LLB 2005

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Christian Markborn: Se LLB's hemsida för information.

Jag visste för övrigt inte att det fanns DJ-tillverkare som ställde ut. Vad har discjockeyföräldrar att ställa ut på en mässa liksom? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Totalljud i Jönköping ställer väl ut. De är väl ingen Dj-tillverkare men de har ju ett par av märkena iaf.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är jag konstig som ser någonting roligt i hopskrivningen DJ-tillverkare? :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Nej jag förstod skämtet Dawen :P
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Är jag konstig som ser någonting roligt i hopskrivningen DJ-tillverkare? :roll:
Nej, det borde väl rimligtvis heta "DJ-utrustningstillverkare" eller möjligtvis "tillverkare av utrustning för disc jockeys". Vid närmare eftertanke låter det ganska dumt det också.

Nåja, hur som helst förstod vi ju alla vad som menades, även om det kan vara kul att låtsas inte förstå ibland.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Visst låter det dumt, men istället för att skriva "Vet nån vilak dj-tillverkare som ställer ut?" kan man skriva "Vet någon vilka tillverkare av djutrustning som ställer ut?".

Nåja, alla förstod (även om jag låtsades som annorlunda) och det är det viktiga, men jag förespråkar ändå korrekthet.

Det finns folk som kallar medhörning för skvaller, även om det är lätt att förstå så är det inte rätt :wink:

Syns om 12h på mässan allihop.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

dawen skrev:
jag förespråkar ändå korrekthet.
Detta är inget som är direkt riktat till dej dawen
men jag har länge funderat på en grej....

Musiker gigar
ljud/ljustekniker.......???????

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

loudnlight skrev:

Detta är inget som är direkt riktat till dej dawen
men jag har länge funderat på en grej....

Musiker gigar
ljud/ljustekniker.......???????
jobbar kanske?

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

LLB 2005 kort summerat;
+ Q-serien ifrån D&B. Grymma högtalare i liten låda till bra pris.
+ Capture 2005, slår wysiwygen på fingrarna. Riktigt nice.
+ Jands Vista, det levde upp till allt Niklas lovat. Står högst på önskelistan till jul nu!

- Liten lokal och lite tråka utställare, kändes lite som en bransch träff för eliten :oops:

Utförligare redovisning på söndag då jag imorrn gör ljus på Di Leva och Snurrar skivor på stureplan fre-lör.

Tack för en trevlig lunch alla forummedlemmar!
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

loudnlight: Tja, man gigar väl som tekniker också?

LLB 2005 var inte så dumt. Lite dåligt med nya och roliga prylar. Mässans fränaste pryl tyckte jag var Optogate, en gate som du sätter på mikkabeln innan miken och som helt enkelt är en optisk gate. Någonting framför miken innebär att den är på, inget framför innebär att den är av. Kan tänka mig att det kan fungera bra exempelvis till trummisar som sjunger, där inte en vanlig gate fungerar p.g.a. mycket läck.

Tankesättet bakom Jands vista var intressant, hur det är att jobba med är det svårt att säga med tanke på att jag inte är duktig på ljus, men jag känner att om jag skulle vilja börja med ljus skulle jag vilja göra det på ett Vista. Missade tyvärr Niklas, han verkade vara upptagen med att dema när vi var i krokarna.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Min summering från mässan;

Som dawen sa, inte så mycket nytt. Nu för tiden får man reda på allt så snabbt så mässan nästan blir överflödig på den punkten. Klämma och känna kan man däremot göra.

Yamahas nya digitalmixer. Det var nästan det enda i utrustningsväg jag åkte dit för att klämma på. Nice! Känns som det kan bli ett par sådana på hyran rätt snart.

LED-armaturer. Det har kommit ett gäng billigare sådana från olika leverantörer på sistonde. Uttrycket "you get what you pay for" stämmer fortfarande. De större modellerna fanns från 6-7000 spänn, den första jag tittade på som funkade (dvs som det var lite tryck i) kostade runt 25000.

Ecler hade en ny slutstegsserie för installation med instickskort och ett litet dataprogram för processing. Smutt och billigt. En vinnare.

JBL. VRX låter bra och ser smutt ut att rigga. Den dagen de kommer med en 5-gradersmodell så köper jag ett dussin. 15 grader är alldeles för mycket för att det ska vara någon större skillnad mot ett konventionellt system. Det blir helt enkelt för få lådor i luften innan man nått den vertikalspridning man behöver.
Lilla monitorn i SRX-serien (712 heter den väl?). Liten, lätt, allround och låter bra. Enda missen de gjort är placeringen på spekonkontakten på ena sidan. Den är inte insänkt (vilket den är på andra sidan). Folk KOMMER att trampa av den vid monitoranvändning. Gör om, gör rätt! Rätt pris dock.

Martin Audio. Det finns numera en downfill till W8LM (minsta line-arrayet) som sprider mer både horisontellt och vertikalt. Även en ny sub till den serien som verkar jäkligt rätt.

Soundcraft MH2. Har inte sett priset än, men om skillnaden är samma som mellan MH4 och MH3 så är MH2 en dräpare prismässigt som de små firmornas första VCA-bord.

Midas Siena. Mindre och lättare än vad jag trodde. Mycket funktioner på liten yta utan att bli alldeles plottrigt. Kanske lite mycket pengar med tanke på funktionerna, men hey... its a Midas!

Någon Norsk firma som hade en massa grejer man aldrig sett förut. Bland annat en ny mixerbordstillverkare från.... ähum.... Brasilien. Såg hyfsat välbyggt ut och hade mycket funktioner, men reglarna kändes kass och det var stoooooooort (och man får ett Soundcraft i samma size för samma pengar... jag vet vad jag skulle valt).
De hade även ett dansktillverkat slutsteg. 8 kanaler i modulform med nätverksstyrning. Såg kalas ut, men alldeles åt helvete för dyrt.

Annars var det kul att träffa en massa folk man inte direkt ser dagligen. Ingo, dawen, Knopp, Hampus och Mike härifrån forumet, samt en del andra.

Tog med mig min lilla minikamera (gratisfynd) och fotade en del, men den tyckte uppenbarligen att jag var en så usel fotograf så den bestämde sig att deleta alla bilder utom en (sa jag att den var gratis...). Någon annan som fotade?

BTW, gratis öl är gott!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag fotade lite men har inte laddat ur bilderna än. Knoppens bilder kommer nog upp under dagen de också.

Hampus hade med sig kamera han också vet jag.

Instämmer om det sista, helt klart höjdpunkten på mässan :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag hann bara med en timme idag. Snackade en del skit med Interlitefolket, nya Giotton verkar kul. Hann inte med att få en demo av Vistan hos teaterteknik. Hann heller inte prata med LAB-gruppen och kolla om det kommer en roadversion av deras nya slutsteg samt vad man kan göra med deras RS485-gränssnitt.

Pratade en del med Cadacnissen om M16+D16. Svängde förbi Electrosound, de nya platta högtalarna såg lite kul ut.

Men annars inte så mycket nytt, nej.
"This is the updated input list"

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Jag skickade bilderna till queer, men jag vet inte om han har lagt upp dom.

Kolla här annars:

http://www.lejonmedia.com/llb.html

(kolla efter kl 18:00 idag, torsdag)


Hälsningar från knopp som inte är samhällsvetare, eller vad nu hasse-punkarn sa...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ja, panelhögtalarna ElectroSound hade var fräna! Får de upp effekttåligheten, jämnar till frekvensgången så har du ett förbannat läckert line array. Bara att böja till plattorna beroende på vad du vill ha för spridning! *geek*
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Ja, LLB hade en del godis att bjuda på... Var uppe på onsdagen.

Jands Vista som många säger levde ju upp till det Niklas sagt här på forumet, verka riktigt coolt. Sedan alla dessa LED-armaturer som fanns var också kul att kika på, fanns ju lite vifthuvven också med LED ju.

Har nästan glömt bort vad jag såg på mässan :P, men det fanns väldigt mycket kul att kika på.

Var bara synd att man inte kunde kolla på den mindre Vistan (Datorbaserade) som inte hade kommit in när vi var där och kolla.
Johnny Andersson

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

ian skrev:...Hann heller inte prata med LAB-gruppen och kolla om det kommer en roadversion av deras nya slutsteg....
Svaret på den frågan när en kollega frågade var:

- Det finns ju många som har frågat efter det.

- När kan det komma? Eller det kanske ni inte kan säga?

- Nej.

Så slipper du gräma dig att du inte hann fråga.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

knopp: Hur gick det med dina bilder?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster