SR / SL

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.

Vartifrån är SR/SL sett?

Omröstningen slutade mån 22 jan 2007, 18:34

När man står på scenen med näsan mot publiken!
46
82%
När man står i publiken med näsan mot scenen!
10
18%
 
Antal röster: 56

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Robert: Nu tror jag inte att så många håller med, alla är nämligen överens om att scen vänster är sett från scen, salong vänster är sett från salongen och bara vänster också är sett från salongen. Utom Marcus och du tydligen.

Men det kanske är olika i olika kommuner...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Nä, jag håller med om att enbart vänster är vänster från salongen. Angivelserna med prefix är ju i det här fallet specifika och kan (ska inte i alla fall) kunna misstolkas. Angivelse utan prefix som t ex stage och salong, dvs bara vänster, är ju inte lika tydlig och det är klart att det kan bli missförstånd även om de flesta är enade om från vilket håll men ser det.

Poängen var att frågan gällde "varifrån är SL/SR sett" och där tycks ju alla vara eniga. Men när kommentaren "vissa tycker att vänster är från salongen" kommer så blir det ju äpplen & päron. Det är ju mera svaret på frågan "om någon säger vänster, menar han då scen vänster eller salong vänster".

Och när man på så sätt skjuter förbi varandra uppstår intressant diskussion... :)

Inte klokt vad för mycket tid jag tycks ha som fördjupar mig så i detta...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo ni som läser min inlägg exakt så ville jag visa att det finns andra som som tänker tvärt om med näsan in mot scen. Närmare 16% av de som har röstat. Även att jag varken står för det ena eller det andra. Det stora problemet i samanhanget e komunikationen mellan tekniker. Jag jobbar med lite olika tatergruppe med allt från riksteatern till de små amatörteater grupper. Det e som revyn jag jobbar med Jag säger som det e lättast för amatörerna och de förstår mej. Och när jag säget till publiken var nögutgången finns så säger jag det ifrån deras synvinkel.

Om vi set till inlägg NR1 i denna diskutionen så ser vi tre personer som tänker olika. Vad ska man göra? Ska man rätta se två man jobbar med hela tiden bara för att de inte tänker som jag gör eller ska man bita ihop och arbeta som dom. Jag har varit med om att på festivaler fått elen på fel sida för elektrikern som drog det tänkte efter att han stod och titta in på scen för det brukar han göra medans jag tänkte på att jag titta ut på publiken.

Så kan ni inte hålla med om att det stora problemet e Komunikationen och att människor tänker olika och varföpr man tänker olika.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Robert Kärrlander skrev:Nä, jag håller med om att enbart vänster är vänster från salongen. Angivelserna med prefix är ju i det här fallet specifika och kan (ska inte i alla fall) kunna misstolkas. Angivelse utan prefix som t ex stage och salong, dvs bara vänster, är ju inte lika tydlig och det är klart att det kan bli missförstånd även om de flesta är enade om från vilket håll men ser det.

Poängen var att frågan gällde "varifrån är SL/SR sett" och där tycks ju alla vara eniga. Men när kommentaren "vissa tycker att vänster är från salongen" kommer så blir det ju äpplen & päron. Det är ju mera svaret på frågan "om någon säger vänster, menar han då scen vänster eller salong vänster".

Och när man på så sätt skjuter förbi varandra uppstår intressant diskussion... :)

Inte klokt vad för mycket tid jag tycks ha som fördjupar mig så i detta...
Tack Robert du verkar förstå mej och jag förstår dej. Och jag håller med dej.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Jo, vi har ju en yta som kan betraktas från flera håll. Och alla som vi sammarbetar med är inte lika fullfjädrade superproffs som alla vi andra föddes som... host, lätt ironisk igen... och jag har inga problem att anpassa mig till vad vänster syftar på beroende på situation. Men däremot måste en benämning som t ex STAGE LEFT vara bestämd för att undvika missförstånd. Och där får nog minoriteten anpassa sig till majoriteten och lära sig deras tolkning för att vi ska få en säker och fungerande kommunikation.

Mina inlägg har alltså varit mer inriktade på själva kommunikationen än vad som verkligen är höger och vänster. Och det är ju inte så viktigt längre eftersom vi i Sverige knappt har någon vänster kvar utan de flesta börjar bli rätt borgerliga och moderata... här i forumet har vi ju moderatorer t ex... och dom kanske vänstrar... fanken också, man kanske inte skulle lärt sig svenska genom en Hermodskurs skriven av Robban Broberg... :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Robert Kärrlander skrev:Poängen var att frågan gällde "varifrån är SL/SR sett" och där tycks ju alla vara eniga.
Jag tycker det verkar som om 6 personer inte är eniga, eftersom de svarat fel på frågan... :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hasse Queisser skrev:
Robert Kärrlander skrev:Poängen var att frågan gällde "varifrån är SL/SR sett" och där tycks ju alla vara eniga.
Jag tycker det verkar som om 6 personer inte är eniga, eftersom de svarat fel på frågan... :roll:
eller 6 peroner som ser tillvaron och tänker på annat sätt som de andra 33 gör.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Våga erkänn att du har fel.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ian Delahorne skrev:Våga erkänn att du har fel.
Vadå fel? Att mänsiskor tänker olika? Det stora problemet e att vi alla tänker olika. Men om du läder några av mina medelandena så skriver jag hur jag jobbar där höger är höger och vänster e höger.

Det e samma sak som mina syskonbarn beskriver vad mina föräldrar e och de kan bli nästan osams någon säger mormor och morfar och några av dom säger Farmor och farfar vilket e rätt?

Jag tog fram några som tänkte tvärt om. Det e inte min syn det e deras.

sen om man sätter bara ut SL/SR så kan man tänka sig vad står det för? StageLeft, ScenLeft eller SalongLeft. Men jag flörstår att SL e stageLeft men gör 100% av alla tekniker det? Troligen inte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men alltså gubbar och gummor (i förekommande fall) hela diskussionen är helt otroligt konstig egentligen. Vi har alltså en omröstning om något som är färdigdefinerat sedan många årtionden.

Vi skulle lika gärna kunna rösta om hur lång en meter är. Som väl alla vet så är definitionen av en meter den sträcka ljus tillryggalägger i vakum på 1/299 792 458-dels sekund. Detta gäller även om Riksteatern hävdar annorlunda (vilket dom inte gör) eller en ljudtekniker i Skåne har rört ihop begreppen för sig själv och tror att Riksteatern har en världsegen standard...

Det är väl ingen idé att tjata mer om det hela men det är rätt komiskt faktiskt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus Jönsson skrev:
Ian Delahorne skrev:Våga erkänn att du har fel.
Vadå fel? Att mänsiskor tänker olika? Det stora problemet e att vi alla tänker olika. Men om du läder några av mina medelandena så skriver jag hur jag jobbar där höger är höger och vänster e höger.

Det e samma sak som mina syskonbarn beskriver vad mina föräldrar e och de kan bli nästan osams någon säger mormor och morfar och några av dom säger Farmor och farfar vilket e rätt?

Jag tog fram några som tänkte tvärt om. Det e inte min syn det e deras.

sen om man sätter bara ut SL/SR så kan man tänka sig vad står det för? StageLeft, ScenLeft eller SalongLeft. Men jag flörstår att SL e stageLeft men gör 100% av alla tekniker det? Troligen inte.

Nu vet jag inte på vilken planet du är uppväxt, men här på jorden där vi andra växte upp finns det vissa saker som inte är tolkningsfrågor utan har givna svar.

Hur skulle det se ut om vissa sjökaptener vände på styrbord och barbord beroende på vilket håll i båten de stod?

Vissa saker är givna enheter helt enkelt. Styrbord/Barbord är en av dem, Stage Left/Right är en annan.

Hur lång är en meter i din värld förresten?

Jag ska nog gå till banken och säga att jag visst har en miljon på kontot, det beror bara på hur man tolkar kontoutdraget 8)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Jag tolkar det som att det är min miljon som har hamnat fel på ditt konto...

Låt Rix ha sin värld. Det funkar säkert för dom...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Åh nej.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Calle Brattberg skrev:Jag tolkar det som att det är min miljon som har hamnat fel på ditt konto...

Låt Rix ha sin värld. Det funkar säkert för dom...

Hey... ge mig mina pengar... NU! *afromannen*

Nu är det ju inte Rix som har en egen värld, utan vår vän Marcus. Men vad är väl ett par hundra års gemensam erfarenhet mot en mans tolkningsföreträde :lol:

Ja ja, alla andra som läst tråden vet nu iaf vad som gäller, en vilsen själ får vi helt enkelt räkna som svinn.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Hasse Queisser skrev:
Robert Kärrlander skrev:Poängen var att frågan gällde "varifrån är SL/SR sett" och där tycks ju alla vara eniga.
Jag tycker det verkar som om 6 personer inte är eniga, eftersom de svarat fel på frågan... :roll:

Jo, men vad f*nken, lite svinn får man ta!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej, nu börjar det här mer o mer likna "påhopp" på markus, det accepteras inte här på forumet, vi diskuterar denna frågan och inte vad en enskild användare tycker!

Jag säger inte att man inte får ha olika osikter och inte heller att man inte får uttrycka dom, men om markus är född på jorden eller vad han anser om en meters längd är helt irrelevant i frågan. Nu håller vi oss till en saklig disskussion.

Okej med alla?
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nä, det är inte okej. Jag vill veta varför det inte är relevant med jämförelsen med att en meter har en tydlig definition liksom vänster respektive scen vänster.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo man ser vilken invå många debaterar i. Jo det jag ville påvisa att vi alla tänker olika. och kommuniserar fel. Hur många gånger e det inte så att vi bara säger Left och Right? Men menar StageLeft och StageRight eller man säger vänster och höger och menar scen höger och vänster eller salong höger och vänster. Jag har märkt att det kan bli fel många gånger framför allt när det e mycket frivilighets arbetare inblandat.

Jag kan säga det att ni får även kalla mej idiot och pucko jag bryr mej inte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det inte dax nu att lägga ner??? Känns riktigt barnsligt detta nu!

Men som trådan var från början så Har jag oxo tolkat allt fel genom tiderna...Men ingen "krock" har hänt ännu eller under dom åren jag höll på. Alla casar,rackar och mixerbord hamnade på rätt ställe. ÄVEN att dom var märkt "fel"...heheh.

Men man lär sig så länga man lever.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Per Johanson skrev:Nä, det är inte okej. Jag vill veta varför det inte är relevant med jämförelsen med att en meter har en tydlig definition liksom vänster respektive scen vänster.
Okej, just den grejen om en meter är kanske en bra liknelse. Ber i så fall om ursäkt för det. Däremot att ifrågasätta vilken planet han är född på, där måste det enda få gå en gräns den här gången.
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster