Martin Atomic 3000 VS. SGM Flasher DMX 1.5

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.

Vilken är din favoritstrobe?

Martin Atomic 3000
26
79%
SGM Flasher DMX 1.5
7
21%
 
Antal röster: 33

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Hur e Geni FL 2000 jämfört med dem? Tyckte jag läste att den också ger 3000W per flash.

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Atomicen är starkast... Utan tvekan...
Har kört båda samtidigt på nåt mondaybar-gig på mondo i sthlm... Båda funkar bra...

Värt att veta är att atomicen måste ha en 16A Enfas för att funka i highpower läget.

SGM drar bara ca 400w men levererar 1500w från röret... Nån från interlite kan säkert fylla i där...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad jag vet är det bara SGM som klarar av att användas som blinder under en längre tid, Atomicen klarar inte det...

Annars har ju Atomicen lite flera effekter och funktioner än Flashern.

Fick möjlighet att testa ett "eurodmx strobe 2500w" ifrån hungaroflash i helgen, det mäter 75x80x410 mm, dvs riktigt litet och smidigt! Håller nog samma klass som ovanstående, men till ett bättre pris. Har för mig listpriset låg på 3900:- exkl moms. Sedan att vikten ligger på 1.3 kg gör det ju inte sämre!
//Jonas - ljudoljus.net crew

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Hejhopp...

Jag har kört 2st Atomic i någon månad på en krogshow som jag blinkar och jag är helt frälst... På ett ställe i showen kör jag "åsk-blixt" funktionen rätt friskt och det är bara SÅ fräckt tillsammans med 6 RobeWash och några Studiospotar som randomstrobar... Sedan kör jag "blinder" läget vid några tillfällen och jag kan väl erkänna för er likasinnade att jag (nästan) får ståfräs varje gång... =)

Har inte haft äran att leka med SGM-burkarna någon längre stund men jag gillar som sagt Atomicarna skarpt. Skall försöka se till att det blir köpt Atomic-Colors till dom oxå... =)

//B1n4ry

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Johan skrev:Jag brukar köra 2 Atomic på en 16A enfas... har aldrig råkat ut för något strömavbrott hittilis :D
"Jag har klättrat i trossen 20meter upp utan säkerhetssele... har aldrig ramlat :D"

:roll:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Johan skrev:Det känns väl inte riktigt som samma sorts "problem". Det ena slutar i att man dör och det andra kan i värsta fall sluta med en trasig säkring som i värsta fall måste bytas men oftast bara fälla upp en brytar. Enligt manualen drar atomic ca 25A vid varje puls men eftersom en strobe inte jobbar kontinuerligt blir den effektiva förbrukningen 8,4A enligt nuffror från Martin. Alltså 16,8A för 2 vid kontinuerlig belastning, om jag inte missminner mig är det inte tillåtet att köra strobear under någon längre tid och faktum är att med Atomicen vill man inte köra den för länge. Den lyser massor :lol: Kör man inte den särskilt länge åt gången så löser inte en trög säkring. Siffrorna på effekten brukar vara väldigt spetsade också, kanske skulle ta och göra en egen mätning istället :)
Jag skiter högaktningsfullt i hur du gör :wink: Däremot stör jag mig litegrann på chanstänket. Du får ju det själv till 16,8A vid kontinuerlig belastning, d.v.s. 0,8A för mycket. Dessutom är det väl bra att ha lite marginal, även om det givetvis finns en viss design factor även när det gäller säkringar.

Jag har varit med om att ta ur säkringar ur proppskåp relativt nära gig med arbetshandskar på, för att det varit varmt deluxe. Visst, att överbelasta en säkring är ju antagligen inte någon direkt säkerhetsrisk, men nog är det snöpligt om säkringen löser ut under gig, och man dessutom märker att det inte är vanliga snabbsäkringar, och att propparna som borde legat på proppskåpet är spårlöst borta... Dessutom, med tanke på hur snål matning som dras till diverse ställen så... Nåja, gör som du vill :) Alla sätt är ju bra, utom de som ljushuvudena hittar på *solglasögon*

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

MEEEEEP !!!

Då håller vi oss lite mer ON TOPIC igen här då :!:

Vi får försöka hålla lite hårdare på det än vi gjort tidigare om forumet ska överleva som en professionell site.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

:oops:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vart ligger atomicen i pris? hur funkar det att köpa martin i sverige nu förtiden? Vi har 2st hungaroflash eurodmx strobe 2500w, men fan dom är för klena och det finns inga effekter i dem som ex åskväder/blinder mm. det vill jag ha! Jag har även använt deras quasar som är lite kraftigare 6000w men maken till värdelös strobe finns ju inte! efter 10sekunders fullsprätt i turbomode så är den överhettad och lägger av, sen får man snällt sitta och vänta på att den ska svalna och då kan man köra 5sek till. Och den blir snorvarm, att ta i den inom 10minuter från att man använt den är rent livsfarligt då man bränner sig riktigt ordentligt!

Vem tar in martin i landet? Vart ligger atomicen i pris? Och vem lämnar bäst rabatter?:D

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Martin har ett antal Preferred Retailers, Preferred Installers & Preferred Hire Centres över hela landet. Så det är inte så svårt att hitta sin egan återförsäljare på orten. Du kan se alla på: .Martin

Enligt Martins prislista på nätet ligger Atomic 3000 DMX på 5 207,50 SEK men detta varierar nog från försäljare till försäljare...
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Lyfter en gammal tråd!!

Vad är bäst att sälja till en krog med nattclub.
Ska kompletra det befintliga discoljuset.

För mig känns Martin "tryggt" men vem är bäst:

* Martin Atomic 3000
* SGM Flasher DMX 1.5
* Hungaroflash Strobe

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag har 2 st hungaroflash 6000 watts strob och jag håller inte med att dom är värdelösa, klart den starkaste strob jag haft, dessutom är formatet sjukt litet och smidigt. jag håller med om att det är synd att man ej kan köra turbo blinder mode längre men den specar juh upp mot 15 kilowatt då, har aldrig sett en strob som är så stark som denna förut,blir riktigt vit. jag är då hel nöjd med mina. dock drar dom lite ström :P som sagt riktigt bra kvalitet med, enda minuset är som sagta tt man ej kan blinda för länge, dock kan du lära dig hur länge du kan blinda på det sättet kan man blinda ett tag och sen gå ner till "vanlig" strob och senblinda igen utan att den blir överhettad,det är väl en smak sak vad man vill ha men vill du ha världens starkaste serietillverkade strobar ska du välja hungaroflash.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Hej! jag har faktiskt ägt 3st av varje (SGM & Martin) en gång i tiden.
Och hade 85 st på min flashknapp under Eurovision.
Skulle jag köpa strob igen så skulle valet definitivt landa på Atomic.
Däremot kan SGM vara ett alternativ vid installation där det är begränsat med ström.
Jag installerade Atomics på ett disco i Visby för ett par år sedan men vi bytte till SGM pga att strömmen inte riktigt räckte. (10A per enhet)
Det är jobbigt när det kommer ett högt knäppande ljud ifrån Elcentralen och när man inser att knäppningarna kommer i takt med Atomicens flashande, så vi bytte. Jag skulle inte köra en Atomic på mindre än 16A.
Ljusutbytet vinner Atomic på + att du kan sätta på en scroller om du vill.
//Danne

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Nicke skulle helt klart säga Atomic!! sälj med en detonator så är du tok hemma o alla dj kommer vara tok nöjd!!

//T

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har redan Lightjockey där :-)

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Inlägg av Rasmus Olsson »

Även om du har LJ så vill du ha en detonator, den är så sjukt smidig // R

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

håller med Rasmus sätt dit en detonator ändå så sjukt mycke smidigare o jobba med!!!

//T

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Visst är Detonator bra och fruktansvärt smidigt. Men kör du med LJ kan du enkelt få strobbet att trigga till musik, det går att göra olika chasar med blandade slumpmässiga utseenden, och du kommer också åt de inbyggda effekterna. När jag lägger upp touchpaneler för LJ har jag alltid med lite olika strobefunktioner där istället för att köra detonator separat. Har du dessutom 2 eller fler Atomic och programmerar i LJ blir det riktigt roligt =)
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki...låter bra det!!

Viking!! Visst är du återförsäljare för Martin? Du kanske har lust att sälja 2st i sådana fall ;-)

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Javisst, vi är Martin Preferred Partner. Slå en signal eller maila mig på viking@dafreak.se så hittar vi på något bra. Kan tillägga att vi själva har 6 st Atomic på hyran och att de är underbara att arbeta med. Robusta, kraftiga och aldrig strulat.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster