Sida 1 av 1

Behringer Xenyx 2442

Postat: lör 27 mar 2010, 13:41
av Krister Uddén
Hej,

Har ett jobbigt problem med en Behringer Xenyx 2442.
När jag kopplar in Stormembrens mick.
(Röde NT1 eller JJlab BMC2) Phantom matning från bordet påslaget,
Så är nivåerna sjukt svaga, förutom när gainen är i MAX läge, Då blir nivår för stark.
Och det känns inte som det finns något mellanläge på gain kontrollen.
Bordet är ca 3 år, har inte jobbat utomhus,
inget knaster i gain ratten, prövat flera kanaler, olika mikar.

Någon som har erfarenheter av detta bord och känner igen problemet?
Tips på billig MicPreamp (gärna med inbyggd kompressor) emottages då detta borde lösa mitt probelm...

TACK
/Krister

Re: Behringer Xenyx 2442

Postat: mån 29 mar 2010, 19:13
av Adam Ander
Uppstår problemet bara med dessa mickar och på alla kanaler?
Ett vanligt problem (tydligen) med behringer-borden är att gainrattarna får lite egna åsikter om hur de borde vara inställda, så när man vrider på dom så händer ingenting, sen helt plöstligt kan de hoppa på lite alla möjliga värden mellan 0 och max utan att man ens behöver röra ratten ...

Men det fenomenet uppstår ju oavsett vad man har för nåt inkopplat, och kommer inte samtidigt på alla kanaler ...

Re: Behringer Xenyx 2442

Postat: mån 29 mar 2010, 20:35
av Magnus Nilsson
Har rattat ett Behringer Xenyx 12 kanalers vid några tilfällen och det bordet beter sig så hela tiden :(

Re: Behringer Xenyx 2442

Postat: mån 29 mar 2010, 21:09
av Krister Uddén
Adam Ander skrev:Uppstår problemet bara med dessa mickar och på alla kanaler?
Ett vanligt problem (tydligen) med behringer-borden är att gainrattarna får lite egna åsikter om hur de borde vara inställda, så när man vrider på dom så händer ingenting, sen helt plöstligt kan de hoppa på lite alla möjliga värden mellan 0 och max utan att man ens behöver röra ratten ...

Men det fenomenet uppstår ju oavsett vad man har för nåt inkopplat, och kommer inte samtidigt på alla kanaler ...
Det känns inte som ett "vanligt" slitna rattar fel.
Det glappar inte alls första 95% käånns jämt och bra,
Men väldigt svag volym, De sista 5 % kommer MASSA volym.

Vildet gör det svårt att få en bra nivå,
Innan 95% är det för svagt
Efter så är det för svårt att hitta nivån.
Och man kan ABSOLUT inte ändra Gain medans den kanalen används.

Jag kör Behringer bord på andra ställen, och vet ju att det inte är Midas kvalité,
Och att de kan bli jobbiga när de blir slitna.

Men här är det lika på alla mic kanaler...

Re: Behringer Xenyx 2442

Postat: tis 30 mar 2010, 05:28
av Måns Nilsson
Låter som att någon kinesisk slavarbetare hämtade fel låda potar på lagret. Linjära potar bör väl bete sig så, om jag tänker rätt? Audio taper är ju en logkurva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Uli Behringer skulle fortsatt bygga Composers med Neutrik-XLR'er. De är ju bra och driftsäkra.