Skicka rack.. Hur??

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Skicka rack.. Hur??

Inlägg av DJDogge »

Hejsan..
Kan väl börja presentera mig lite kort.. Är ny här på forumet.. Jag heter Douglas är 16år och jobbar som discjockey på några ställen ibland... Bor i Heby som ligger utanför sala... Har någon nått dj/ljudtekniker jobb så hör av er!
Och nu över till min fråga...

Det är så att jag funderar på att köpa ett rack (tomt) av en kille begagnat men det är så att jag inte har vägarna förbi det stället så jag tänkte fråga hur bästa sättet att frakta det på var. Det ska vara så billigt som möjligt.. Det är ett holmbergs rack 8he... Är det dyrt att skicka på posten?
Tacksam för svar!
//Douglas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hej Douglas, och välkommen till forumet!

Posten har för vana att vara både dyra och dåliga. Bussgods har jag väldigt bra erfarenheter av. De är snabba, billiga och de sabbar inte paket. Du hittar närmaste Bussgodsställe här

DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Inlägg av DJDogge »

Tack så mkt =)
Det gick snabbt att få svar på den frågan.. Har du möjligtvis en gissning på vad det skulle kosta att skicka racket??
//Douglas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har skickat ett slutsteg på ungefär 20kg en gång. Det kostade 180 kronor, men då var det till andra längst ner i Skånge steget skulle.

Racket är ju inte så tungt, dock en aning skrymmande. Skulle bli förvånad om Bussgods tar mycket mer än 150.

Vart är det racket ska skickas ifrån? Har för mig att det står lite om zoner och liknande på Bussgods sida, annars så är det bara att du ringer till ditt ombud och hör - de är väldigt bra att ha att göra med!

DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Inlägg av DJDogge »

OK... tackar så mkt för hjälpen.. Ska ringa bussgods imorgon...
//Dogge

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad jag vet så tar posten inte emot gods som väger över 20 kg eller som är större än vissa mått (små mått)! Tar de väl emot godset så blir det svindyrt att skicka med dem, så posten rekommenderar jag inte! Sedan att de har höjt priserna i sina senaste 5 prislistor gör ju inte saken bättre!

Tacka vet jag bussgods, det går oftast snabbare och blir mycket billigare, så som dawen sa, ta kontakt med dit lokala bussgodsombud så kan de berätta mera om vad det kostar och hur lång tid det kommer ta.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas skrev:Vad jag vet så tar posten inte emot gods som väger över 20 kg eller som är större än vissa mått (små mått)! Tar de väl emot godset så blir det svindyrt att skicka med dem, så posten rekommenderar jag inte!
Postkontoren tar inte emot paket över 20 kg för att kassörskorna inte ska behöva lyfta dem. Däremot kan du skicka mycket tyngre paket än så med posten, skillnaden är att det blir som företagspaket och därmed körs med lastbil från dörr till dörr.

Posten är bäst på mindre paket. När det blir tyngre gods eller större mängder så är andra fraktbolag (ASG m.fl) billigare. Däremot kan det vara lite krångligare att hitta rätt bolag för den ort du ska skicka till. Posten har ändå det absolut bäst utbyggda distributionsnätet i Sverige fortfarande.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:Postkontoren tar inte emot paket över 20 kg för att kassörskorna inte ska behöva lyfta dem. Däremot kan du skicka mycket tyngre paket än så med posten, skillnaden är att det blir som företagspaket och därmed körs med lastbil från dörr till dörr.
Om jag inte minns tokigt så får man själv välja om paket ska gå ända vägen fram till dörren eller om det får hämtas ut på det lokala postkontoret. Dock brukar Posten inte ha något emot att ta med paketet ut med brevbäraren om man ringer dem.

Posten har bättre utbyggt distributionsnät ja, men jag har aldrig haft några problem med att Bussgods inte har tillräckligt bra täckning. Fast, med Bussgods har man ju inte garantin att paketet är framme dagen efter, vilket Posten har om man lämnar in paket (som företagspaket) innan en viss tid på dagen, sålänge det inte rör sig om att paketet ska från eller till de mest norra delarna i Sverige.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Företagspaket körs alltid ut. Är man inte inne så kan man hämta det på postkontoret om det väger under 20 kg och på närmaste paketcentral om det är tyngre.

Att brevbärraren skulle släpa med sig något som är större än att det går in i brevlådan finns inte på kartan i Stockholm. På landsbygden kanske det är annorlunda i och med att alla känner varandra och brevbäraren ofta åker bil.

Vad gäller tidsgarantin så litar jag inte på posten för fem öre. Det är ungefär 50/50 om det kommer fram dagen efter eller inte. Dessutom är posten tyvärr även bäst på att krossa paket, något som i princip aldrig händer med t.ex ASG.

Bussgods använder jag aldrig. Dels för att det inte behövs, och dels för att man måste lämna/hämta på den enda tillgängliga bussgodscentralen i city, när alla andra fraktbolag levererar till dörren.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

bussgods tycker jag är det smidigaste budgetalternativet när man köper och säljer beg/privata grejer. är det däremot viktigare grejer, företag emellan eller dyl, så gillar jag posten bättre..

/david (som idag fick en helpall grejer levererad av posten)
Senast redigerad av 1 gzede, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:Företagspaket körs alltid ut. Är man inte inne så kan man hämta det på postkontoret om det väger under 20 kg och på närmaste paketcentral om det är tyngre.
Det är nog så att i de områden där det finns lantbrevbäring så körs inte företagspaket ut, utan avi lämnas. Jag får iaf alltid hämta företagspaket på Posten, fast jag har stadsbrevbäring.
cyberpunk skrev:Bussgods använder jag aldrig. Dels för att det inte behövs, och dels för att man måste lämna/hämta på den enda tillgängliga bussgodscentralen i city, när alla andra fraktbolag levererar till dörren.
Det är ju en helt annan sak om man är privatperson :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att du som privatperson får hämta företagspaket på posten är ju inte konstigt. Privatpersoner är ju inte hemma på dagarna utan på jobbet. Det är inte heller privatpersoner som är den tänkta mottagaren av företagspaket, där ska istället hempaket (om man vill ha det till dörren) eller postpaket (hämtas på posten) användas.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Inlägg av DJDogge »

Jag får ta och tacka så mycket för alla svar.. Jag kommer troligen att skicka med bussgods.. Posten verkar ju lite dyrt som sagt..
//Dogge

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Det finns ju som sagt fördelar och nackdelar med alla fraktsätt.
Fördelen med Bussgods är att de tar rätt så tunga försändelser
och det blir inte så dyrt.
En nackdel med Bussgods som jag vet om är att det kan ta väldigt lång
tid innan efterkravspengar kommer in på mitt konto...
Jag skickade ett paket den 9e juni och angav mitt postgirokonto
som mottagare av efterkravspengar. 10e juni hämtade kunden ut det
men ännu (21 dagar senare) har inga pengar kommit in på mitt
postgirokonto. Jag har även dubbelkollat det jag skrev och så...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 69 och 0 gäster