Barabamba.com

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Barabamba.com

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Någon som spelat på en fest som företaget Barabamba.se (förr klassfest.com) har annordnat? Någon som har haft problem med att det inte kommit tillräckligt med folk och att resturangägaren har gått back medans Barabamba fortfarande drar in pengar utan att hjälpa till i förlusten? Det har jag, tycker det är förjävligt!
Om man är 2 näringsidkare som samarbetar så ska väll inte bara det ena företaget ta risker framförallt när det är det andra företaget som tar insiativet till att annordna festen! Något för Insider eller?
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Riktig så går det väl inte till!! Varför ska Resturangen gå back? När jag jag har jobbat med dett arr så har det gott till på detta vis.

Som klassfests deltagare så får man ett inbetalningskort, när den är betald så är det biljetten.
Arrangören meddelar restaurangen hur många som har betalt
Restaurangen fakturerar arrangören.

Om nu restaurangen vill satsa på något annat som tex en artist är det upp till denne att göra det
Arrangören ordnar en "klassfest" med god mat, sedan är det upp till var och en att göra kvällen trevlig..

Men skulle arrngören inte betala fakturan så får väl restaurangen skicka den till inkasso å ev vidare till krononisse.
Det är exakt samma sak som alla näringidkare råkar ut för

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det går till precis som du säger men med det lilla tilläget att resturangen ska stå för lokal, mat personal samt underhållningen. Resturangen får 200:-/elev Barbamba får 205:-/elev. Barbamba betalar inte ett öre om resturangen går back.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Om restaurangen går back så tar de för dåligt betalt. Så enkelt är det. Det är bara att tacka nej till samarbetet eller förhandla sig till en bättre deal.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja, för studentskivor och andra liknande arr tar man bargaranti, borde fungera här också.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är inte resturangen som bestämmer priset utan Barabamba, 400 spänn för en klassträff mer kan man nog inte ta. Det klart att det får sälja sprit, men kommer det 30 pers så köper de ingen sprit heller. Han vi jobbar för får inte sålt speciellt mycket i baren även om det är mycket folk. Men håller ni inte med om att det är fel att ett företag kan sitta och dra in en massa pengar utan att riskerara något, de lämnar istället över risken till någon annan. Om nu Barabamba skulle gått in och betalat upp det som gick back i lördags så skulle alla vara glada nu, vi skulle ha fått fullt betalt, resturangen skulle ha gått +/- noll!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Barabamba bestämmer? Restaurangen är väl knappast tvingad att köra deras arrangemang? Finns det ingen vinst i det för restaurangen så är det ju bara att tacka nej eller omförhandla med arrangören (Barabamba). Jag ser inget som helst konstigt i det hela förutom att krögaren verkar vara en sämre företagare än de på Barabamba eftersom han går med på att göra jobbet fast han inte tjänar något på det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Fredrik Nilsson skrev:Om nu Barabamba skulle gått in och betalat upp det som gick back i lördags så skulle alla vara glada nu, vi skulle ha fått fullt betalt, resturangen skulle ha gått +/- noll!
Du menar alltså att du personligen inte fick full lön för att restaurangen gick back på ett arrangemang? Då låter det som att inte bara restaurangen är dålig på att förhandla, även du. Självklart kan man som tredje part gå med på att "mkt vinst = mkt betalt, lite vinst = mindre betalt"...men då får man ju leva med det, inte klaga i efterhand.

När det gäller Barabamba så har de erbjudit en tjänst, en tjänst som kostar si och så mkt. Går restaurangen med på det erbjudandet är restaurangen med i leken...och får leken tåla. Gillar man inte erbjudandet får man antingen omförhandla det eller avstå från att köpa tjänsten. Precis som alla andra här har sagt.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Hasse: Det var inte så att jag menade att Baramba tvingar resturangen att ställa upp utan det är dom som bestämmer priset. Jag tycker i alla fall att det är fel. Om jag anlitar dig till ett ljudjobb till en festival, du får 2 kr / besökare och jag får 2,50:-, du får stå för all utrustning och hyra in ljus till festivalen, jag ska bara se till att det kommer folk, jag säger till dig att vi är uppe i 4000 besökare, du hyr på en massa prylar. När dagen kommer så säger jag att det bara kommer 2500pers vilket innebär att du går back pga att du hyrt in grejer, men jag bryr mig inte eftersom jag tjänar på det!! Lite krystat men fattar du vad jag menar?

Tobias. Jag är snarae smart förhandlare eftersom resturangen anlitar oss väldigt ofta, skulle vi ta fullt betalt kanske han känner att han blir tvungen att välja någon annan till nästa gig. Man måste vara rädd om sina kunder.

Jo det klart att dom får leken tåla har inte sagt något annat men jag tycker bara att det är fullt gjort. Att dra in pengar utan att ha någon risk att förlora pengar medans man lämpar över risken på någon annan.

Jag personligen skulle aldrig gå med på deras regler men nu är det folk som gör det. Tydligen är jag ensam om att tycka som jag gör.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Grundkurs i företagsekonomi:

Jag skulle aldrig köra en deal på hur mycket folk det kommer eller hur bra det går ekonomiskt för arrangören. Produktionen kostar vad den kostar. Man måste ju räkna på sina kostnader (fasta kostnader, personal, transport, prylar, förbrukningsmatriel och förstås en vinst) för att lägga ett pris åt kunden. Självklart måste man vara konkurrenskraftig för att vara med och slåss om jobben (men konkurrenskraftig är man inte bara på priset). Att utgå från en förutbestämd summa någon annan tagit fram är ju att börja från fel håll.

Som sagt, tycker man det är för lite pengar så är det bara att tacka nej och gå vidare. Jag tycker också 200 spänn per person med förtäring och underhållning låter väldigt lite (eller snarare omöjligt). Jag vet att många eventbyråer vi jobbar med räknar minst 800 per person, ofta 1000-1500 när de planerar ett helhetsevent. Allt varierar så klart med antal gäster och typ av event, men skulle någon säga till dem att det bara fanns 200 per person skulle de förmodligen ha väldigt svårt att hålla sig för skratt och be dem leta vidare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Fredrik: Särskilt smart förhandlare tycker jag inte att du är om du resonerar så.. Sälj kvalitet istället och håll din linje med fast pris. Börjar du släppa priset åt en kund kommer du tids nog att få göra det åt alla. Det finns andra kunder som vill ha dig om han väljer att låta dig gå.
Är nu restaurangägaren missnöjd med sin del av kakan i ovannämnda deal så står det honom fritt att söka rätt åp sdresslistorna och försöka samla ihop allt folk själv, ta emot slantar, hålla ordning på biljetter etc etc, det är ju nämligen vad eventbolaget lever på.
Sen om dom ändrar antalet anmälda dagen innan är ju en helt annan grej, då har man ju kört med falska kort och ska naturligtvis bannlysas, men det tror jag inte är så vanligt, och det är ofta samma bolag som kör sin grej år efter år på samma ställe åtminstone häruppe.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Okej men nu tyckte jag synd om min kund som även är en vän. Jag behöverinte köra några hårda förhandlingar med honom...jag fick jäkligt bra betalt för den timmen vi speladed....men nu handlar det inte om mig! Frågan handlar inte heller om resturangägaren gör trätt om han väljer att sammarbeta med företaget utan om ni tycker att företaget gör rätt att lasta över risken på någon annan!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Har jobbat med klassfester åt Heartbreak i Gävle. Det är faktiskt mer jobb än vad man tror att leta reda på f d skolelever. Tror inte att det blir någon jättevinst för Baramba. Först skall man känna till alla skolor på orten. Sedan uppsöka stadsarkivet för att få klasslistor (kostar pengar). Observera att dessa är kopior på papper. Dessa skall sedan helst skrivas in i ngt registerprogram i datorn (och helst ge alla elever ett unikt reg nr bestående av en blandning av namn, skola och klass). Det är lättare att pricka av betalningar då. Sedan lämnar man in listorna på folkbokföringen för att få aktuella adresser. (Dom använder personnummret för att hitta eleverna). Kostade då (2001) 1:-/per elev. Dessa uppgifter får man med en elev per A4 ark. (Många papper blir det) Sedan skall man gå igenom registret igen för att byta adress på så gott som ALLA elever, puh. Får man rutin på detta så hinner man ca en klass per timme i att registrera.

Jag samlade uppgifter på 2800 personer. En del tänker att när man väl har detta register klart så är det a pice of cake om fem år när nästa jubileum är på G. Men så enkelt är det inte. Massor av människor har flyttat, avlidit, emigrerat, hemlig identitet eller bara gått upp i rök. Därtill kommer kostnader för utskick. Sedan är det ett jättejobb med alla som vill ha reda på vilka som kommer ifrån deras klass. Telefonerna går varma.

Så jag antar att avbräcken är många även för Baramba.

Till syvende och sist så instämmer jag med många andra inlägg. Det är upp till restaurangen att räkna så att det går ihop. Det får ju alla andra arrangörer göra.

Skulle jag ha ett dansställe och ta dit ngt erkänt dansband som Barbados, Arvingarna, Vikingarna etc, så måste jag väl väga riskerna mot intäkterna?

Samma gäller för krögarna som samarbetar med Baramba. Ingen kan väl grantera hur stor publiken blir, det är väl vida känt i denna branch!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Fredrik Nilsson skrev:Frågan handlar inte heller om resturangägaren gör trätt om han väljer att sammarbeta med företaget utan om ni tycker att företaget gör rätt att lasta över risken på någon annan!
Det handlar ju inte om att "lasta över" risken på någon annan. Barabamba har ju kostnader som alla andra. De lägger ner tid och pengar på webteknik, att hitta och kontakta alla f.d elever och sköta alla inbetalningar (sorry för upprepningen Leif). Det låter på dig som de skulle få allt gratis, vilket ju inte alls är fallet. Undrar hur många klassfester de misslyckas få ihop en deal av för varje som går i lås? Där jobbar de ju gratis, och tar med andra ord minst lika stor risk som krögaren.

Nej, det finns inget orättvist eller konstigt i deras modell vad jag kan se. Det enda konstiga är att krögaren fortsätter att ta uppdragen och gnäller när det går back.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Hasse Queisser skrev:Det enda konstiga är att krögaren fortsätter att ta uppdragen och gnäller när det går back.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Eller som Bush brukar säga
George W Bush skrev:Fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Förstår vad ni menar har inte tänkt i dom banorna men fortfarande är jag inte nöjd med Barabamba. På festen vi spelade på i lördags hade resturangen fått reda på att det skulle bli ca 50 det blev 29. På en annan fest som jag hört i andra hand fick krögaren reda på att det skulle komma 400 när han slog upp dörrarna stod det 2. De måste ju ha bättre koll på vilka som kommer och en bättre framförhållning. Nu skulle det vara en fest till den 7 maj som bara var prel. bokad än så länge. Vad ska han göra köpa in mat och hoppas att det ska bli av. Borde vara lite mer deadlines, dessutom tycker jag att det ska finnas en representant från barabamba. Sedan är det också så att de inte gör allt jobb själv, varje klass har en person som är kontakt person som tar in anmälningar och så vidare.
Work sucks, send me on tour!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Det känns som att du skulle ha skrivit det där i ditt första inlägg :) Jag kan förstå din irritation över det sätt Barabamba agerar, de verkar allt annat än seriösa.

Det som dock är mest fascinerande är hur din uppdragsgivare gång på gång fortsätter att köpa tjänsten av dem. Man måste lära av sina misstag och våga tacka nej till uppdrag. Gör man inte det, utan går på smäll efter smäll, måste man åtminstone leva med det och inte klaga varje gång det händer.

Sen, när det gäller din ersättning, måste du våga ta betalt. Jag vet, det är toksvårt och ibland får man se det som en långsiktig affär, men som du beskriver det finns det bara en part som tjänar på din/er snällhet...och det är din uppdragsgivare. Som någon skrev här uppe, hur ska du kunna motivera ett högre pris, för samma tjänst, till en annan uppdragsgivare när denne får veta vilket pris nuvarande uppdragsgivare betalar?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Men Hallo!!! Gick det åt skogen för 11st pers mindre?

Vad sysslar ni/han med?? Ni fick reda på att det skulle komma 50pers x200kr =10000kr. VAD får man för det? En 10kronors burgare från MC Donken samt en banspelare med förinspelat band av Clabbe och Rakt över Disc.

Vad tänker ni med?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Detta är ju helt klart något som är eller bör vara reglerat i avtal mellan arrangören och barabamba. Om de inte håller vad som utlåvats, vilka konsekvenser får det, ekonomiskt, samarbetsmässigt, osv. Om han inte är nöjd och det är arrangemang med 2-29 pers, lägg ner och gå vidare.
Om anledningen till att han trots detta fortsätter är att han dessutom gör en del arrangemang med dem där han tjänar en hel del pengar så är det ju hans val, inget som du borde jaga upp dig över på ett forum.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Nicke: Ju mer folk som kommer dessto roligare har dom dessto mer dricks det i baren dessto mer pengar tjänar man. Jag är inte inblandad mer än att jag var där på en spelning!

Tobias: Jag vågar absolut ta betalt, spelandet är verkligen inget jag lever på bara en sidosak från mitt vanliga jobb på teatern. Men jag tycker ändå att man kan vara snäll och ta mindre betalt för att få behålla honom som kund till andra evenemang! Men du får gärna pumpa ut pengar från din stamkunder men säg inte att jag ska lära mig att ta betalt, det vet du inget om!

Jonathan: För det första så var det inte samma resturang som blev lurade på antal besökare, jag håller med jag skulle inte heller gå med i ett sådant avtal. Men det är fortfarande inte det jag har frågat efter utan om ni tycker att det är rätt att ett företaget lämpar över risken på ett annat företag.

Det var verkligen inte meningen att det skulle utredas om jag gjorde rätt med att ta mindre betalt för att spela 1 timme istället för 4. Det gör jag precis som jag vill. Håll er till frågan annars vill jag att moderatorn stänger tråden!!
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster