Audiofilerna slår till igen!

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är intressant att det fortfarande verkar som att i princip alla PAnissar tror att alla som gillar hifi är galna i huvudet och går på all form av placebo som finns.

Jag känner många hifiintresserade som har lagt väldigt mycket pengar på akustikreglering, systeminställning och bra grejor, och fortfarande använder vanlig EKK, eftersom det faktiskt är en kabel som har väldigt bra egenskaper för att vara lämplig som högtalarkabel - trots att den är så billig!

Iofs så är det väl så att väldigt många hifiintresserade tycker att liveljudtekniker allt som oftast gör ett dåligt jobb... :roll:

Nåja *solglasögon*

Gäst

Inlägg av Gäst »

Enligt mitt förmenande är Italo istället en del av Euro. Det fanns ju massor av band som inte hörde till Italo-scenen under samma tidsperiod som ändå spelade europeisk disko. T ex Alphaville, Modern Talking, Micheal Cretu och hans fru Sandra. Detta kallades då för eurodisco, sen kom ju den där hemska SAW-svängen och då var den centraleuropeiska eurodiscon död i några år. Sen kom dom där nya gängen i början av 90-talet och namnet eurodisco började användas igen.

Ni har för kort perspektiv, det har "alltid" funnits eurodisco och europop.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev: Ni har för kort perspektiv, det har "alltid" funnits eurodisco och europop.
Beror väl på vilken definition man har på "eurodisco och europop". Som jag ser det är dagens allmänt vedertagna definition den som man direkt kan koppla till E-type osv. Sen om euro-disko/pop har med geografi att göra så är det självklart att det alltid funnits. Dock har den senare df problem då man kan fråga sig om grupper utanför europa kan göra musik av liknande slag och vad den typen av musik isf skulle kallas, om den inte kallas eurodisko.

Språkfilosofi är trevligt. :wink:
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

E-type skulle jag då klassa in under kattegorin eurotechno! Men hur stor skillnaden är mellan disco, pop och techno är när alla börjar med euro ja det vet jag ej.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Henrik! Ditt resonemang skulle ju göra att en musikstil helt plötsligt över tid blev utan benämning eftersom man börjar använda benämningen för en annnan stil, eller missförstår jag ditt resonemang?

Gustav! Ja och dessutom så används även begreppet Euro dance för att röra till det ännu mer, jag menar att dance är är en catch all term som fångar in alla typer av musik gjord att dansa till. Inte så överraskande kanske...

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev:Henrik! Ditt resonemang skulle ju göra att en musikstil helt plötsligt över tid blev utan benämning eftersom man börjar använda benämningen för en annnan stil, eller missförstår jag ditt resonemang?
Det är en rimlig konsekvens av det hela ja. Exempel på det kan väl illustreras med den betydelseförskjutning som inträffat med stilerna soul och r''n''b. Soul och r''n''b för 30 år sedan låter inte ens nästan som det gör "idag". På så vis har begreppens innehåll förändrats och tagits över av något annat.

Jag säger inte att detta är den enda definitionen av begreppet dock. Jag vill bara visa på att en låsning till geografiskt område problematiserar begreppens användning. Frågan då blir ju om all pop och disko i europa är "europop". Pop som väl förövrigt är kort för populärmusik? Din df av begreppet europop har jag hur som helst inte något att invända mot.

Har jag förståt dig rätt om jag utgår från att du ligger närmare den df som har denna geografiska aspekt?

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Mitt inlägg som var ett svar till Cyber (tror jag) där jag lite raljerande påpekade att Italien är en del av Europa var inte så allvarligt menat, men icke desto mindre så anser jag att italo är en delmängd av summan euro.

Ditt mycket riktiga, och för mig som älskar Stax och Motown soul, ytterst tragiska påpekande gällande soul och r´n´b stärker väl snarast mitt ursprunliga ställningstagande i denna fråga. Den musik som idag finns som benämns soul verkar i min trötta öron snarast sakna det som musiken fått sitt namn i från, mänligen själ. Något så blodfattigt och osvängigt är ju svårt att hitta ens om man letar. Men 60-tals soulen heter fortfarande soul, eller hur!

Jag som är gammal nog att minnas hela 80 talet är tämligen säker på att begreppet euro disco användes flitigt för att benämna musik av artister som jag tidigare räknat upp, och många fler dessutom.

Ser inget problem med den geografiska knytningen, kan inte komma på någon artist som gjort eurodisco eller italo som kommer från the great Americas till exempel. Gör dom det så tar dom hjälp av europeiska producenter och så finns anknytning klar. Likaledes fanns det under 80 och det tidiga 90-talet ingen europeisk variant på L.A & Babyface eller Jimmy Jam och Terry Lewis produktioner.

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

För att fortsätta debatten kring Euro Disco så har begreppet använts sedan slutet av 70-talet. Den ursprungliga discon kom från USA, men när disco blev ett internationellt fenomen så hakade givetvis europeiska producenter också på trenden. Ett exemel är Giorgio Moroder, som bl a producerade Donna Summer. Euro Disco blev helt enkelt ett samlingsnamn för disco producrad i Europa. Kritikerna menade, med visst fog, att Euro Disco var en urvattnad och själlös variant av disco och därför används termen ofta som ett skällsord.

/Daniel

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev: Jag som är gammal nog att minnas hela 80 talet är tämligen säker på att begreppet euro disco användes flitigt för att benämna musik av artister som jag tidigare räknat upp, och många fler dessutom.
Ja det är rimligt att eurodisco användes för fler artister än den bild jag har av eurodisco, jag minns inte allt för mycket av 80-talet sen 70-talist som jag är. Språkfascist (och filosof) som jag dock är anser jag att det är viktigt att hålla koll på musikterminologin och utreda det hela så långt det går. :wink: :roll: Jag kan därför svälja att Italo disco är en del av eurodiscon utan problem och just därför tycka att diskussionen kring definitioner är givande. Dock är jag inte riktigt överens om att stilen är geografiskt bunden. Det problematiserar många andra genrer t ex Goa-trance (vilket iofs i stor mån kallas psy-trance utanför Goa) där en del av de absolut största producenterna kommer från t ex Storbritannien och Israel. Att geografiskt område har vikt för genren i sig har jag svårt att svälja. Dock kan jag gå med på att kategoriseringar av musikstilar kan komma ur geografiska termer, t ex "Detroit-techno" eller "Bristol-soundet". Dock inte sagt att dessa stilar endast kan praktiserars i just Detroit eller Bristol.

Nä nu skall jag sluta svamla och börja sova istället.
Tack och godnatt. :)

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller helt och fullt med i ditt resonemang. Och jag menar inte att alla stilar har ett geografiskt knutet namn även om namnet är geografiskt, inte ens när det gäller euro/italodison, där råkar det mer vara fallet.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kära vänner, jag har krigat lite på ett annat forum. Dom är inte helt med i matchen måste jag säga... http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3839

Dawen har också tyckt lite i början av tråden.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Herregud. Jag som halvdan dj tycker till och med att behringer inte håller måttet och då inte ens till karaokeriggen.


Skulle vara intresant med en meriförteckning på dom som lovordar behringer så mycket.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är humor, det är humor, det är humor.

Undra när behringer börjar planka stabiliserande stenar och vattenvirvlare.
"This is the updated input list"

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Kul läsning!

Det är som sagt olika krav som ställs, endel har inga alls.

Nu hör ju jag dock till dom som kände sej tvungen att testa prytteln som den tråden handlade om.

Den har inte gått sönder hittills men jag har bara vågat koppla nätspänning på den en kort stund...

Pengen den kostade får man ju inte ens ett fungerande 2vägs vanligt aktivt filter för så, att den skulle funka prickfritt har jag inga drömmar om.

Dock så stämmer den väl överens med budgeten för resten av skiten i anläggningen. :D
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tja, UltraCurven har ju sina användningsområden den också. Brukar Y:a signalen till cuewedgen till den, och om inte annat är den nog bra för att få kaffekoppen upp i rätt höjd.
"This is the updated input list"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Känns sorgligt att se dom stackars Hifinissarna lovorda Behringer så fruktansvärt mycket. För som Ingo eller Dawen säger så spenderar dom tusentals kronor på 2meter kabel ungefär... Och lägger upp dom på tegelstenar för att det blir bättre ljud...

Jaa, herregud!

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Ingo!

Jag kan inte alls hålla med dig vad gäller Behringer.
Har själv nämligen blivit väldigt förtjust i deras lineboxar. De är kanon...










... till att lägga under PS-15 då man behöver vinkla upp lådan mot artisten på en liten scen :wink: :lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Andersson, du din....

Jag började förbereda en utskällning av stora mått!

Vad gäller Hifimupparna kan man ju bara konstatera att smaken är olika, men jag finner det inte desto mindre otroligt lustigt att dom inte hör att sakerna låter illa. Dom hör ju skillnad på vilket håll kablarna sitter. Det gör iofs jag också, försöker man vända på en signalslang med XLR kontakter så blir det väldigt tyst! Men det är nog inte det dom menar antar jag. :oops:

Det fina med tråden är att dom helt plötsligt verkar ha snackat ihop sig och bestämt sig för att det är dags att lägga ner diskussionen. Den bara dog.

Nu är Nagrania och dom andra boysen igång igen... Denna gång handlar det om Antares Autotuner http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4052

Dom _HATAR_ verkligen allt som heter mastering. Tror inte dom fattar hälften av sakerna dom har åsikter om. I sak har dom rätt när det gäller mastering (dvs att för mycket komprimering förstör), men tyvärr är det ju så att 99.9% av all musiklyssning sker i undermåliga anläggningar som inte klarar av att återge full dynamik. Att deras värld består av anläggningar som kostar lika mycket som en ny bil och att dessa otroligt få anläggningar inte kan ges företräde eftersom det handlar om att tjäna pengar även för skivbolagen verkar inte ens nästan vilja förstås.

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Dessa hiffimuppar... Man kan ju undra hur deras vardag ser ut när det gäller att lyssna på musik, höra på radio och se på tv? Det skulle vara kul och se deras radio på jobbet. Men dom kanske inte lyssnar på radio med tanke på att det är mycket kompressor och lite dynamik. Sen måste det ju vara helt outhärdligt då FM inte spelar över 15 khz.

Det får mig att tänka på den gången jag skulle köpa en cdväxlare hem. Jag gick omkring i affären och kollade även på ny anläggning då försäljaren kom. Han hade de mest fantastiska saker att erbjuda, bla ljudanlägningar som spelade mellan 5 hz och 30 khz. Vad ska jag med ljudanläggning som spelar upp till 30 khz undrade jag. Jo enligt ledande hiffiexperter så är det en enorm skillnad då et blir en väldans briljans och att sången ligger i det frekvensområdet! Efter en stunds diskuterande med muppen om bla örats frekvensområde samtidigt som man berättade vad man jobbar med så blev det tillslut tyst på honom. Dock ville han inte erkänna att han hade fel så när det var dax att titta på en spelare så började han igen...
Det slutade med att undertecknad gick och köpte en cdväxlare på Siba istället.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående vet jag inte riktigt men jag har iallafall inte mycket till över för hiffimuppar.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Eller att man måste polvända sin subbas om man sätter den vid soffan för att den ska hamna rätt i tiden, som en försäljare på en viss Hifibutik i vasastan hävdade.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster