SR / SL

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.

Vartifrån är SR/SL sett?

Omröstningen slutade mån 22 jan 2007, 18:34

När man står på scenen med näsan mot publiken!
46
82%
När man står i publiken med näsan mot scenen!
10
18%
 
Antal röster: 56

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hasse Queisser skrev:
Marcus Jönsson skrev:Men jag tror inte det e så lätt och säga vad som e Left eller Right. Det beror helt och hållet på vilken gunger man e i. I teater gungern så e det från publik man sätter höger och vänster. Medans i Musiksamanhang så e det artistens plassering som sätter standarden. Efter som de flesta som e här inne jobbar med musik så kommer omröstningen att sluta med näsan mot publiken. Men hadde de flesta här inne varit teater tekniker så hadde svaret lydigt med näsan mot scen.

Det kluriga för en annan som jobbar både med teater och musik det e att vilket som e vilket och när det ska gälla. Det trista e att det finns några som inte har förståelse för de problemet vad som e höger eller vänster. Har man gjort några teater uppsätningar så blir man inne i deras höger och vänster standard. Där de pratar om Stage Right när det igentaligen e stage Left. Men man kan ju alltid prata med Gurkan om varför det e som det e han har säkert ett bra svar.

Nej, fel igen. STAGE left är alltid STAGE left. Det är när teatermänniskor säger SALONG LEFT det blir annorlunda. Suck....
Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat. Kraft utagen sitter på vänster sida på scen om man står på mixplats kolla in lännken

http://www.scenrum.nu/frm_lokal_info.as ... &valt=Tekn

Går man även in på foton framföralt de som heter scensida höger och procenie höger. där ser man tydligt vad som e höger och vänster för riksteatern.

http://www.scenrum.nu/frm_lokal_info.as ... valt=Foton
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Marcus Jönsson skrev: Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat.
Vilket är precis det vi har sagt. Säger man inte nånting före så menar man regi/salong/house. Säger man scen/stage före så menar man SR/SL.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Marcus Jönsson skrev:
Hasse Queisser skrev:
Marcus Jönsson skrev:Men jag tror inte det e så lätt och säga vad som e Left eller Right. Det beror helt och hållet på vilken gunger man e i. I teater gungern så e det från publik man sätter höger och vänster. Medans i Musiksamanhang så e det artistens plassering som sätter standarden. Efter som de flesta som e här inne jobbar med musik så kommer omröstningen att sluta med näsan mot publiken. Men hadde de flesta här inne varit teater tekniker så hadde svaret lydigt med näsan mot scen.

Det kluriga för en annan som jobbar både med teater och musik det e att vilket som e vilket och när det ska gälla. Det trista e att det finns några som inte har förståelse för de problemet vad som e höger eller vänster. Har man gjort några teater uppsätningar så blir man inne i deras höger och vänster standard. Där de pratar om Stage Right när det igentaligen e stage Left. Men man kan ju alltid prata med Gurkan om varför det e som det e han har säkert ett bra svar.

Nej, fel igen. STAGE left är alltid STAGE left. Det är när teatermänniskor säger SALONG LEFT det blir annorlunda. Suck....
Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat. Kraft utagen sitter på vänster sida på scen om man står på mixplats kolla in lännken


Går man även in på foton framföralt de som heter scensida höger och procenie höger. där ser man tydligt vad som e höger och vänster för riksteatern.
Hur vet du att den som skrivit denna hemsida har skrivit rätt det kan ju vara han som har fel.... Bara för att hålla debatten flytande....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ian Delahorne skrev:
Marcus Jönsson skrev: Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat.
Vilket är precis det vi har sagt. Säger man inte nånting före så menar man regi/salong/house. Säger man scen/stage före så menar man SR/SL.
Jo men om du kolla ena bildlänkensom heter scensida höger där har de satt in ordet scen och när man arbetar med dom som jag gör väldigt ofta så blir man tillsagd att ställa dimrarna på scen vänster eller vänster sida av scen vilket även det räknas från publikplats. Eller som de säger med näsan mot scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Tobbe Friberg skrev:
Marcus Jönsson skrev:
Hasse Queisser skrev:
Marcus Jönsson skrev:Men jag tror inte det e så lätt och säga vad som e Left eller Right. Det beror helt och hållet på vilken gunger man e i. I teater gungern så e det från publik man sätter höger och vänster. Medans i Musiksamanhang så e det artistens plassering som sätter standarden. Efter som de flesta som e här inne jobbar med musik så kommer omröstningen att sluta med näsan mot publiken. Men hadde de flesta här inne varit teater tekniker så hadde svaret lydigt med näsan mot scen.

Det kluriga för en annan som jobbar både med teater och musik det e att vilket som e vilket och när det ska gälla. Det trista e att det finns några som inte har förståelse för de problemet vad som e höger eller vänster. Har man gjort några teater uppsätningar så blir man inne i deras höger och vänster standard. Där de pratar om Stage Right när det igentaligen e stage Left. Men man kan ju alltid prata med Gurkan om varför det e som det e han har säkert ett bra svar.

Nej, fel igen. STAGE left är alltid STAGE left. Det är när teatermänniskor säger SALONG LEFT det blir annorlunda. Suck....
Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat. Kraft utagen sitter på vänster sida på scen om man står på mixplats kolla in lännken


Går man även in på foton framföralt de som heter scensida höger och procenie höger. där ser man tydligt vad som e höger och vänster för riksteatern.
Hur vet du att den som skrivit denna hemsida har skrivit rätt det kan ju vara han som har fel.... Bara för att hålla debatten flytande....
Jo för att jag jobbar som tekniker i det huset där den scenen finns. Jag vet var el utaget sitter och dom sitter där det står på scenrum.nu Pluss att Riksteatern är väldigt välbesökt i den lokalen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus Jönsson skrev:
Hasse Queisser skrev:
Marcus Jönsson skrev:Men jag tror inte det e så lätt och säga vad som e Left eller Right. Det beror helt och hållet på vilken gunger man e i. I teater gungern så e det från publik man sätter höger och vänster. Medans i Musiksamanhang så e det artistens plassering som sätter standarden. Efter som de flesta som e här inne jobbar med musik så kommer omröstningen att sluta med näsan mot publiken. Men hadde de flesta här inne varit teater tekniker så hadde svaret lydigt med näsan mot scen.

Det kluriga för en annan som jobbar både med teater och musik det e att vilket som e vilket och när det ska gälla. Det trista e att det finns några som inte har förståelse för de problemet vad som e höger eller vänster. Har man gjort några teater uppsätningar så blir man inne i deras höger och vänster standard. Där de pratar om Stage Right när det igentaligen e stage Left. Men man kan ju alltid prata med Gurkan om varför det e som det e han har säkert ett bra svar.

Nej, fel igen. STAGE left är alltid STAGE left. Det är när teatermänniskor säger SALONG LEFT det blir annorlunda. Suck....
Jo om jag har fel angående höger och vänster varför har då riksteatern skrivit plasseringar på deras scenrum.nu där allt e skrivet ifrån publik räknat. Kraft utagen sitter på vänster sida på scen om man står på mixplats kolla in lännken

http://www.scenrum.nu/frm_lokal_info.as ... &valt=Tekn

Går man även in på foton framföralt de som heter scensida höger och procenie höger. där ser man tydligt vad som e höger och vänster för riksteatern.

http://www.scenrum.nu/frm_lokal_info.as ... valt=Foton


Från scenrum.nu: Placering av 63A uttag vänster eller höger anges i scenrum.nu sett från salongen. (Markeras även på ritning)

Ja, uttagen sitter på vänster sida sett från SALONG (precis som anges i deras tabell), vilket gör att de från SCEN sitter på HÖGER sida, alltså STAGE RIGHT

Ergo: Salong Vänster = Scen Höger. Det är ju det vi sagt hela tiden!

Det är samma sak! Stage Left är alltid Stage Left (till vänster om du står på scen och tittar ut i salong). Det kommer aldrig att ändras, om så huvet på dig skulle spinna fortare än på bruden i Exorcisten. Hur många varv du än springer mellan Globen, Riksteatern, Hultsfred och Operan, så kommer det fortfarande ligga på samma ställe.


(PS! Vad är gunger för något?)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hasse: Ge inte upp, du har stöd!

Du har haft rätt hela tiden, och hela världen med dig! Förutom Riksteaterns tekniker då, som har skapat sig en egen standard som säkert funkar bra för dom. I deras fall bestämmer dom vad som är SR respektive SL, för dom är gästande produktion.

Man kan tänka sig diskussionerna som skulle kunna uppstå om RT åker på turné till USA. De är ju lätt konservativa i teatervärlden, samt att facket/maffian upplyser folk vänligt men bestämt när man har fel.

Ser fram emot fortsättningen :-)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

För att hålla ironin vid liv i denna tråden,
Jag började fundera på....om scenen inte är befintlig utan man bygger den på platsen man ska gigga. Kan man då välja hur man ska bygga den med SL/SR? Eller? :S
//Carpvik

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hela SR/SL diskussionen blir iofs till noll och intet om man förbjuder folk att dra egna slutsatser i frågan. Då kan vi diktera villkoren om SR/SL och upstage/downstage precis så som passar varje produktion!

Detta arbetssätt kan med fördel användas i lite mer diktatoriska stater.

För att hålla ironin vid liv, som Christoffer sa :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hasse Queisser skrev: (PS! Vad är gunger för något?)
Genre?


Är det inte dags att ge upp nu Marcus? Alla säger samma sak som du fast du hävdar motsatsen...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Snackade med kompisar som jobbar på Riksteatern och passade på att fråga det som just debatterats här och som Marcus påstår. Det visar sig att vi andra har rätt. Scen vänster räknas från scen men används välidgt sällan. Bara vänster eller salong vänster är från salongen räknat i Riksteaterns värld, precis som i alla andras.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Scen vänster räknas från scen men används välidgt sällan.
I Riksteatersammanhang, kanske borde tilläggas?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nä varför då? Stage left eller scen vänster räknas väl från scen i alla sammanhang? Börja inte du också...

edit: Ah syftningsfel, "Riksteatern använder sällan begreppet scen vänster men det betyder samma sak som för alla andra, alltså sett från scen".

Bättre? :)
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tack! Det var precis det jag var ute efter.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det e så att jag va och prata med Conny Åhs som har jobbat på Oskars Teatern Men även Regionteatern Växjö men e numera kolega med mej på Kulturhuset i Hässleholm. Han gav mej detta svar. Inom Teater i sverige så betäknas Höger och vänster utifrån Regissörens position under uppförandet. Oftast på en plats ute i salongen. Men i England och USA så räknas det ifrån artisterna. Därför benämner riksteatern utifrån att man titta in på scen medans de som jobbar med musik ser att man tittar ut på publiken. Men i Klassisk musik så benämner man hur dirigenten står. Han står med ryggen mot publiken och ser över orkestern. Det va det svaret jag fick från Conny.

Och de som har läst mina inlägg så säger jag att höger och vänster beror helt och hållet vad och vilka man jobbar med. Som jag har skrivit så jobbar jag både med teater och musik. När jag på Helsingborgs festvalen och Killebom festivalen mm så va höger när man såg ut på publiken. medans i fredags när jag jobbade med rikstatern så fick man benämna höger genom att titta in på scen. Jag jobbar med en revy just nu där jag ger upplysning om var det finns nödutgångar mm pga att den är lite dold av rekvesita. Hur ska man i så fall ge den upplysningen när den ena utgången är på vänster sida av scen ifrån publiken räknat. Jag ger i det fallet det ifrån Publikens synvinkel medans under repen så ger jag info till artisterna så ger jag det tvärt om vilket de flästa skådisarna förstår men de som är profsen i ensamblen blir något förvirrade i början för de såg det som de brukade göra för det va tvärt om för de.

Så frågen skulle igenteligen vara vad e SL/SR sett ifrån din synvinkel. Allt beror igenteligen på vika man jobbar med. Alla e inte så pelagogiska som Edit på riksteatern som sätter sina tejpbitar och markerar vad allt ska vara där ibland vad som är höger och vänster Sen tror jag det även e så inom riksteatern om vad som är höger och vänster beror troligen på åldern på scenmästaren och teknikerna. Där de äldre ser i teatersamanhang medans de yngre ser i musik samanhang.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus,

Jag är ledsen, men du har fortfarande inte förstått vad vi pratar om över huvud taget.

Vi säger inte emot dig om att höger och vänster ses från olika håll i teatervärlden och i musikproduktionsvärlden. Det är inte det debatten handlar om.

Det vi försöker förklara för dig är att uttrycket STAGE left/right alltid betyder samma sak, nämligen från scen sett.

STAGE = SCEN, vad är det som är så svårt att förstå.

Teatervärlden använder sig av SALONG vänster/höger, men tar för enkelhetens skull bort prefixet salong, så det bara blir vänster/höger.

Lägger man däremot till prefixet STAGE så betyder det ALLTID från SCEN sett.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Puuhhh....... att det ska vara så svårt......

Jag orkar inte ens ge mig in i diskussionen.

Lyssna på Hasse.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »


Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Alla verkar vara med utom jag...

Så nu är jag oxå med!

Kan någon fixa en brasa så kirrar jag varmkorv!

Kumbayaa my lord.....

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Det finns få saker som är så underhållande som äpplen och päron diskussioner. :)

För att summera:

Stage left är och förblir stage left, dvs vänster sett från scen. Salong left är vänster sett från salongen, även det ett orubbligt faktum.

Vad som alltså kan skilja sig är vad en person menar om man enbart säger LEFT, menar han då stage left eller salong left?

Och att det kan skilja är inte så underligt och lika korkat att diskutera som frågan om en person menar chorizo eller kabanoss när han säger "god korv"...

Sådärja, även jag kan härmed försöka kvala in i de ironiskas skara...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster