och ser sur ut. Framför allt blir ingenting bättre om man behandlar lokal bärhjälp dåligt, och framför allt är det ju sällan deras fel att ens förutsättningar är fel. Problem med arrangören tycker jag att man tar med arrangören.

Vi ska ju vara glada för att vi har förmånen att få arbeta med något så härligt som musik :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

En intressant diskussion.

Vad är ditt primära jobb som turnerande tekniker? oavsett om du gör ljud/ljus/pm/tm/backline/catering/rigger?

I mina ögon är det att i första hand förvalta/sätta upp din del av produktionen. detta är mitt jobb.

i andra hand är det att styra min personal och vårda min utrustning jag har med mig. att inte kasta och slänga med sakerna som i många fall kostar mer än vad jag tjänar i månaden och som dessutom någon annan har betalat. Dessutom se till att ingen av mina stagehands har sönder utrustning eller skadar sig själva vid rigg/riv. detta är mitt ansvar.

Om jag sedan kan svara på någon fråga om det vi gör, eller utrustningen vi har med oss, så försöker jag göra det.

Det händer ofta att stagehands har fått höra av arrangören att de skall "bära några instrument" i 20 minuter, och blir lätt skärrade om de skall slå ihop 40 meter tross och sedan hänga 60 Vari*lites.

Problemet då är att det är väldigt svårt att skilja på de som kanske har egna företag i den här svängen och humpar för att det är kul, eller de som skall bära instrument i 20 minuter i badtofflor. Det brukar dock gå ganska fort att skilja på de två :roll:

Så om ni undrar varför vi ibland förklarar som om alla vore idioter, kanske ni förstår lite bättre nu...

Nu känner jag att jag hamnade waay of tråd, men jag tar mitt straff!

Mvh

Brattberg

ps: Jag gjorde faktiskt Kicki Danielsson och doktor Alban i ovan nämnda duett LIVE i söndagsöppet för länge sedan! att jag inte studerade vidare efter det kan kanske förklara varför jag fortfarande håller på. Ds.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har ingenting alls emot tekniker som förklarar saker på en enkel nivå. Tvärtom! Det är bättre att man lägger det på en för lätt nivå, än att man lägger det på en för hög nivå. Det jag däremot har något emot är tekniker som med fel ton säger saker som ofta är rätt onödiga och ibland dessutom är felaktiga.

Jag har själv aldrig arbetat som turnerande tekniker, men jag har arbetat på några lite större festivaler, någon gång som tekniker. Visst vet jag hur det är att vara trött, dåligt betald och stundtals omgiven med människor i badtofflor som kanske skulle stannat kvar på stranden istället för att vara med och humpa just den dagen (inget personligt menat mot någon jag träffat på i badtofflor, utan för att det faktiskt finns riskfaktorer när man håller på musik i större skala). Ingenting blir dock bättre av att man i en olämplig ton tillrättavisar någon. Samtidigt ska man som hump inte bli ledsen och gå därifrån om någon ryter till åt en, oftast är det för ens eget bästa - så upplever jag det åtminstone.

Något som jag som hump uppskattar är tekniker som känner igen mig från förr, eller tekniker som efter några minuter märker att jag kan en del såna här grejor, och ger mig lagom mycket ansvar.

Way off, visst, men fortarande en intressant diskussion tycker jag! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Brattberg...
Sitter du på GrandMA och spakar under melodin, eller har Hog3an fått besmaka sig?

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

DanneL skrev:Brattberg...
Sitter du på GrandMA och spakar under melodin, eller har Hog3an fått besmaka sig?
Hej Danne!

Vi kör årets melodi på två Grand MAs i nätverk, Via fyra NSP´s (2 aktiv/2 backup) samt en Laptop med MAonPC som fileserver och backupdesk.

Vi delar showfile i båda borden och kör det hela på 8 knökfulla universum. Signalerna buffas av 11 MAbuffers samt lite trussbuffers.

Mvh

Brattberg

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vad används utöver borden? Armaturer och dylikt. Mycket led va?

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

TommyToad skrev:Vad används utöver borden? Armaturer och dylikt. Mycket led va?
Iår används INGEN led i IMAG syfte, Vi har några små LED pluppar från Color kinetics (150 st) som pryder scenen i framkant och i de olika etagen av scenen.

Vi har således inga mediaservers, och det är väl därför vi klarar oss på 8 universum. i övrigt består den Vari*lite dominerade riggen av:

78 st VL5
28 st VL6C
8 st VL7
16 st VL2500 spot
30 st VL2500 wash
6 st Syncrolite SX3K
16 st Citycolours
6 st SGM Ribaltas

Samt

11 st thomas 2-lights
34 st 2kw poleopfres
3 st 5kw poleopfres
10 st 4bars ACL
6 st PAR 16ramper
1 st porrslang (3meter) på mixplats.
Plus lite parkannor och annat för diverse lättningar.

The full story samt bilder kommer på www.Starlight.se inom kort.

Brattberg

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Brattberg.. En dagbok a la Spectras Eurovisiondiary är jätteuppskattat.. :) Alltid kul latt läsa om sådanna här stor projekt.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det är det som skiljer vissa företag åt ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att en del har så taskigt med jobb att de sitter och skriver dagböcker? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

dawen skrev:Att en del har så taskigt med jobb att de sitter och skriver dagböcker? :wink:
Haha, där vann Dawen en öl i valfri bar!

tommytoad; där jag kommer ifrån kallar vi det där för upplägg, och då får man förvänta sig en smash!

En dagbok hade varit kul, kanske något att tänka på till kommande projekt, men om man skall vara ärlig, så hinner vi inte. Ingen i eurovisioncrewet som arbetade med produktionerna förutom Eurovisionens svar på Dennis Rodman, Aka Ola Meltzig, har hunnit skriva i den som Spectra har haft från sina äventyr i Kiev eller Turkiet.

Jag skall försöka få till lite bilder och annat på hemsidan.

och är det något annat får ni väl fråga *afromannen*

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Litet förtydligande bara: Jag har ingenting alls emot Spectra, och tycker att deras dagboksinitiativ är oerhört bra!

Lite bilder åtminstone från Melodifestivalen vore kul! Vilka är med i ljuscrewet förutom du, Fredrik och Emma?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster