Bästa routern?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Bästa routern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Halloj!

Vad kör ni med för WiFi-routers/AP om ni styr mixern via iPad på livegig?
För det finns väl ingen mixer med vettig router inbyggd?

Mvh
Kristian

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Bästa routern?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Det viktigaste är att komma bort från 2.4 GHz bandet enl min erfarenhet.

Minns första gången jag skulle använda min då nya XR-12 vid ett midsommarfirande. 1000+ pers inom räckvidden varav en stor del hade telefon i fickan som ville presentera sig för den inbyggda accesspunkten på 2,4 GHz trots att kryptering var påslagen. I princip omöjligt att komma igenom allt kackel på frekvensen tills jag skruvade av antennen så att räckvidden minskade drastiskt och då kunde styra på kort avstånd.

Lösingen jag hittade och har använt sedan dess till den mixern med fullgott resultat är en enkel WiFi extender med nätverksuttag. I mitt fall är det TP-Link RE200 av första generationen. Efter lite experimenterande med konfigurationen hoppade den igång mot mixern och naturligtvis ansluter jag enbart via 5 GHz där "kacklet" fortfarande verkar vara mycket mindre. Har monterat ett eluttag på en liten plåtbit som går att fästa på ett stativ eller maströr. På så sätt går den att montera högt och fritt vid behov av lång räckvidd. Och vid utomhusbruk trär jag en avskuren plastflaska över alltihop.

För övrigt brukar jag använda en Ui24r med den inbyggda WiFi'n och det har inte varit nåt problem typ i kyrka med 4-500 pers. Normalt står ju den på golvet så har köpt en billig extern antenn med två spröt och ca 2 m kablar att sätta upp på ett stativ eller nåt vid behov av bättre räckvidd.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Bästa routern?

Inlägg av Christopher Berg »

Vi har Nowsonic Stage Router i dom flesta rack som kräver trådlöst. Har funkat bra..
Benum sålde tidigare Nowsonic, men idag får man väl ta från sound-service.eu som (iaf. var) distributörer.
Henrik Källbäcks skrev:
fre 06 okt 2023, 11:45
Det viktigaste är att komma bort från 2.4 GHz bandet enl min erfarenhet.

Minns första gången jag skulle använda min då nya XR-12 vid ett midsommarfirande. 1000+ pers inom räckvidden varav en stor del hade telefon i fickan som ville presentera sig för den inbyggda accesspunkten på 2,4 GHz trots att kryptering var påslagen.....
Känt problem med XR/MR-mixrarna, Music-Tribes egna rekommendation är ju rakt av att inte använda inbyggda AP i mixern :roll:
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Bästa routern?

Inlägg av David Klämberg »

Tyvärr har den bara passiv PoE, men ändå en favorit!
https://www.dustin.se/product/5011107014/bullet-ac

Går även att pilla lite på regulatory settings och fiktiva kabellängder för att jacka upp signalstyrkan och göra hopp mellan två AP som funkar i ur och (ös)-skur!
Bönder gör på Bönders vis!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Bästa routern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för 3 bra svar Henrik, Christopher och David :D
Där har jag flera alternativ att gå på, i varierande pris och format.
Användningsmiljön är väl den mest kritiska faktorn, men 5Ghz och högt placerade antenner borde vara en nyckel till framgång.
Jag fick även tips från en data-kille att Mikrotik också gör fina "riktiga" routers.

Mvh
Kristian

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 64 och 0 gäster