Stora slutsteg

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Stora slutsteg

Inlägg av Abbas Hassanali »

Tjenna. Två frågor. Idag när jag skulle börja bygga min slutstegsvagn märkte jag att stegen var alldeles för stora för vagnen. Dem sticker ut alldels för mycket. Någon som har något bra tips på hur man kan ordna detta Ska man förlänga rackskenan för det finns ju plats och ha den lite längre ut. I så fall vart får man ta på sånt?

Nästa fråga är om man verkligen behöver ett trefasuttag. Det är bara två slutsteg. En till top och en till basar. Dem ligge rpå typ 1000W styck. Känns lite väl seriöst och ha en inbyggd trefas till dem. Är det inte bättre med en anligt en fas uttag bara? Det borde räcka väl?

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Om slutstegens effekt på 230v sidan är 1000w så ska du klara dig på ett 10A uttag. Ett 10A uttag klarar 2200-2400w beroende på vilken spänning du har.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det första problemet låter som om du har en förliten rack. Det ända tipset jag har e en större rack eller så får man flytta rackskenan den brukar sitta med nitar eller några bultar.

Det andra problemet e att det går att driva de stegen på en 10A. Men man ska va försiktig med att spela fullt för då drar stegen mer.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå!

Om det bara handlar om några centimeters utrymme och det finns plats i locken på framsidan så kan man ju alltid sätta några distanser bakom skruvhålen på stegen för att få mer utrymme bakom.

Vanliga mässingnipplar som man använder i vissa lampsocklar brukar funka utmärkt!

/Dogge

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

det rör sig om c:a 8 cm. Vart får man tag på såna mässingnipplar?

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hej igen!

Skulle kolla på närmsta järnhandel eller en välsorterad belysningsaffär. Om det rör sig om 8 cm tycker jag det låter lite väl mycket, om du inte har extra djupa lock dvs.

Igentligen så går det med vilka inhåliga metallmatrial som helst som är av rätt kaliber, t ex vattenlednigsrör eller dyl.

/Dogge

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Abbas Hassanali skrev:det rör sig om c:a 8 cm. Vart får man tag på såna mässingnipplar?
8cm e lite vanskligt att montera ut det. Det e endån en hel del vikt i stegen och man vill ju endån ha lite stadga i det. Men du kan försöka Hör med någon järnafär men troligen så kommer dom inte och hitta sånna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag tror inte på att flytta ut steget 8 cm med distanser och långa skruvar. Det känns väldigt sannolikt att både rackskenan och stegets rackvinklar kommer att knäckas. Om man nödvändigtvis vill flytta fram steget tror jag det måste göras med distanser i form av massiva klossar med hål för skruvarna. Trä är antagligen inte starkt nog, och inte nylon heller. Återstår i praktiken aluminium eller stål, men om man inte har en fräs i garaget så blir det nästan lika dyrt som att köpa en case i rätt storlek... :-)

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

alternativt så säljer du det racket du har idag och köper ett som är djupare, det borde du gå ungefär + - 0 på om din nuvarande case är någelunda fräsch.

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

tror jag är lite kass på och förklara. Men själva stegen för plats i vagnen. det är bara det att jag vill ha täck plåt på baksidan. Denna plåt får inte plats, därför tänkte jag att man kan på nått sätt ha något på skenan så att det blir en liten distans mellan plåtarna och skenan så att dessa får plats. Några tips?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Abbas Hassanali skrev:tror jag är lite kass på och förklara. Men själva stegen för plats i vagnen. det är bara det att jag vill ha täck plåt på baksidan. Denna plåt får inte plats, därför tänkte jag att man kan på nått sätt ha något på skenan så att det blir en liten distans mellan plåtarna och skenan så att dessa får plats. Några tips?
Jo jag har ett gott råd till dej. Glöm det med plåt på baksidan av stegracken. stegen blir rätt varma och behöver så mycket kylning som möjligt. En plåt på baksidan hindrar mycket kylning.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus: Inget som säger att det inte sitter ventilationshål i plåten.

Jag tycker iofs att täckplåtar är jättedumt. Den dagen man behöver komma åt någonting så är det meckigt, framför allt om det är så att du står där på gig och behöver komma åt någonting som inte fungerar som det ska. Det är därför man ser till att ström- och signalanslutning sitter ur vägen. Längst ner i racket är enklast för snygg kabeldragning, tycker jag! Det här är förstås extra viktigt om det är t.ex. ett effektrack det rör sig om (var en apparatkabel som hade hoppat ur för mig i torsdags, och det tog mig nästan 10 minuter att lösa, suck...).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Köp en ny rack :wink:

2500kr....och stötdämpad
Bilagor
IMG_0132b.JPG
IMG_0132b.JPG (126.83 KiB) Visad 10829 gånger

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi kör med 1 fas 16, blå handske!!! Finns det inte så ha en addapter till 10A, det beror ju helt och hållet på hur mycket stegen får jobba beronde på hur mycket ström det drar! Din andra fråga förstod jag inte riktigt men du verkar ju ha fått svar på den från andra!
Work sucks, send me on tour!

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

Nicke: Fick en sån vagn för 1000 ;)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Abbas Hassanali skrev:Nicke: Fick en sån vagn för 1000 ;)
Då var det nog inte stötdämpad med en separat innerrack
Detta är en rack i racken liksom

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Någon som har något bra tips på hur man kan ordna detta
Vinkelslip? :D
Tomas Nordström

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster