Micka upp Gospelkör

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Neuman KMS-105 spöar en C535 rätt ordentligt. Något större peng förstås.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Egenaes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 20:40

Inlägg av Daniel Egenaes »

31 ingångar. Svårt att få in på ett 24 bord.

Är det kanalbrist och inte mikrofonbrist så kan man göra som i en pingstförsamling i mellansverige gjorde vid en skivinspelning (och som jag själv gjort). Ge en mikrofon till var och en, och lyssna på kören innan du ens dragit upp masterregeln, skit sedan i att koppla in de som sjunger surt som filmjölk...

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Daniel Egenaes skrev:Är det kanalbrist och inte mikrofonbrist så kan man göra som i en pingstförsamling i mellansverige gjorde vid en skivinspelning (och som jag själv gjort). Ge en mikrofon till var och en, och lyssna på kören innan du ens dragit upp masterregeln, skit sedan i att koppla in de som sjunger surt som filmjölk...
Det har man försökt med nån gång... men alltid är det nån rötten karl i produktionen som ska springa runt och knacka på alla mikar för att se om dom fungerar. Då blir man ju busted.
Man kan inte komma undan med ursäkten att man mutat mikarna hur länge som helst heller :(
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag kan inte hålla mig ifrån att göra reklam för Röde NT3 igen. Hur bra körmick som helst.

"Heard it, Seen it, Loves it"
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Y-kabel!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag har rätt många Y-kablar som används för att banta ner körer till överskådligt många kanaler. Hur bra som hellst. Har kört körer med Akg 535 som handmick till varje person och det var väldigt lättjobbat!

Imponerande att en och samma mick kan funka så bra både till sopraner som till de djupaste basarna.
We make good music sound great!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jonas Lundin skrev:Jag kan inte hålla mig ifrån att göra reklam för Röde NT3 igen. Hur bra körmick som helst.

"Heard it, Seen it, Loves it"
Är det den där tarvliga C1000-kopian? Vem gör en kopia på en mick utan användningsområde? Tydligen Röde... Jag gillar den inte!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

Att använda en Y-split blir vell inte så lyckat om man använder den för att kombinera signaler va? blir inte det stora Impedans-fel då ?
Har hört att grejerna kan ta skada. Har dock aldrig provat det själv.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Borde man inte kunna få internmodulation ?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Jonsson skrev:blir inte det stora Impedans-fel då ?
Både ja och nej. Så länge det handlar om dynamiska mikar är det rätt så straight forward. Mikförstärkarens ingång ser ingen större skillnad mellan två parallellkopplade 150-ohms mikar (typ det mesta från Shure) och en 60-ohms mik (typ AKG TGX). :wink:
Anton Jonsson skrev:Har hört att grejerna kan ta skada.
Inte dynamiska mikar. Knappast kondningar heller i min erfarenhet, men visst - jag kan inte utesluta att det kan finnas mikar eller mikingångar som inte trivs med parallellkopplade kondensatormikar.

Var sin handmik till 35 pers är rätt hög ribba, men visst - ibland är det vad som krävs för att få tillräcklig output tillsammans med till exempel ett höljutt kompband. Oftast klarar man sig dock rätt långt med en mik per två sångare, men en mik per tre sångare blir däremot sällan särskilt bra.

(Kan man styra körens placering i förhållande till bandet, och om kören är stark, kommer man faktiskt ofta rätt långt med distansmikar. Jag åkte en turné med en sydafrikansk gospelkör för några år sedan i teatrar och multihallar, de var runt 25-30 pers plus kompband och lät fint (och tillräckligt mycket) i fyra C414:or.)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

http://www.rane.com/note109.html

jag gillar varken c1000 eller röde nt3.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Thomas Hultgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 14:45
Kontakt:

Inlägg av Thomas Hultgren »

Anton Jonsson skrev:Att använda en Y-split blir vell inte så lyckat om man använder den för att kombinera signaler va?
blir inte det stora Impedans-fel då ?
En sak, är väl att de olika mickarna bör vara av samma typ åtminstone.

En nackdel med att lägga ihop flera mickar på detta sätt, är ju att de olika sångarna garanterat kommer att
sjunga olika starkt (och bra/dåligt). Att istället ha en gemensam mick för 2 eller fler gör ju att de får chans att
balansera sina röster genom att lyssna på varandra, och rent fysiskt gå längre/närmare micken om denne är
medveten om att han/hon sjunger starkare än de andra. Sjunger de rakt in i varsin mick, så har de ju ingen
aning om hur starkt de låter eftersom de (förmodligen) inte får någon monitor med bara de mickar som joinats..

Jag själv har inte jobbat så mycket med livekör på detta sätt, utan gör oftast inspelningar där körljudet inte ska
ut i FOH eller monitor. Då har jag fått bäst sound genom att välja stormembranare (gärna billiga "kina-kopior"
för budgetens skull). Att ta upp fler röster i akustisk samklang kan ofta låta lite mer "kör" (tycker jag) än att
plocka upp en och en. En mick per stämma, eller ett stereopar per stämma, X/Y eller en minivariant av A/B funkar fint.

Att ha en monoupptagning av varje stämma kan bli lite platt i många fall, särskilt när en av stämmorna ska
sticka ut i stämsolo eller liknande. Då kan det kännas lite som att alla rösterna tar ut varandra ibland. Gör
man inspelning i dator, så bör man välja att köra in alla mickar på varsina monotracks eftersom man då
kan laborera mycket bättre med stereobilden än om man har stereotracks. Det kan annars lätt bli alltför
breda stereobilder än önskat. Sen är det ju skönt att kunna tona ner enstaka mickar då och då, för att
dämpa folk som råkar hamna i surträsket. :lol:

Hur detta går att applicera i liveljudsammanhang vet jag inte. Jag brukar köra hypernjure vid inspelningarna,
eftersom rundmikning torde sabba separationen.. Funkar kanske bäst när kören/repertoaren har lite krut,
än när det krävs stor dynamik och när tystaste viskningar ska fram ur bruset..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster