Körmic - [Och lite trum-mickar]
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Körmic - [Och lite trum-mickar]
Hejsan!
Vi har börjat fundera på att införskaffa nya körmickar. Jag gillar inte alls ljudet i de vi har idag, tror att det kan vara AKG C 535 EB, de har kanske 10 år på nacken, och kostade 4k på den tiden. Problemet med dem är att de plockar upp väldigt lite i de lägre registren.
Så nu tänkte jag börja se mig omkring efter nya körmicar, och tänkte höra vad ni rekommenderar. Det är till en skola, så i slutändan är det pengarna som avgör. Men om man lägger smärtgränsen vid 4k/mic.
Vi har börjat fundera på att införskaffa nya körmickar. Jag gillar inte alls ljudet i de vi har idag, tror att det kan vara AKG C 535 EB, de har kanske 10 år på nacken, och kostade 4k på den tiden. Problemet med dem är att de plockar upp väldigt lite i de lägre registren.
Så nu tänkte jag börja se mig omkring efter nya körmicar, och tänkte höra vad ni rekommenderar. Det är till en skola, så i slutändan är det pengarna som avgör. Men om man lägger smärtgränsen vid 4k/mic.
Senast redigerad av 2 Anton Gildebrand, redigerad totalt 0 gång.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Per Johanson
- PAR-64

Re: Körmic
I mina förhållandevis gamla och trötta öron är just 535:an en av de allra bästa allround-mickarna som finns. Till kör är den utmärkt, använde den senast igår med bra resultat. Nästa steg kostar ordentligt mycket mer pengar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Då har vi kanske bara råkat ställa om nån switch på dem, för att tappa lägre register. Använde också igår, och det var inte bara jag som reagerade på hur de lät.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag kan bara hålla med per AKG 535 fungerar både till kör och solo. Viseligen inte den bästa miken men för de pengarna får man mycket mikrofon för. Jag kör Opadat rak till kör och Padad basskuren till solo.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Ska kolla på måndag om de var padade, det skulle förklara avsaknaden av lägre register.
Om vi vill köpa fler av dessa, finns det någon som säljer dessa billigare än tysken?
Funderar också på om det finns någon slags stativ som man enkelt och smidigt kan montera på ett rå.
Om vi vill köpa fler av dessa, finns det någon som säljer dessa billigare än tysken?
Funderar också på om det finns någon slags stativ som man enkelt och smidigt kan montera på ett rå.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Det är inte pad som gör att du tappar bas, utan snarare basskärning. Håller föga förvånat med Per att det är nog ett av de bättre körmic:arna du kan få för de pengarna.
"This is the updated input list"
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Var nog det jag menade, egentligen (som Björn Gustavsson hade sagt).
De har funkat skitbra till att micka upp typ fioler, eller att ha till ovana sångare, men häromdagen när jag körde barnkörer med dem, så lät det bara helt fel.Tänkte inte på att de kunde skära basen.
De har funkat skitbra till att micka upp typ fioler, eller att ha till ovana sångare, men häromdagen när jag körde barnkörer med dem, så lät det bara helt fel.Tänkte inte på att de kunde skära basen.
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Skit in skit ut??Anton Gildebrand skrev:...men häromdagen när jag körde barnkörer med dem, så lät det bara helt fel.Tänkte inte på att de kunde skära basen.
Det finns normalt sett inte så mycket bas i en barnkör....
We make good music sound great!
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Det är jag mycket väl medveten om, men det lät onaturligt. Körde någon vuxenkör också, och då var det samma sak.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Det finns väl både pad och möjlighet att skära bort basen med brytaren på micken? Kanske stod i fel läge...
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
jag är inne på samma sak som Johannes, vilken mic du än sätter på lite avstånd från en kör så lär du inte få så mycket låga frekvenser.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Tänkte passa på att fråga när jag ändå har en mik-relaterad tråd öppen. Vilken mic i prisklass Max 2k funkar som OH mik, och gärna har andra användningsområden än bara OH.
-
Carl Bergander
- PAR-30

Anton Gildebrand skrev:Tänkte passa på att fråga när jag ändå har en mik-relaterad tråd öppen. Vilken mic i prisklass Max 2k funkar som OH mik, och gärna har andra användningsområden än bara OH.
AKG C430 i så fall...
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Vad är dåligt med den då, eftersom du lät så tveksam...Carl Bergander skrev: AKG C430 i så fall...
Det skulle inte funka med NT5 tror du?
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Jag är mycket nöjd med mina Studio Projects B1. Under tusenlappen, stormembranare, fina även på lite håll, och hög kvalitet för att komma från Fabrik 797. Jag byter gärna bort dina C535EB mot B1'or, 1 mot 1Anton Gildebrand skrev:Tänkte passa på att fråga när jag ändå har en mik-relaterad tråd öppen. Vilken mic i prisklass Max 2k funkar som OH mik, och gärna har andra användningsområden än bara OH.
En kör på lite avstånd kommer alltid att låta tunt i en riktad mikrofon; Närhetseffekten gör att frekvensåtergivningen i låga register blir lidande. Vill du undvika det kan du ju satsa på rundtagande mikrofoner, men det öppnar så klart en helt ny burk med problem; vilka man vill ha, de nya eller de gamla är en smaksak. Men om du går på rundtagande, skaffa någon modell som har eller kan ha sån här diskantkula på sig, som M49 eller dess efterföljare; typ B&K. (Nej, det är inte gratis med bra saker.)
Dagens något relaterade tips: Micka upp gitarrstärkare med stormembranare. Rakt framifrån, ungefär 30 cm, peka direkt på centerdomen. Var noggrann med att inte snedställa membranet, utan se till att det är 90° mot vågfrontens rörelseriktning.
Resultat? Det låter exakt som en elgitarrförstärkare. Om det inte är det önskade resultatet, ändra på ljudkällan
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Jag ska tolka det som att B1 är en bra mik?Måns Nilsson skrev: Jag är mycket nöjd med mina Studio Projects B1. Under tusenlappen, stormembranare, fina även på lite håll, och hög kvalitet för att komma från Fabrik 797. Jag byter gärna bort dina C535EB mot B1'or, 1 mot 1
Det skulle inte funka med 535 som OH då? Eller risk att den plockar upp för mycket?
-
Carl Bergander
- PAR-30

Det är den enda mikrofonen till OH under 2000 som hag har provat.Anton Gildebrand skrev:Vad är dåligt med den då, eftersom du lät så tveksam...Carl Bergander skrev: AKG C430 i så fall...
Det skulle inte funka med NT5 tror du?
Vi använder mestadels 451, men den kostar nog 4000 har jag för mig.
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Niklas Elste
- PAR-64

har kört mycket med cm2 finns inte längre
men även dessa mickar är inte tok basiga funkar till OH
men när jag spelar in så brukar jag använda stormembranare på typ 2m framför kören
Körde barnkör med c1000s i torsdags och det var inga som helst problem att få ett naturligt ljud bara drog ner nånstans kring 4000k
har även använt nån milab med gått resultat
CM3 -SMALL SIZE CONDENSER MICROPHONE! Made in Sweden
This little microphone has a natural, detailed and balanced response. Perfect for natural
reproduction of acoustical instruments such as members of the bowed and plucked string-families, grand piano, brass, percussion, overhead choir and voice -with a minimum of colouration. The response is smooth and flat even at an angle!
The CM3 is tough enough to handle drums with full depth and punch, drum overhead clearly and crisp without strain. It even handles amplified instruments! A true allround microphone!
It's suitable for professional studio and PA use, with a pricetag at the hobbyist level!
It's very small size (about the same as a normal XLR plug) makes it easy to place, without being in the way. Its size and black colour makes it close to invisible on stage.
During manufacturing each capsule is measured, selected and trimmed by us to close tolerances. Out of range capsules are rejected. This in combination with the internal circuitry, results in a response with a unique flatness. These are quality microphones made for demanding situations.
Technical data / Plots
CM3 Retail price: 990 SEK incl windsheild and holder/clip, excl VAT/moms
CMEH Elastic holder rubberband suspended, (optional): 199 SEK excl VAT/moms
men även dessa mickar är inte tok basiga funkar till OH
men när jag spelar in så brukar jag använda stormembranare på typ 2m framför kören
Körde barnkör med c1000s i torsdags och det var inga som helst problem att få ett naturligt ljud bara drog ner nånstans kring 4000k
har även använt nån milab med gått resultat
CM3 -SMALL SIZE CONDENSER MICROPHONE! Made in Sweden
This little microphone has a natural, detailed and balanced response. Perfect for natural
reproduction of acoustical instruments such as members of the bowed and plucked string-families, grand piano, brass, percussion, overhead choir and voice -with a minimum of colouration. The response is smooth and flat even at an angle!
The CM3 is tough enough to handle drums with full depth and punch, drum overhead clearly and crisp without strain. It even handles amplified instruments! A true allround microphone!
It's suitable for professional studio and PA use, with a pricetag at the hobbyist level!
It's very small size (about the same as a normal XLR plug) makes it easy to place, without being in the way. Its size and black colour makes it close to invisible on stage.
During manufacturing each capsule is measured, selected and trimmed by us to close tolerances. Out of range capsules are rejected. This in combination with the internal circuitry, results in a response with a unique flatness. These are quality microphones made for demanding situations.
Technical data / Plots
CM3 Retail price: 990 SEK incl windsheild and holder/clip, excl VAT/moms
CMEH Elastic holder rubberband suspended, (optional): 199 SEK excl VAT/moms
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Fantastisk, om man tittar på priset. Kostar inklusive hållare som funkar mindre än en SM57. Låter ofantligt mycket bättre på en sak som folk tjockskalligt nog insisterar att missbruka SM57'or till; gitarrstärkare.Anton Gildebrand skrev: Jag ska tolka det som att B1 är en bra mik?
535 är också bra, men jag har aldrig använt den till just OH; har haft bättre användning för 535'or när jag kunnat välja dem, samtidigt som jag haft Neumänn, Schœps eller andra AKG till övers för OH.Anton Gildebrand skrev: Det skulle inte funka med 535 som OH då?
"Plocka upp för mycket" är ofta ett problem med att mikrofonen pekar åt fel håll från fel plats. Problemet med att göra PA är att man har så illa långt att springa när man försöker få till ljudet så man brukar koncentrera sig på att skruva sönder ljudet med filter när det är mikrofonplaceringen som man borde börja med. "Plocka upp mycket" är ju egentligen "bra" för en mikrofon. (Med det sagt så finns det situationer där en dum dynamisk mikrofon med absurd proximityeffekt och minimal men hoppig off-axisrespons är det enda rätta. )Anton Gildebrand skrev: Eller risk att den plockar upp för mycket?
Med denna lilla utvikning till ända så skulle jag som andra postare redan föreslagit satt ett stereopar stormembranare framför kören. Troligen vill man ha ORTF eller XY-stereo, för annars (om man inte är långt från kören) får man fasfel långt ner i frekvens som kan ställa till det med förstärkningsmarginalen innan återkoppling (Radiosvenska för GBF). Jag skulle prova med ett relativt högt stativ och rikta ner i kören, för de utgör om de är tätt placerade en bra absorbent, och man slipper att någon enskild röst sticker ut (Det finns en Bianca Castafiore -wannabe i varje kör) baserat på avstånd.
Är kören stor vill man monomika de olika stämmorna. Jobba då med körledaren om du inte kan identifiera dem lätt -- det lönar sig att fråga och diskutera. I blandad kör är det ofta ett underskott på basar och tenorer, så man kan behöva närma sig basarna med något lite extra; i värsta fall en SM58 på 75-150 cm framför de två herrarna bland 35 damer...
Något bör också sägas om off-axis-frekvensgångens betydelse. Det kan vara värt att offra en hypernjure för en njure om njuren har bättre off-axis. Det blir mycket mindre trassel med återkoppling om mikrofonens hörsel "bakåt" är som den framåt fast sämre. Vissa omhuldade modeller låter bra framåt men inte åt något annat håll. Dyrare är oftast bättre.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.