Tips på körmickar

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 01:00
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.
Ort: Dals Långed

Tips på körmickar

Inlägg av David Gustafsson »

Har kört ett par gig med en kör på 60 pers, har satt 4 Neumann KM184 på dem. Tycker att det låter kanon, men det blir lätt lite rundgångskänsligt, speciellt i lokaler med "stor" akustik. (läs:kyrkor) Detmesta går ju att EQa bort, men då tappar man ju lite...
Skulle vilja ha lite tips och råd på andra mickar som skulle funka, eller om man ska komplettera med fler mickar, kanske ett steropar stormembranare?

/ Gus

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nåt nummer av Studio gjorde tester på billiga (under tusenlappen) kinesiska stormembranare, kan vara värt att leta upp (nu minns jag inte vilka som vann).

PZM:er kan ju annars funka rätt bra som körmic.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Min standardlösning på att få ut kör i jobbiga miljöer består av AKG C300 med shotgunkapseln (CK98) samt en BSS Varicurve parametrisk EQ.

En grafiskt EQ är ett för trubbigt verktyg i dessa sammanhang. Man kapar helt enkelt för mycket när man letar frekvenser som vill gå runt. En bra parametrisk EQ är nästan ett måste.

Rätt använt reverb gör också underverk att fylla i en kör så att det låter som de egentligen var omickade i en mindre lokal.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag gillar Rode NT5:an skarpt!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ian skrev:Nåt nummer av Studio gjorde tester på billiga (under tusenlappen) kinesiska stormembranare, kan vara värt att leta upp (nu minns jag inte vilka som vann).

PZM:er kan ju annars funka rätt bra som körmic.
Den man vill ha, tror jag, är Studio Projects B1. 999:- listpris, bäst ljud, bra hållare. Enligt testen. Jag har funderat på att köpa en tvåpack.

Neumann är ju alltid tokigt bra. Nästan. Det kan vara på sin plats att prova med KM185, supernjuren, om du kan. Shotguns tycker jag är lite för oroliga off-axis, både map. lober och frekvensgång. Jag är väldigt förtjust i mikrofoner med juste off-axiskurva, det hjälper monitorljudet både med nivå och klang, om återkopplingen är jämn i frekvens. Alla PA-system har ju en viss återkoppling konstant så länge de har mikrofon och högtalare i samma rum, det är bara frågan om återkopplingen når upp till självsvängningsgräns eller inte. Under självsvängningsgränsen så får man ju en kamfilterliknande färgning av klangen som är väldigt svår att ta miste på, särskilt om den varierar med frekvens på grund av olinjäriteter i mikrofonens bakdämpning.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Har använt Beyerdynamic Opus 83 till kör, fungerar riktigt bra, låter kanske inte riktigt lika bra som km 184, men opusen har en helare mid som gör att röster sitter väldigt bra i dom på lite håll... ett tips.. :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mansaxel skrev:Shotguns tycker jag är lite för oroliga off-axis, både map. lober och frekvensgång. Jag är väldigt förtjust i mikrofoner med juste off-axiskurva, det hjälper monitorljudet både med nivå och klang, om återkopplingen är jämn i frekvens.

Monitor??? Körer får ingen monitor på sig själva... period :!:

I lokaler där man har en chans att få tillräckligt med GBF med vanliga bra kondingar föredrar man förstås att köra med annat än shotguns.

Men just shotguns i kombination med en bra parametrisk EQ (i mitt fall en Varicurve) är ofta ett av de få sätten att få tillräcklig gain under allt annat än bra förhållanden.

Kompromisser... alltid dessa kompromisser :?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

cyberpunk skrev: Monitor??? Körer får ingen monitor på sig själva... period :!:
:) De vill dock alltid ha annat mög uthällt i dem. Jäkla musiker som inte har lärt sig allt från början, det är väl det man har noter till?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

cyberpunk skrev: Kompromisser... alltid dessa kompromisser :?
Ja, man lurar sig själv rätt fett om man tror att det blir nåt annat än kompromisser i live-världen.

Monitordiskussionen var mest en fråga om att diskutera off-axiskurvans inverkan. Den som en gång provat nåt som är rakt bakåt får svårt att gå tillbaka SM58 ur monitorteknikerperspektiv; den suger rätt fett i avseendet. AKG och Audix gör ett betydligt bättre jobb med off-axis-kurvan.

Att folk sen insisterar på SM58 gör ju att man liksom harvar på och vänjer sig vid skiten.

Kompromisser... alltid dessa kompromisser :?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Körer som inte får sig själv i monitor, visst kyrkans kör där alla får sjunga med i kanske inte jag heller lägger dom i monitor, men gör man jobb med en riktigt bra gospelkör och mikar dom 2 per mikrofon så får man ju skäll ifall man inte kan ge dom monitor av sig själva. Och varken B58A eller SM58:an gör ett bra jobb i en kör tycker jag. Jag brukar köra B87A, AKG 535 eller Beyer opus 83, när jag mikar en gospel kör med 2st per mik.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Samme. Med närmikade körer är det som du säger en helt annan situation monitormässigt. Då har man förhoppningsvis tillräckligt med GBF för att ge dem monitor så det räcker. Mitt scenario var självklart med overheadmikad kör.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

cyberpunk. Då är jag med.. :) Helt inne på din linje då...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster