Sommarjobb!

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Bara jag slipper tunga lyft.
"This is the updated input list"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Humpa på festival kan vara lite knepigt då det skiljer väldigt mycket i kunnande hos de som humpar. Vissa kan inget och en del kan mer. Det trevliga är att om man har tur (läs intresse) så kan man få ta lite egna initiativ (beroende på tekniker) och lära sig en hel del på kuppen. Nackdelen är att man i slutändan jobbar ungefär tre gånger så mycket som de filurerna som står med händerna i byxfickorna, alternativt kastar navelludd på varandra.

Jag humpade hultsfred och arvika förra sommaren som funkis och det var trevligt på många sätt och vis. Dock retade jag mig lite på vissa huvudfunktionärer som nästan blev sura för att jag inte hjälpte till att riva scen trots att jag var där för att humpa teknik. Är man van vid att humpa jobbar man på tills knogarna blöder och allt är klart. Då tycker iaf jag att det är berättigat att vägra göra mer än man är där för. Sån är jag och det står jag för! :wink:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där som HenrikH beskriver är ett rätt stort problem, det är faktiskt inte helt lätt att styra 12 pers som man inte ens vet vad dom heter och än mindre vad dom kan. Som lök på laxen så har man ofta rätt dålig koll på vad som finns i casearna också. I alla fall på Hulsfred och Arvika och i alla fall när det gäller ljudet. Ljusavdelningen skriver egna packlistor och har själva designat riggen så där är det lite lättare.

Man vet så klart vad det kommer för mixplats och vad man kan förvänta sig för slags högtalare och så där men rätt ofta är t ex pdu:er speciallösningar som man måste kika på själv för att förstå hur det är tänkt. Vissa PA:n är man mer kompis med än andra, jag kan rigga Nexo Alpha i sömnen men däremot så är jag inte lika slängd på Flashlights för att ta exempel från en av mina arbetsgivare.

Huvudfunktionärerna gör nog bara vad (tror) dom måste. Det är inte så kul när scenen ska rivas och du står där med 3 hump kvar. Då blir det lätt man försöker rädda skinnet och när alla är trötta så kan det säkert bli sneträffar ibland... Ingen ursäkt bara en förklaring. Dessutom händer det faktiskt rätt ofta att man tror att man ska vara 12 hump, det kommer 10 och en är så full som man måste skicka hem honom... Så var det bara 9 festival trötta tonåringar kvar.... Som inte ska vidare till nästa festival om två dagar utan har ett helt underbart sommarlov framför sig...

Det finns fler sköna exempel, vi hade en bra festival i somras tills det skulle rivas och man insåg att ett gäng med vifthövven och min multi satt på ett sådant sätt så att man var tvungen att ha en lift för att få ner den. Den liften fanns inte kvar på området. Däremot fanns en sådan där Genie lift. En styck. Dansavdelningen hade väl ca 100 armaturer att få ner och dom hade precis börjat.... Tur att man hade klätterkunnigt hump.

Hur ska vi bli bättre arbetsledare? Tips mottages gärna och med öppen famn!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag tror nog inte problemet är att tekniker är dåliga arbetsledare. Jag tror snarare det handlar om att festivaler borde satsa mer på att få kompetent folk att arbeta, vilket det förmodligen finns gott om med tanke på alla wannabes (inkl mig) som finns runt om i landet, alternativt ge mer tid till riggning och riv.
Den lilla insyn jag har av hur funkisar kring scen är uppdelade så verkar det vara scenhump, teknikhump och stagehands. Tycker detta är en bra uppdelning så länge det funkar, och det är upp till festivalledningen att se till att det verkligen gör det så att det inte blir så att teknikhumpet är med och river scen. Jobbar man på "som vanligt" orkar man i regel helt enkelt inte med det.

Kanske borde festivalledningen se till att folk verkligen vet vad de ger sig in i. Humpa teknik eller scen är ingen barnlek. Det är slitsamt för alla och om inte humpet pallar blir det väldigt slitsamt för tekniker. Självklart kan man ju hävda att teknikerna får betalt för slitet men humpet är ju där av en anledning och passar det inte kan man ju trots allt låta bli. Jag ser festivalhumpandet som en möjlighet att lära mig ett och annat och förhoppningsvis knyta kontakter. Tyvärr verkar alldeles för många hamna som hump utan att ha några som helst ambitioner vilket förstås blir ett problem för tekniker och även för humpet.

Några tankar från mig. Håll till godo.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Hur ska vi bli bättre arbetsledare? Tips mottages gärna och med öppen famn!
Namnproblemet är ju en klassiker. "Du där" funkar ju inte bra när man är 15 pers på en scen. Skrivtejp på alla tröjor under rivet? Det tror inte jag funkar... Då är det bättre att man jobbar i grupper, och så brukar det väl vara också kanske? Monitortekniker och två pers tar allting på scen och monitorplats, FOHtekniker och några pers börjar riva mixplats och PA, LD tar ett gäng folk och börjar riva lampor och tross och sån där ond materia :wink:

Är man 2-5 stycken som man jobbar med så är det inte lika svårt att hålla koll på namnen på alla.

Men, den största anledningen till att det inte fungerar bra med arbetsledandet under festivaler är väl att det är så mycket fel folk som humpar? Eller rättare sagt folk som inte borde vara där, av olika anledningar.

Jag har två år i rad sökt funktionärsjobb på Hultsfred. Mina referenser jag har angett har inte varit speciellt dåliga någon av gångerna, i år var referensen Ingo, som faktiskt arbetar som systemtekniker och gjort det några år i rad. Om såna som jag (som åtminstone skyltar med att vara kompetenta :wink:) inte ens får något svar från festivalen, då tycker man ju att det borde finnas massa kompetent folk redan. Eller så är det helt enkelt så att de som har hand om funktionärsbiten har för mycket att göra, alternativt skiter i funktionärsbiten när det kommer till scenerna.


Ser de humpansvariga till att det finns vettigt folk på varje scen som har gjort liknande saker förrut och är där för att de vill jobba, inte för att de vill ha gratis inträde eller så, då förstår inte jag varför det skulle bli några problem. Förutom att alla redan har fått i sig 5 bira var då :roll: :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu tycker jag i och för sig att just Hultsfred, i alla fall den scenen jag varit på tidigare, har fungerat realtivt bra. Jag tror att just de volontärer vi pratar om till stor del utgörs av kompisar till Area Managers och Stage Managers, och det tycker jag nog är rätt bra. Dom har koll på vilka dom tar dit.

Men eftersom det finns ca 5000 volontärer på Hultsfred så måste det ju gå åt folk på lite andra ställen också. Dessa funktioner tillsätts förmodlingen den väg som ni beskriver.

Problemet med rivet är just att det är riv och inget annat skulle jag vilja säga. Atlantis blir ingen lek i år kan jag meddela. Första band börjar spela 13 på lördag dvs man börjar jobba ca 11 och sista akten går av runt 05 på söndag morgon... Och sen ska vi riva lite saker och åka hem...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gå och lägga sig runt 22 på lördagen då, så man kan vakna runt halv fem för att börja riva :P

Blir till att brygga några kannor kaffe...

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hjälmar med siffror. Funkar för andra. Dock så händer det väl inte allt för ofta att humpet får hjälm på festival bygg/riv. *afromannen*



... Jag och mina jäkla hjälmar *solglasögon*

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ni kan ju alltid hyra in mig som hump.. Kompetent, arbetsvillig och förbaskat snygg också.. Efter Gatufesten i Sundsvall är det heltomt i kalendern.. :)

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag tycker inte att hump skall behöva vara så krångligt. Om man följer några generella punkter brukar det ju funka bra.

- Man gör vad man blir tillsagd, ej mer.

- När man är klar frågar man direkt vad man skall göra härnäst. Detta förutsätter att det finns någon person att fråga vilket ibland funkar dåligt i vissa produktioner.

- Finns inget att göra för stunden håller man sig ur vägen men ändå i närheten så man kan få nya order när det är dags.

- tekniker delar om möjligt upp humpet så några bygger ljud, några ljus, några backline och några som lastar i/ur trailern.

Med dessa enkla regler flyter det i regel hur bra som helst.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Brolin skrev:Ni kan ju alltid hyra in mig som hump.. Kompetent, arbetsvillig och förbaskat snygg också.. Efter Gatufesten i Sundsvall är det heltomt i kalendern.. :)
Vad ska du göra under Gatufesten?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Själv så blir det inte mycket till semester, jobba heltid på mitt vanliga jobb (i stället för halvtid) eftersom allt folk ska ha semester :roll:

Mellan dess så hinner vi med att köra några studentkorteger, ett par avslutningsdiscon och ett antal privatfester/bröllop under sommaren.

Kommer även att få nytta av mitt ganska färska C-kort då det blir lite extrajobb åt den lokala firman, bla ska vi köra/bygga lite scen i Skara och Ulricehamn inför 8 allsångskvällar, kan nog bli rätt soft att komma ut och jobba lite mera inom branchen, även om det bara blir ett antal dagar. Blir ju "totalentrepenad" med scen, ljud & ljus, så förhoppningsvis lär man sig lite av varje som man inte kunde tidigare.

Den lilla tid som blir över (hm, blir det någon tid över?) får man väl tillbringa i en solstol vid lämplig strand. *solglasögon*
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad har ni för stränder i Skara då? *solglasögon* :wink: :D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ingo skrev:Vad har ni för stränder i Skara då? *solglasögon* :wink: :D
Nya badhuset vettu :wink:

Nej, jag tänkte väl kanske inte på Skara i första hand, även om det finns lite fina ställen häromkring i trakterna, med både strand, sol, glass och flickor *solglasögon*
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jonas skrev:
Ingo skrev:Vad har ni för stränder i Skara då? *solglasögon* :wink: :D
Nya badhuset vettu :wink:

Nej, jag tänkte väl kanske inte på Skara i första hand, även om det finns lite fina ställen häromkring i trakterna, med både strand, sol, glass och flickor *solglasögon*
Vad ska man med tjejer till? :P

Det räcker välla med en dubbel-18? :wink:

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Rikhard skrev:
Jonas skrev:
Ingo skrev:Vad har ni för stränder i Skara då? *solglasögon* :wink: :D
Nya badhuset vettu :wink:

Nej, jag tänkte väl kanske inte på Skara i första hand, även om det finns lite fina ställen häromkring i trakterna, med både strand, sol, glass och flickor *solglasögon*
Vad ska man med tjejer till? :P

Det räcker välla med en dubbel-18? :wink:
Tjejer är kanon på moving heads och det är ju bara se till så man får en brud som har dubbel 18 på bröstkorgen :roll:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag säger tvärtom... vad ska man med dubbel-18 tilll när det finns tjejer :D
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Och, vadå EN dubbelarton Rikhard? När man kan ha...36? *solglasögon*

Knoppen, du är coolast :lol:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nu fick jag erbjudande om att kanske rigga ljud+ljus på scen på Arvika

Hur mycket jobb är sånt egentligen?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Rikhard skrev:
Jonas skrev:
Ingo skrev:Vad har ni för stränder i Skara då? *solglasögon* :wink: :D
Nya badhuset vettu :wink:

Nej, jag tänkte väl kanske inte på Skara i första hand, även om det finns lite fina ställen häromkring i trakterna, med både strand, sol, glass och flickor *solglasögon*
Vad ska man med tjejer till? :P

Det räcker välla med en dubbel-18? :wink:
Ta du dubbel-18 så tar jag tjejerna, funkar för mig..
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster